Varför ingen läser dina mejl på mobilen - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Myra som sitter på ett blad.

Varför ingen läser dina mejl på mobilen

Allt större andel av e-posten öppnas i en smartphone. Att läsa utskick på små skärmar ställer helt andra krav. Risken är att många mottagare helt enkelt raderar e-post som inte är anpassad efter mobilen. Innehållet ska inte bara vara lockande och intressant. Det måste faktiskt vara läsbart också. 

En artikel på Unbounce av Mark John Hiemestra går igenom ett par viktiga saker att tänka på, samt ger ett par tips för hur e-post kan designas för mobilen. Här kommer en sammanfattning av det viktigaste.

Ämnesraden

Håll den kort och kärnfull, gärna mellan 20-30 tecken. Då gäller det att utnyttja texten väl.

Använd personliga pronomen som “jag” och “du” för att få det att låta som att texten är skriven av en människa. Lägg till känslomässiga ord för att visa på värdet i innehållet. Försök att skriva som du skulle göra till en vän.

En studie har visat på att popkulturreferenser ökar öppningsgraden, men det ska kanske tas med en nypa salt och sättas i relation till branschen.

Avsändaren

Undvik opersonliga avsändare som support@, kundservice@ eller försäljning@.  Skicka e-posten med en avsändare som är en person med ett ansikte.

Fontstorleken

Skriv inte text anpassad för myror. Det som ser bra ut på en dator kan bli hopplöst oläsligt på en smartphone. Texten kan förstoras automatiskt på vissa enheter, som iPhones, men det gäller inte för alla.

Rekommendationen är minst 14 pixlar för brödtexten och 22 pixlar för rubriker.

E-postdesign

Ett universellt tips är att “den bästa designen är den som läsarna av e-post på mobilen inte uppfattar som design”.

Problemet med bilder är att många e-postklienter stänger av dom. Exempelvis så läser nära hälften av gmails användare e-post med bilderna avslagna.

Tipset är därför att skicka e-post med HTML istället för textmejl med bilder. Använder du bilder så se till att designen matchar mellan mejlet och landningssidan.

Call to action

Syftet med utskicket kanske är att få läsaren att gå vidare till en landningssida. Se i så fall till att din call-to-action-knapp är tillräckligt stor.

Kom ihåg att läsaren förmodligen använder tummarna! Undvik därför textlänkar i e-post.

Knappen ska vara: Färggrann, relevant, kraftfull, målinriktad och enkel att angripa för läsaren.

Och som vanligt: Testa för att se vad som funkar och inte.

För fler detaljer, exempel och statistik rekommenderar jag originalartikeln. Tror du att någon annan har nytta av den här sammanfattningen så får du gärna dela den.

Foto: Dino Quinzani, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar