Yoast SEO läsbarhetsanalys - hur funkar den? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Yoast har ett SEO-plugin för WP

Yoast SEO läsbarhetsanalys – hur funkar den?

Yoast SEO läsbarhetsanalys är en del av ett väldigt populärt plugin till WordPress. Det är till stor hjälp för att effektivt fokusera dina texter på sökord.

Arbetar du med Yoast kan du säkert, liksom jag, störa dig på att trafikljusen för läsbarheten är orange eller röda när du är klar. Men vad innebär egentligen läsbarhetsanalysen och vad är syftet?

Därför har jag sammanfattat det viktigaste i ett inlägg på Yoast egen webbplats.

Gör det enkelt, inte banalt

Grundtanken är att du genom att skriva enkelt gör det enklare för fler att ta till sig innehållet i dina inlägg och artiklar.

En faktor som blir allt viktigare är att även virtuella assistenter ska kunna läsa ditt innehåll. Det ska även kunna användas som rich snippets, dom där små rutorna vari Google lyfter fram utvalt innehåll.

Det pratas mer och mer om att optimera för röstsökningar och då är ett enklare språk förmodligen rätt väg att gå.

Men är då läsbarhet en viktig rankingfaktor? Ja, det tror i alla fall Yoast att det är enligt en enkelt logik: Om du inte skriver så att folk förstår kommer du inte hjälpa folk med det dom behöver. Vilket i sin tur ger sämre ranking.

Det här avgör om du får grönt ljus

Med det i åtanke har Yoast tagit fram en algoritm som kikar på 6 punkter för att se om din text för grönt ljus.

yoast seo lasbarhetsanalys med bara gröna trafikljus

Eftersom punkterna ändrats till viss del sedan originalinlägget skrevs har utgår jag från senaste versionen av Yoast SEO enligt bilden ovan:

  1. Övergångsord (transitions words)
  2. Styckenas längd (paragraph length)
  3. Underrubrikernas fördelning (subheading distribution)
  4. Meningar efter varandra (consecutive sentences)
  5. Meningslängd (sentence length)
  6. Passiv form (passive voice)

Övergångsord är ord eller uttryck som men, därför att, som ett restultat av. Alltså ord som knyter samman fraser och meningar. Som gör det lättare för läsaren att följa en tanke eller hur idéer hänger ihop.

Kortare stycken gör att läsaren får en bättre överblick. Det blir bättre med luft och underrubriker. Tänk på att läsaren ofta sitter med en mobil och är i farten.

Lästips: Att skriva en bra text för webben.

Underrubriker är viktigt för längre texter, vilket Yoast räknar från 300 ord. Läsare vill ofta skumma igenom texten och då är det viktigt att även en scrollare kan få en uppfattning om vad det handlar om.

Meningar efter varandra ska inte börja på samma ord. Det gäller även rubriker, eftersom det ger en dålig rytm i språket. I värsta fall kan läsaren till och med bli irriterad.

Meningslängden tycker Yoast är en av dom viktigaste punkterna, eftersom långa meningar kan göra att läsaren tappar bort sig. Därför bör merparten av meningarna hålla sig under 20 ord.

Att använda passiv form gör texten mindre skarp. Det blir helt enkelt en aning svårare att förstå strukturen, vilket är onödigt. Passiv form är en grammatisk konstruktion som gör att du behöver använda lite fler ord. Vad passiv form är förklarar Wikipedia.

Måste alla punkter vara gröna?

Men frågan är vad som händer om inte alla trafikljus ger grön signal, tappar sidan i ranking då? Nej, så svart eller vitt är det såklart inte.

Jag tycker att du ska använda Yoast SEO läsbarhetsanalys på två sätt:

  1. Utnyttja ett bra verktyg som hjälper dig att få Google att förstå och hitta mindre eller större problem.
  2. Se det som träning för att skriva för webben. Det ställer andra krav än vad du lärde dig i skolan och det gäller att lära om.

Är man en tävlingsmänniska som jag är blir det lite svårt att släppa en text med röda pluppar eller ett orange totalbetyg. Men självklart får man lita på sin egen känsla ibland om texten faktiskt känns bra och läsbar.

Hur gick det för den här texten?

Jo, den här texten fick faktiskt sex gröna ljus direkt utan att justera något. Man kan hoppas att det är övning som givit färdighet.

Men i ärlighetens namn är det ofta jag får andra färger än grönt. Är det rött brukar jag åtminstone se till att ändra till orange.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: