Vad ska du titta på i Google Analytics: Expertens 4 rapporter - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

vad ska du titta på i google analytics

Vad ska du titta på i Google Analytics: Expertens 4 rapporter

Vilka rapporter ska man titta på i Google Analytics om man inte vet var man ska börja. Här kommer expertens fyra favoriter. Lär dig här hur du hittar dom och vad du kan förstå av rapporterna.

Utan att mäta vad som händer på webbplatsen är det en ren gissningslek att förstå vilket innehåll besökarna uppskattar och vad som funkar. Kort sagt behöver du Google Analytics.

Undersökningar visar att företag mäter och analyserar på tok för lite. Rent konkret innebär det att man inte kan förstå sina besökare och därmed får ut mindre av sin webbplats. På sista raden ger det mindre intäkter.

Problemet är att Google Analytics alla grafer och rapporter kan ge ett övermäktigt intryck. Var ska man egentligen börja?

Google analytics kan ge ett övermäktigt intryck

Kan du bara komma över tröskeln och tappa respekten för verktyget hoppas jag att du kommer förstå hur himla kul och spännande det är när man får helt nya insikter om vad som händer på webbplatsen.

I en riktigt bra intervju i podden Passion för kommunikation ger Googles konverteringsexpert Lina Hansson tips på 4 rapporter att börja med. Resten kan vänta till senare.

Här går jag igenom hur du hittar rapporterna och vad du kan utläsa av dom. Sedan är du igång!

1. Förvärv

Första rapporten handlar om att förstå vilka kanaler dina besökare kommer från och kallas Förvärv. Vanliga kanaler är:

  • Organic Search som är besök från Googles organiska sökresultat.
  • Social är alla besökare som kommer från sociala medier.
  • Paid Search kommer från klick i annonser via Google AdWords.
  • Direct är besökare som surfat in direkt genom att skriva in webbadressen.
  • Referral är besökare från andra webbplatser.

Du hittar rapporten under Förvärv och sedan Kanaler.

var börjar man i Google Analytics?

Rapporten förvärv gör det lätt att se var du får dina besökare från, men ger också stora möjligheter att se skillnader.

I den gröna rutan får du en tydlig överblick över vilka kanaler som driver mest trafik. I den gula rutan får du tabeller med mer detaljerad statistik som gör det enkelt att jämföra dom mot varandra.

Stannar besökare från sociala medier längre än dom som kommer från det organiska sökresultatet? Lämnar besökare från AdWords direkt medan den som surfat in direkt gärna klickar runt mellan flera sidor?

Här gäller det att fundera på vad som ligger bakom skillnaden i beteende. När du har hittat problem och dåliga siffror i en kanal gäller det att sätta sig in i besökarens situation.

Varför stannar inte folk kvar och hur kan jag bättre bemöta förväntningarna? Varför skiljer det sig mellan olika kanaler? Exempel på frågeställningar när du har fakta på bordet.

2. Landningssidor

Andra rapporten är den som visar vilka landningssidor besökarna hamnar på, eller målsidor som det heter i Google Analytics.

Du kan gå direkt från förvärvsrapporten genom att klicka på kanalen du vill titta närmare på.

hitta landingssidor i Google analytics

Gå sedan till fliken Målsida för att få fram en lista över vilka sidor besökare just den kanalen hamnat på. Du kan på så vis se vilka sidor som besökare från sociala medier, betalda annonser och dom som googlat har besökt mest.

Det går också att se statistik bland annat över hur länge man i genomsnitt stannat på sidan. Genom att studera statistiken kan man se vilka sidor som går bäst och hur det skiljer sig beroende på hur man hittat fram till webbplatsen.

Har du en lokal verksamhet och inte säljer över nätet kan det vara värdefullt att även sortera på region eller ort. Klicka på Sekundär dimension och skriv in ort i sökfältet. Säljer du till flera länder kan du sortera på det istället.

Har du en butik i Malmö kanske det inte är så relevant med webbplatsbesökare från Stockholm. Det kan såklart vara en riktigt glädjedödare om man har massor av besökare på sajten, men det visar sig att få är potentiella kunder.

Men när du vet om det kan du börja fundera på hur du får rätt besökare, istället för så många som möjligt.

3. Tunneln

Den tredje rapporten tittar på tunneln som besökarna förflyttar sig genom, eller Beteendeflödet som det kallas i Google Analytics. Du hittar rapporten under Beteende och sedan Beteendeflöde.Här kan du se hur man klickar sig mellan sidorna och var folk droppar av och lämnar sajten. Genom att klicka på en sida kan du specialstudera den.

Det är en väldigt viktigt rapport om du jobbar med e-handel eftersom det är förödande om kunder lämnar på väg mot ett köp om du inte vet om det.

Med hjälp av den här rapporten kan du nämligen närma dig en lösning eftersom det blir tydligt vilken sida som behöver åtgärdas. Kanske är det en knapp som är svår att hitta eller något som är rätt enkelt att lösa. Nu vet du var du ska börja leta.

Även om du inte säljer på nätet är det en bra rapport för arbetet med att behålla dina besökare och få dom att hitta till dina produkt- eller tjänstesidor som i slutändan drar in pengarna.

4. Attribution

Den fjärde rapporten är nog i ärlighetens namn ingen riktig nybörjarrapport, men väldigt intressant. Den handlar om Attribution.

Attribution är ett begrepp det pratas mycket om i digital marknadsföring, mycket på grund av att det är komplext utan tydliga svar. Kort sagt handlar det om vad som leder till vad och vilken kanal som ska få cred för försäljningen.

Vad är attribution?

När jag började skriva en förklaring attribution insåg jag att det krävde en egen artikel och att det dessutom var nödvändigt att kort förklara olika attributionsmodeller.

Här kan du läsa vad attribution är och om Googles attributionsmodeller.

Kortfattat handlar det om att värdesätta olika kanaler på rätt sätt i förhållande till hur många konverterande kunder som dom levererar till sajten. Alltså att försöka lista ut vilka vägar som en kund tar mellan olika kanaler och som till slut leder fram till ett köp.

Värdet av en konvertering tillskrivs en aktivitet, till exempel kan vara ett klick på en annons eller ett blogginlägg. Värdet kan också delas mellan olika aktiviteter om man antar att det är den sammanlagda effekten av marknadsföringen som ger resultat.

Hur det ska göras på rätt sätt är jättesvårt och jätteviktigt, utan några bra generella svar.

Med rapporten Attribution > Verktyg för jämförelse av i Google Analytics kan du jämföra vad olika attributionsmodeller innebär för värderingen av en kanal. Du hittar den under Konverteringar och sedan Attribution och Verktyg för jämförelse av. 

För att kunna få ut någonting av rapporten krävs det att man först satt upp mål. Hur du sätter upp mål i Google Analytics kan du läsa om här.

Attribution måste nämligen mätas i förhållande till en målsättning. Utan målsättning finns det ingenting att tillskriva en kanal.

Med hjälp av rapporten kan du dels se vilket värde dom olika kanalerna levererat i form av besökare som konverterat på webbplatsen.

Du kan också jämföra hur värdet förändras om du ändrar konverteringsmodellen. På så sätt kan du till exempel se att nya prenumeranter på nyhetsbrevet ofta kommit i kontakt med dig för första gången via Facebook, men att det är sällan dom går direkt från Facebook och registrerar sig. För det krävs en betald annons.

Sammanfattning av rapporterna

När du är varmt i kläderna kan du gå vidare och hitta fler rapporter som ger dig ännu mer kunskap. Men nu har vi gått igenom fyra rapporter för att du ska lära känna din besökare bättre och som talar om:

  • Vilka olika kanaler dina besökare kommer från.
  • Vilka sidor besökarna från olika kanaler landat på.
  • Hur dina besökare rört sig på sajten och från vilka sidor dom lämnat den.
  • Vilka kanaler som ger konverterande besökare.

Lycka till med analysen och hoppas att du tycker att det är lika spännande som jag. Hör gärna av dig om du undrar över något eller vill ha hjälp att komma igång!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: