18 saker du måste veta om annonsering på Facebook – Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Vad du behöver veta om annonsering på Facebook

18 saker du måste veta om annonsering på Facebook

Vad du behöver veta om annonsering på FacebookAnnonsering på Facebook ger fantastiska möjligheter att nå rätt kunder till en exakt budget. Men för att få resultat och utnyttja Facebook finns det några saker du behöver veta. Dom går vi igenom här.

Därför ska du annonsera på Facebook

Det räcker med tre skäl för att du ska sluta fundera och ta tag i din annonsering på Facebook.

  • Alla kundgrupper finns på Facebook (ja, även företag).
  • Facebook vet allt om sina användare.
  • Du kan styra din budget precis som du vill.

Det innebär att du kan nå dom du vill nå med dina annonser på ett sätt som du har råd med. Dessutom kan du sätta igång eller göra förändringar efter eget huvud precis när som helst och får snabbt återkoppling på resultaten.

För att du hjälpa dig att ta tillvara på möjligheterna med annonsering i Facebook har jag tagit fram en lista med 15 saker du måste veta som vi kommer att gå igenom:

  1. Facebook vet allt om sina användare
  2. Skillnaden mellan företagssidan och Ads Manager
  3. Så syns annonserna i nyhetsflödet
  4. Instagram och Facebook är samma sak
  5. Förstå Facebooks annonspyramid
  6. Möjligheterna med olika kampanjer
  7. Fördelen med att Ad Set har egna budgetar
  8. Så testar du målgrupper med Ad Set
  9. Placera annonsen där du vill
  10. Facebook väljer din bästa annons
  11. Så tappar många kunder på vägen
  12. Därför måste du mäta efter Facebook
  13. Tagga dina kampanjer för att kunna mäta bättre
  14. Undvik text i bilder
  15. Så funkar Facebooks pixel
  16. Se till att algoritmen har något att jobba med.
  17. Skapa retargetingkampanjer.
  18. Använd “lookalike-målgrupper”

Nu kör vi!

1. Facebook vet allt om sina användare

Det finns en unik möjlighet som Facebook kan erbjuda: Företaget vet allt om sina användare.

Eftersom man måste vara inloggad kan Facebook samla data från all aktivitet på ditt konto. Det som är unikt med Facebook är hur många användare som är aktiva på nätverket och tiden man spenderar där.

Användandet av Facebook bland svenskar 2020

Källa: Svenskarna och internet 2020 Q3

Över hälften av svenskarna, smått otroliga 58 procent, använder Facebook varje dag. Det innebär att dom allra flesta kallt kan räkna med att målgruppen finns där och även är aktiva användare.

Totalt sett ger det en kartläggning på frivillig basis som aldrig tidigare skådats. Detta kan du få nytta av när du ska annonsera. Vi kommer till det längre ned med möjligheterna att testa olika Ad Set.

2. Företagssidan vs. Ads Manager

Det finns olika sätt att annonsera på Facebook. Det allra enklaste är att marknadsföra ett inlägg direkt från tidslinjen på företagssidan.

Hitta facebook ads managerDet gör att många blandar ihop annonsering och publicering för “vanlig” spridning. Den största delen av annonseringen kräver däremot lite mer, en så kallad kampanj.

För det använder du Facebooks Ads Manager och den behöver inte ha någonting med dina inlägg på företagssidan att göra. Även om dom två hänger ihop och överlappar.

Den grundläggande skillnaden mellan du behöver ha stenkoll på är:

  • Publiceringar på företagssidan avgör Facebooks algoritm vem som ska se, så kallad organisk trafik.
  • Annonser bestämmer du vilka som ska se, alltså betald trafik.

Facebook gör sitt bästa för att annonseringen ska bli en naturlig del av ditt företags närvaro och så här kan det se ut när du ska publicera på din tidslinje på företagssidan:

Skapa en facebookkampanj från företagssidan

Det finns alltså ingen motsättning mellan företagssidan och Ads Manager, men alla dina betalda inlägg kan du styra från Ads Manager och genom annonspengar.

Visst, en annons kan spridas ytterligare via algoritmen om den uppskattas. Och du kan boosta dina “vanliga inlägg” med annonspengar för att algoritmen ska ge den fler visningar. Det finns ett stort värde för Facebook att annonser smälter in i den totala upplevelsen (se nästa punkt) och det uppmuntras.

Eftersom Facebook vill att företagssidor ska betala för att synas, det är därifrån plattformen tjänar pengar, kommer det också normalt sett att krävas annonsering. Men det finns såklart undantag för den som tar fram innehåll så bra att det uppskattas av användarna.

Det är inte helt lätt, men genom att börja jobba i Ads Manager kommer det att bli tydligare. Om du marknadsför ett inlägg på sidan kommer det även att hamna som en annons i Ads Manager.

På samma sätt kan du skapa upp annonser av redan befintliga inlägg. Det är ett bra tips att använda dig av dom inlägg som har fått bäst resultat organiskt eftersom det ju har visat sig funka bättre än andra.

3. Så syns dina annonser i nyhetsflödet

Du kan placera dina annonser på olika ställen. Det kan vara en bra idé att kika i ditt eget privata facebookflöde och se hur annonserna ser ut för att få en bild av hur annonserna fungerar.

Undersökningar visar att många inte kan kan se skillnad mellan annonser som liknar innehåll som inte är annonser, och inte förstår innebörden av till exempel begrepp som “sponsrade inlägg”.

Det optimala för Facebook är att annonserna stör användarupplevelsen så lite som möjligt, och det kan ju vara bra att tänka på. Försök fundera på varför dina potentiella kunder är på Facebook och skapa innehåll som dom vill se med den utgångspunkten.

Jag tog mig en snabbtitt i mitt eget flöde och det var inte helt lätt att snabbt skilja ut reklamen. Se hur det kan se ut i videoklippet.

4. Instagram och Facebook är samma sak

I annonseringssammanhang är det ingen skillnad på Instagram och Facebook.

Facebook och instagram är samma sak i annonsering

Facebook äger Instagram och därför sker annonseringen på Instagram via Facebooks Ads Manager. Att placera sina annonser på Instagram fungerar som en placering på samma sätt som andra placeringar, alltså var annonserna ska visas.

Instagram finns kvar på samma sätt som ett separat socialt media, men för annonsörer sköts allt på samma ställe och det är enkelt att jämföra Instagramannonser mot Facebookannonser.

Vi kommer till vilka olika placeringar som finns i punkt 9.

5. Facebooks annonspyramid

Facebook organiserar annonserna i tre nivåer i en pyramidstruktur:

  1. Kampanjer
  2. Ad Set (eller annonsgrupper. För enkelhets skull använder vi samma uttryck som Facebook.)
  3. Annonser

En kampanj kan innehålla flera flera Ad Set och varje Ad Set kan innehålla flera annonser.

Facebooks struktur Ads manager

Det finns skäl till att man valt att organisera annonseringen på det sättet som vi kommer in på längre ned. Genom att utnyttja annonspyramiden finns det stora möjligheter att testa olika målgrupper och budskap för att bli så effektiv som möjligt.

6. Möjligheterna med olika kampanjer

Den översta nivån är kampanjen, som styr inriktningen. Det finns många olika möjligheter beroende på vad du vill få ut av dina annonser.

Vilken kampanj du väljer beror på din verksamhet och ditt syfte med annonseringen. Visst, alla företag vill i slutändan sälja, men det finns många vägar dit.

Här är ett par exempel på olika kampanjmål som du kan välja:

Olika kampanjmål i Facebook

Vill du öka kännedomen om ditt företag, driva trafik till webbplatsen, öka engagemanget kring din facebooksida eller bjuda in till ett evenemang? Olika inriktningar är anpassade för att du lättare ska nå dit.

Om du enbart satsar på konverteringar och aldrig på att till exempel få så många besökare som möjligt till webbplatsen så missar du något viktigt.

Ofta underskattar man köpresan och att det faktiskt krävs många kontakter innan kunden faktiskt är redo att slå till. Därför gäller det att hitta en balans mellan kampanjer för att väcka intresse och kampanjer för att ta kunden i mål och genomföra ett köp.

7. Fördelen med att Ad Set har egna budgetar

Det går visserligen att sätta vissa budgetramar på kampanjnivån, men det är i dina Ad Set du styr detaljerna för hur du vill fördela annonsbudgeten.

Det är så klart i stort väldigt bra att en annonsplattform per automatik kan styra annonserna så att resultatet blir så bra som möjligt. Men nackdelen är att kan mer om dina kunder och dessutom har stor nytta av att lära dig om din målgrupp på vägen.

Om du kör en annons mot hela Sveriges befolkning är det möjligt att Facebook märker att kvinnor mellan 20-40 år i Stockholm klickar klart flitigast, särskilt när annonser visas på mobilen.

Då kommer din annonsbudget att sakta, men säkert flyttar över för att till allt större del visas för just dessa.

Men det är inte alls säkert att det är en bra målgrupp för just dig bara för att dom gärna interagerar med din annons!

Du kommer inte heller att få någonting att jämföra för att kunna dra några slutsatser om du inte jämför.

Därför är det riktigt bra att dela upp din kampanj i olika Ad Set. Facebook kommer att effektivisera visningarna (enligt sina parametrar) i varje Ad Set, men ju mer detaljer du sätter upp, ju större kontroll får du i dina test. Vi går in på det närmare i nästa punkt.

Det går att växla över från att ha budget på Ad Set-nivå till att ha den på kampanjnivå. Men tänk på att algoritmen behöver lära om efter att du har ändrat och det kan vara riskabelt om du har kampanjer som går bra och är lönsamma.

8. Så testar du målgrupper med Ad Set

Under kampanjen ligger alltså Ad Set som en egen nivå där du kan testa olika målgrupper mot varandra. Eftersom Facebook har enorm kunskap om sina användare går det att ställa in väldigt exakt vem man vill nå med sina annonser.

Testa Ad Set mot varandra i Ads Manager

Det finns många olika variabler du kan testa mot varandra för att se vilken målgrupp som är mest mottaglig för dina annonser.

Du kan ställa in vilken plats annonserna ska visas på, för vilket åldersspann eller kön. Det finns också väldigt bra möjligheter att testa olika intressen och även exkludera intressen.

På så sätt kan du välja att visa annonser bara för personer som är intresserade av sport i ett Ad Set och parallellt kör du ett Ad Set där alla som är intresserade av sport exkluderas. Så kan du hitta ny kunskap om din målgrupp och hela tiden få effektivare resultat.

Testa gärna inte många variabler på en gång eftersom det då blir svårt att veta vad som gjorde skillnaden i resultat. Var det platsen, intresset eller vilket kön?

Se också till att din målgrupp inte blir allt för liten, men det varnar Facebook för.

Komplicera det inte heller för mycket genom att lägga in en massa olika variabler. Då blir det svårare att förstå vad som funkar, har man mängder av variabler blir det svårt att veta vad som påverkar vad.

Ha som riktlinje att du ska testa en sak i taget för att lära dig, som ett intresse eller ett åldersspann.

9. Placera annonsen där du vill

Det går att styra var dina annonser ska synas. Det finns inte mindre än 13 olika placeringar. Några exempel är

  • Nyhetsflödet på mobil eller dator.
  • Facebook Marketplace
  • Facebooks grupper
  • Instagram-flödet eller Instagram Stories
  • Audience Network – sajter och appar utanför Facebook

Som grundinställning är alla iklickade, men du kan följa med i statistiken och stänga av placeringar som inte funkar så bra eller blir för dyra.

Även här kan du välja olika placeringar i olika Ad Set. Eftersom placeringarna går på samma budget kommer Facebook automatiskt att placera där det bedöms som mest effektivt.

Annonser på Facebook, olika placeringar

Du kan välja mellan många olika placeringar för dina annonser.

Genom att ha olika placeringar i olika Ad Set får dom en egen budget och kommer att köras där du bestämmer.

För dom olika placeringarna finns även olika varianter att välja mellan som en vanlig annons med en bild, en så kallad carousel med flera olika bilder, video och även ett antal olika mer eller mindre avancerade format.

Här är det lätt att gå bort sig eller känna att det finns så många möjligheter att du inte vet vad du ska börja. Gör det därför så enkelt som möjligt för att komma igång. Välj ett format för att komma igång.

Du kan alltid gå in och skapa nya annonser när du vill, men annonser som inte rullar kommer aldrig att ge resultat hur bra dom än har potential att bli!

10. Facebook väljer din bästa annons

Ha som rutin att alltid göra flera annonser för varje Ad Set. Även om du tror dig ha en känsla för vad som funkar bäst kan du inte veta. Det behöver du inte heller eftersom det är så lätt att testa olika alternativ mot varandra.

Gör tre likadana annonser, men byt ut bilderna. Kör samma bilder i tre annonser, men variera rubrikerna. Försök att bara variera en detalj eftersom du då kan veta vad det är som gör skillnad och lära dig av ditt test. Ändrar du både bild och rubrik blir det svårare, du vet inte vad som gjorde att en annons gick bättre än den andra

Eftersom alla annonser under varje Ad Set körs med en gemensam budget kommer Facebook automatiskt att välja den som funkar bäst och dom andra kommer inte att visas.

11. Så tappar många kunder på vägen

Ett vanligt skäl till att annonsering är ineffektiv är att man inte sätter in annonserna i sitt sammanhang.

Du kan ha ett fantastiskt erbjudande i din annons, bra copy och grymma bilder. Men om du inte ser till att följa upp förväntningarna efter klicket när dom kommer till webbplatsen är det bortkastat.

Det är som att bjuda in till fest och slussa ut gästerna på bakgården. Är din annons specifik måste du skapa en landningssida som är det, det funkar inte att länka till startsidan på webbplatsen.

Läs mer här om vad en landningssida är och varför det är viktigt och här lär du dig ta fram en landningssida.

12. Därför måste du mäta efter Facebook

Mätningen av dina kampanjer börjar i Facebook, men får inte sluta där!

Det beror lite på dina syften och upplägg av annonseringen. Men det vanligaste är att du aldrig kan nå målen i bara Facebook och då kommer inte statistiken i Facebook att ge dig några svar.

Att inte mäta hela vägen är som att gå från matchen i halvtid.

Ta exemplet med kvinnor mellan 20-40 år i Stockholm som gärna klickar hejdlöst ofta på dina annonser i mobilen till skillnad från män i Mörbylångatrakten som sparsamt klickar på annonser i högerkolumnen på datorn. Med enbart den statistiken ska du självklart satsa på kvinnorna i Stockholm. Alla dagar i veckan.

Men slutmålet är kanske att sälja motorolja i din webbshop. Genom att fortsätta mäta med Google Analytics på webbplatsen förstår du att dom t-banåkande kvinnorna mer var ute efter din festliga film. Däremot klickar långpendlande män i Mörbylånga för att handla.

Facebook är bara starten på kundens resa.

13. Tagga dina kampanjer för att kunna mäta bättre

För att kunna följa upp dina kampanjer i Google Analytics behöver du tagga med UTM-länkar. Annars kommer du bara att kunna se att en besökare på webben kom från Facebook, men inte att personen kom från en kampanj och inte vilken kampanj eller vilken annons.

Facebook har gjort den väldigt enkelt och man får upp fälten som man ska fylla i så att det blir tydligt.

Det kanske är många krångliga begrepp här som egentligen handlar om samma sak. URL-parameter betyder helt enkelt att man lägger till en liten extra text i webbadressen som berättar för analysprogram var användaren kommer från. Den här extra texten skapas automatiskt och läggs till på rätt sätt om du fyller i fälten.

Så taggar du dina Facebookkampanjer

Det är viktigt att du skriver exakt på samma sätt varje gång för att datan ska samlas på rätt sätt i Google Analytics. Exempelvis bör du skriva facebook med små bokstäver. Använder du stor bokstav ibland och liten ibland räknas det som olika kanaler.

Kampanjmedel kan du kalla för cpc (cost per click). Det viktiga är att du inte varierar. Förslagen från Facebook under fälten är inte riktigt bra i alla fall.

14. Undvik text i bilder

Bilden dominerar annonsen på Facebook och en bild säger mer än tusen ord. Men kläm inte in tusen ord på en bild.

Det är lockande att förstärka sina rubriker med att lägga in text i sina bilder, men undvik det så långt det går. Det kommer nämligen gör att du får svårare att nå ut med budskapet.

Tidigare hade Facebook en absolut regel på att max 20 procent av bilden fick täckas av text. Man satt och mätte det med ett rutnät och ofta blev det fel eftersom mjukvaran inte fattade vad som var text och bara detaljer i bilden.

Nu är regeln lösare, men det innebär inte att det är fritt fram.

Rena bilder prioriteras av Facebook och gör det enklare och billigare att nå ut. Jobba därför på att hitta en bild som fångar uppmärksamheten istället så att folk läser rubriken.

15. Så funkar Facebooks pixel

Visserligen kan du mäta vilka besökare som kommer från Facebook till din webbplats genom Google Analytics.

Men Facebook får inte någon information om vem som gör vad på webbplatsen – om du inte installerar Facebookpixeln. Den finns inte från början utan något du måste välja att använda.

Pixeln är ett avsnitt kod som du får från Facebook och installerar på din webbplats. Det är inte så svårt och du måste inte kunna något om kod. För WordPress finns det plugins där du bara kan klistra in koden.

Du hittar Facebooks pixel inne i Ads Manager:

Hitta facbooks pixel

Med pixeln på plats får Facebook information om besöken på din webbplats vilket du kan utnyttja för dina annonser och få bättre data.

Du kan sedan skapa annonser för till exempel besökare som besökt en viss sida, till exempel kassan i din webbshop, eller till och med personer med liknande profiler jämfört med dom som besökt sidan.

Även om du inte tänker använda pixeln just nu gäller det att börja samla in data så snabbt som möjligt. När du väl behöver den kommer du då ha ett bra underlag.

Lästips: Så installerar du facebookpixeln själv.

16. Se till att algoritmen får något att jobba med

Det är lätt att vilja utnyttja alla fina möjligheter med målgrupper till max.

Men det finns för att Facebooks algoritm ska kunna dra bra slutsatser måste den ha data att jobba med.

Även om det på pappret kan se bra ut med den där supersnäva målgruppen som exakt prickar in dina bästa kunder. Eller att sikta mot köp i sina kampanjer.

Problemet är att om urvalet blir för litet som kommer inte den dator kunna dra några vettiga slutsatser.

Se därför till att inte göra dina målgrupper för små och se till att ha en målsättning som inträffar ganska ofta.

Har du inte många köp, kanske du kan ha som målsättning att lägga något i varukorgen. Det är ju egentligen köp du vill ha i en e-handel, men är volymen för låg kan inte algoritmen göra ett bra jobb.

17. Skapa retargetingkampanjer

Det krävs ofta flera kontakter för att få en affär. Det är inte heller lämpligt att direkt fråga efter en affär vid första kampanjen.

Därför bör du ha kampanjer som följer upp dom personer som visat ett intresse för dina produkter, tjänster eller ditt företag – så kallade retargetingkampanjer.

För att göra det skapar du först en ny målgrupp i Facebook. Du kan välja personer som interagerat dina inlägg eller som har sett en video.

Har du satt upp Facebookpixeln kan du göra målgrupper av personer som besökt din webbplats eller som har lagt något i varukorgen.

Här skapar du målgrupper i Faceb

Det här kan bli dina mest lönsamma annonser, men glöm inte att du fortfarande behöver få nya besökare till webbplatsen för att ha någon att kunna rikta retargetingannonser mot.

18. Använd “lookalike-målgrupper”

När du väl har en bra målgrupp kan du skapa en lookalike-målgrupp.

Det innebär att Facebook letar upp dom användare i deras nätverk som mest liknar personerna i din målgrupp.

Du väljer en målgrupp och sedan hur stor andel av befolkningen du vill inkludera i den nya lookalike-målgruppen, från 1-10 procent. Alltså från den procent av Facebookanvändarna som är mest lika, till att inkludera den tiondel av användarna som är mest lika.

Kort sagt en balans mellan en smalare mer exakt grupp till en ganska bred målgrupp. Här bör den inte vara mer än ett par procent, men det beror också på hur stor den totala marknaden är.

Du kan ha en större andel av svenskarna i din målgrupp än vad du kan ha andel amerikaner.

Lookalikes ska du utnyttja och en självklar målgrupp är till exempel lookalikes på dina faktiska kunder!

Sammanfattning

Nu har du förhoppningsvis fått nya idéer för hur du kan få dina annonser att ta klivet till nästa nivå och hittat nya vägar för att få resultat på Facebook.

Facebook ger dig möjligheter att lyckas, men det krävs hårt arbete och du kommer inte att göra allt rätt från första stund.

Se till att alltid mäta och ha koll på statistiken. Det viktigaste är att det hela tiden blir lite bättre, så kommer du med tiden att knäcka dina konkurrenter och koden för att nå fram till målgruppen på ett effektivt sätt.

För att du ska lära dig är det gäller det att testa, testa och testa. Det enda riktiga misslyckandet är att köra på i samma hjulspår om du inte får resultat. Det finns vägar dit, men varje företag och bransch måste trampa upp sina egna stigar.

…och kör du fast eller vill ha hjälp på vägen med Facebook finns alltid Sustenta ett mejl eller telefonsamtal bort.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: