Skälen till att webbplatsen är navet - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Skälen till att webbplatsen är navet

Det finns dom som hävdar att betydelsen av webbplatsen har minskat och att framtiden är osäker. Men ärligt talat. Det är som att hävda att man inte behöver ett kök eftersom alla äter ändå ute nu. Eller kanske ännu mer: “Jag behöver inte öppna en restaurang när jag lika gärna kan hyra en foodtruck.”

Visst. Det kanske kan funka för vissa. Men dom allra flesta företag behöver en webbplats som bas och en domän, alltså en fast adress ute på webben, för kunderna att besöka.

Det går att skriva hela böcker om webbplatsen och dess roll. Men syftet med den här artikeln är att guida dig som ska skaffa en hemsida för första gången, tänker göra om den helt och hållet eller helt enkelt behöver förstå vad du ska ha den till.

I den här artikeln kallar jag det för webbplats och inte hemsida. Det är företagets utrymme ute på webben som det går att göra väldigt mycket med så jag tycker att webbplats är ett bättre uttryck än hemsida.

6 starka skäl till att webbplatsen ditt digitala nav

Det finns många och tunga skäl till att webbplatsen är så viktig:

  1. Det är riskabelt att vara helt beroende av lånade plattformar som social medier för sin kommunikation. Varför det är så viktigt att själv äga den centrala kanalen för kommunikationen med kunderna beskriver jag närmare här.
  2. Webbplatsen är din borg. Du kan säga vad du vill (så länge lagen tillåter det), Där har du chansen att själv berätta din historia och om världens bästa koncept.
  3. Det kan ge en lite dålig känsla av att inte kunna googla ett företag på nätet och dåliga webbplatser ökar sällan lusten att handla. Att bara hänvisas till en facebooksida känns ofta inte helt hundra och upplägget är ofta inte särskilt bra för att presentera företaget.
  4. Det googlas fortfarande på det mesta och kan du få Google att gilla innehållet på din webbplats har du mycket vunnet eftersom det kommer att dyka upp i sökresultaten. Vi kommer att gå igenom hur du gör det senare i kursen.
  5. En bra webbplats har du full kontroll över och kan utveckla precis som du vill. Ingen begränsar dina möjligheter att att lägga upp det innehåll du skapar. Sedan finns det mängder av möjligheter och kanaler för att få folk dit.
  6. Du kan samla in alla data från dina besökare på webbplatsen och därmed förstå dina kunder så mycket bättre. Vi kommer att gå igenom hur du gör det i senare i kursen.

Helst ska den kännas modern och lättnavigerad. Den är ofta vara det viktigaste intrycket kunderna får innan dom bestämmer sig för att göra affär med ert företag. Även om man ska göra inköpet i butik eller via en säljare har grunden för beslutet ofta tagits online.

Även små företag behöver en bra webbplats. Inte en avancerad eller gigantisk webbplats. Men en bra webbplats med den information potentiella kunder söker efter.

Unicefs webbplats med ett tydligt budskap

Unicef är tydliga med vad dom gör på sin webbplats.

Men det ska sägas. Att installera och underhålla en webbplats tar lite tid och kraft. Att göra ett medvetet val från början kan däremot underlätta arbetet och minska risken för framtida problem.

Det minsta man vill veta som kund är vad ni gör på företaget och hur man får tag på er. Svara gärna på dom vanligaste frågorna som nya kunder kan tänkas ha. Att inte få svar på studs stör folk i onödan och risken finns att dom söker svaren hos en konkurrent istället.

Därifrån finns det egentligen ingen bortre gräns för hur mycket en webbplats kan innehålla.

Att äga webbplatsen är tryggare för framtiden

Se till att äga din egen domän, alltså din webbadress (som exempelvis sustenta.se) och fundera ordentligt på om du inte bör äga din egen installation också. Det vill säga ditt eget installerade program, med alla dom filer webbplatsen består av.

Det finns många företag som säljer färdiga paketlösningar där det bara är att skaffa ett konto och lägga upp sitt innehåll. Du prenumererar på ett paket där det mesta är färdigt eller en ganska enkel byggsats med färdiga delar för att sätta upp webbplatsen.

många vill sälja paket för webbplatsen

Många vill sälja färdiga paket för webbplatsen.

Det finns även en fara i att bygga upp något så viktigt som webbplatsen i någon annans lösning. Det är enklare och kan vara en smidig quick-fix och med bekvämligheten kommer också begränsningarna. Av alla hundratals mallar som erbjuds är många bara olika färgsättningar, till exempel.

Vill du flytta någon annanstans är det inte så enkelt eftersom programvaran inte är din egen.

Risken är stor att du får börja om från början. Helt eller delvis.

Frågan är om det är värt det eftersom det kan göra det svårare att arbeta med den digitala marknadsföringen som du vill på sikt. Mjukvaran tillhör “hyresvärden”, som kan styr och kan ändra i funktionerna på ett sätt som inte passar för ditt syfte.

Valet är ditt eget. Men du ska självklart få ett konkret alternativ och hjälp att genomföra din egen installation om du tror att det är bästa lösningen.

Varför välja det vanligaste programmet?

Det finns många program för att bygga webbplatser, så kallade CMS (Content Management System). Men istället för en lång lista med alternativ kommer jag att ge förslag på ett och motivera det.

Mitt förslag baseras dels på att jag själv lagt otåliga timmar med att arbeta med programmet för att sätta upp många webbplatser, men också på att jag tror det är en fördel för småföretag att välja den som är störst eller vanligast.

WordPress är världens populäraste program för att bygga webbplatser. Det används till allt från enkla bloggar till gigantiska webbplatser för internationella företag.

Dessutom är det gratis, översatt till svenska och med massor av hjälp en googling bort. Kort sagt funkar WordPress med största sannolikhet även till ditt företag!

New York Times använder WordPress

Att WordPress är vanligast är en trygghet eftersom alla problem som du kommer att stöta på har någon annan redan haft och sannolikt skrivit om det på nätet. Det finns den helt fantastiskt community som kan hjälpa till utan att det kostar någonting.

Så många privatpersoner och företag använder WordPress för att det är enkelt att arbeta med. Det finns som sagt ännu enklare varianter, men då måste man istället göra avkall på möjligheterna och kanske även tryggheten. Det kommer ständiga uppdateringar av programmet som gör att det aldrig står stilla, utan utvecklas ständigt för att hålla måttet.

Allt du vill ha finns redan färdigt

Alla funktioner som du kan tänkas vilja ha finns det redan någon annan som velat ha. Därför finns det tusentals små extraprogram, så kallade plugins eller tillägg, som olika människor och företag har suttit och tagit fram för att fixa allt man kan tänka sig.

Plugin nedladdningar till WordPress

45.000 plugins har laddats ned totalt 1,3 miljarder gånger.

Det kan vara allt från en karta i ett blogginlägg, ett häftigt fotogalleri, grafik för besöksstatistik, till kompletta webbshoppar och chattforum. Väldigt många är helt gratis och andra kostar lite, men sällan mer än du har råd med.

Det finns också massor av färdiga teman, alltså mallar för designen, som man kan ladda hem gratis eller köpa för en rimlig peng.

Allt kan man kan söka efter och ladda upp med ett par knapptryckningar. Utan någon som helst kunskap i programmering.

Även för plugin får man ofta en riktigt bra support helt kostnadsfritt även om mjukvaran bara kostat någon hundralapp eller till och med är gratis.

Skulle du mot förmodan inte hitta en väl beskriven lösning på ditt problem på en blogg. Skulle du vilja ha funktioner eller en design som du inte hittar någon annanstans. Ja, då finns det massor av kompetenta människor och webbyråer som kan hjälpa till. Väldigt många kan WordPress.

Och som sagt. Eftersom du äger din egen installation så sitter du inte i knät på någon.

Så, dags att gräva ned händerna i myllan och plantera din egen webbplats!

Har du hamnat här utan att gå kursen Digital är inget val! – Sustentas grundkurs i digital marknadsföring, så missar du dom andra artiklarna om webbplatsen. Men det är snabbt och gratis att komma igång.

Huvudbild: Image Editor, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: