Hitta innehåll och ämnen att skriva om till e-postutskicken

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Det kan vara svårt att skriva för sina kunder

Men vad ska man skriva om då?

Grundläggande för bra innehåll är att vara relevant för mottagaren. Därför är det bra att sätta på sig läsarens glasögon.

Det är alldeles för lätt att snöa in på teknik, förfina segmenteringen, automatisera och mäta siffror så att man glömmer det viktigaste: Utan bra innehåll faller allt annat platt.

Eftersom jag skriver en text avsedd för någon som vill lära sig mer om hur man kan arbeta med e-postmarknadsföring tänkte jag att mina läsare kan vara intresserade av artiklar med råd om:

Dessutom tänkte jag att det kan vara intressant att diskutera varför man över huvud taget ska skicka just e-post. Det gör jag genom en fallstudie i ett annat inlägg som du kan läsa här.

Så hittar du ämnen att skriva om

Ni kanske inte har varit på någon mässa, ni har inte släppt revolutionerande nyheter i år heller och det har kanske inte hänt någonting nytt alls på företaget det senaste.

Däremot kanske ni har jobbat häcken av er för era kunder.

Vad har dom frågat er? Villka problem har dom ställts inför och hur löste ni det? Kika i din egen skickatkorg i e-postprogrammet. Vilka frågor har du svarat på där? Kolla med säljarna, teknikerna eller kundsupport vilka frågor och problem som är vanligast. Där hittar ni ämnena att skriva om.

Gör en intervju, googla fram fakta, länka till en broschyr, skriv en guide. Många kunder går omkring med småfunderingar eller mindre problem, men tycker inte att det riktigt är värt besväret att ta kontakt. “Så allvarligt är det inte.”

Lös problemet i ett nyhetsbrev innan dom hinner fråga så kommer ni att få pluspoäng.

Kanske finns det branschtidningar med nyheter eller bloggare som skriver bra artiklar som skulle era kunder skulle tycka var intressant. Låt dom få veta det genom er genom att tipsa om bra läsning, så stärker det er trovärdighet och ger en expertstatus om ni inte har resurser att ta fram materialet själva.

Vem ska du skicka till?

Fördelen med e-posten är att det kostar väldigt lite att kontakta en kund till. En annan fördel är att det aldrig är för tidigt att samla in e-postadresser.

Alltså, be om en e-postadress från alla dina kontakter. Alla behöver inte ha potential att bli dina mest lojala kunder imorgon. Kan du å andra sidan leverera bra innehåll är chansen god att dom stannar kvar på din prenumerationslista och då ligger du bra till när dom är mogna för att handla dom produkter och tjänster som du erbjuder.

Förmodligen träffar du själv människor hela tiden som säljer bra tjänster och produkter som du ser nyttan med, men det är sällan du har ett behov just där och då.

Kanske blir det mer aktuellt först en månad efter att ni träffats eller så uppstår behovet när ni ska försändra i verksamheten två år senare. Men då kommer du varken ihåg namnet på personen eller företaget längre.

Hade du däremot med jämna mellanrum fått ett bra e-postutskick hade du med största sannolikhet tittat närmare på det nu när det är mer intressant. På det viset går det att underhålla relationen även med dom som du inte klassificerar som dina hetaste prospekt.

Det gör e-posten speciell.

Foto: Rennett Stowe, Tapping a pencil, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: