Den som tittar på fakta istället för att spontant döma ut en digital kanal som har ett par år på nacken, ser att inget talar för att e-posten är på väg bort.
Tvärtom talar det mesta för att den är en viktigare marknadskanal än någonsin. Det finns många hårda fakta som vittnar om e-postens styrka.
Här är 5 heta fakta som visar varför e-post är ett bra sätt att kommunicera med dina kunder:
Det faktum att över hälften av alla mejl öppnas på en smartphone innebär att e-posten i allra högsta grad klarat av omställningen till en mobil digital värld.
Siffran i rubriken är egentligen inte relevant eftersom den snabba förflyttningen till mobilen gör att den hela tiden växer.
Källa: Litmus
Flera undersökningar visar att e-posten är överlägsen andra kanaler när kunder själva får välja var dom ska bli kontaktade. Ta kontakt i en kanal där mottagaren känner sig bekväm eftersom det finns stora möjligheter för mottagare av kommersiella budskap att stänga av kontaktvägar som inte är önskvärda.
Källa: Marketing Sherpa
E-posten är ett effektivt sätt att nå ut till kunderna för en billig peng och kan ge en väldigt hög ROI (return on investment). Det finns också så många fler sätt att använda mejlen än att bara sälja sina produkter. Att skicka e-post är ett smidigt sätt att snabbt komma ut med information och kunskap som kunderna kan ha nytta av.
Källa: Venturebeat
Visst kan det vara viktigt att samla gillare och följare för ett företag. Men värdet av kontakter över sociala medier är bara en bråkdel av värdet av en e-postprenumerant. Några av skälen till den svarar nästa fakta på.
Källa: McKinsey
Till skillnad från Facebook där bara ett par procent av inläggen syns i fansen nyhetsflöden så når e-posten fram till dom allra flesta prenumeranter.
Du äger själv din e-postlista och förutsättningarna för kommunikationen bestäms mellan dig och mottagarna. På Facebook är det Facebook, ett börsnoterat företag, som sätter upp reglerna och bara en bråkdel av kommunikationen når fram utan att du betalar för det.
Det var 5 fakta som svarar på frågan varför e-post är en kanal att verkligen överväga för alla företag.
Källa: Forrester (sidan är borttagen sedan inlägget skrevs)
"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."
18 saker du måste veta om annonsering på Facebook
Hur mäter man effekten av SEO-arbetet?
Mer trafik med Google Search Console: Hitta “felaktiga” sökningar
Mäta resultat från inlägg som inte säljer något?
Yoast SEO läsbarhetsanalys – hur funkar den?
Tungt gravitationsinnehåll får kunden i omloppsbana
Vad ska du titta på i Google Analytics: Expertens 4 rapporter
6 tips: Att undvika idétorka och skapa bra innehåll