Landningssidor boostar dina annonser - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Därför behöver du en landningssida

Landningssidor boostar dina annonser

Ofta är syftet med annonsering att få konverteringar, alltså att få besökare att göra det man vill att dom ska göra på webbplatsen. Då behöver du en bra landningssida som tar besökarna hela vägen in i mål. Bra annonser är bortkastade om man tappar bort kunden på vägen. 

En landningssida är helt enkelt den sida som en besökare landar på efter att ha klickat på en länk. När du annonserar väljer du länken själv och bestämmer vart du vill skicka dina besökare. Att skicka dom till startsidan är ofta ett dåligt val. Många gånger är inte heller produktsidor och andra undersidor särskilt effektiva för att följa upp en annons.

Landningssidans viktigaste uppgifter är att:

  1. Tydligt visa att besökaren har kommit till rätt ställe.
  2. Följa upp det intresse som lockade till klicket.
  3. Göra det så enkelt som möjligt att fullfölja konverteringen.

Först sedan kan det vara aktuellt att presentera fler alternativ eller mer information och göra besökaren mer bekant med företaget.

Landningssidan är en förlängning av annonsen

I förra avsnittet gick vi igenom hur man kommer igång med annonsering på Facebook och Google AdWords. Annonstexten är kort. Den måste vara skarp och tydlig så att det inte finns någon tveksamhet om vad man erbjuder eller vad den som ser annonsen förväntas göra.

När man klickar på en annons gör man det av en anledning. Någonting har väckt ett intresse, en nyfikenhet att gå vidare för att kika närmare på någonting specifikt.

Klicka här för att registrera dig“, “Köp nu“, “Få 20 procents rabatt“, “Lär dig hur det funkar“, “Ladda ned vår katalog“. Inga tveksamheter. Annonsens tydliga uppmaning har lockat besökaren att ta steget att klicka sig vidare. Förväntan kan vara att få lite mer information för att sedan fylla i sin e-postadress, ladda ned katalogen eller genomföra köpet.

Man klickar för att få någonting av värde till ett bra pris, även om valutan inte måste vara pengar. Det kan vara personuppgifter eller att tillbringa tid med annonsörens innehåll. Någonting som i längden leder närmare ett köp.

Om man klickar på en annons och kommer till en sida med ett innehåll som spontant inte ser ut att matcha annonsen är det stor risk att man drar omedelbart. Alltså lämnar webbplatsen.

En landningssida för varje annons

Därför behöver landningssidan tydligt visa för besökaren att denne kommit rätt. Innehållet ska i så stor utsträckning som möjligt matcha annonsen i språk och bilder. Därför är det allra mest effektiva att varje annons länkar till en specifikt framtagen landningssida. Då riskerar man aldrig att tappa besökare som tror att dom hamnat fel, eller möts av en massa irrelevant information.

En avgörande aspekt för att få en ny kund är att vinna förtroende.

Annonstexten måste ofta vara väldigt kort. Beroende på vad du erbjuder så behöver du kanske beskriva ditt erbjudande lite mer. Däremot utan att ändra andemeningen i annonsen.

En landningssida är som en tunnel

En bra landningssida visar tydligt vilken väg man ska ta.

Att klicka innebär ett minibeslut mot att konvertera. Besökaren har redan bestämt sig för att erbjudandet är intressant, om än inte helt redo att lämna ifrån sig uppgifter, spendera sin tid med ditt innehåll, genomföra ett köp eller vad det nu kan vara. Men det är viktigt att först och främst förstärka det upparbetade intresset, inte att få någon att omvärdera det.

Se därför till att texten och erbjudandet på landningssidan verkligen matchar innehållet i annonsen. Skulle jag köpa riktigt häftiga tapeter till barnrummet, vill jag inte erbjudas tapeter till vardagsrummet. Hur bra och billiga dom än är. Inte förrän jag tagit beslut om barnrummet i alla fall.

Jämför en bra landningssida med att köra in i en tunnel. Det finns bara en väg ut, inga korsningar eller möjligheter att köra fel på vägen.

Var tydlig med vad du vill

Har du gått igenom alla delarna i kursen Digital är inget val så vet du vikten av en tydlig call-to-action

Översälj inte! Den som klickat på annonsen kanske redan har tagit ett beslut att handla. Då ska det också vara extremt enkelt att göra det för den som vill.

En ganska stor knapp, tillräckligt stor för att enkelt träffa med tummen, minst 44 pixlar hög, är ett sätt att göra det på.

Sedan kan man på olika sätt ge mer information och fler argument till den som inte riktigt är övertygad. Men när beslutet kommer ska det inte vara några tveksamheter för hur man går till handling.

Det finns flera skäl till att inte ha för mycket information på landningssidan. Den kan istället läggas på en annan sida, kanske en produktsida, för den som vill läsa mer. Det gör landningssidan renare och tar inte fokus från din call-to-action. Men det gör också att du kan se om besökarna klickar sig vidare i ditt analysprogram.

Fundera på ditt attention ratio

Ett intressant begrepp att fundera på när du länkar till en landningssida från en annons är vilket attention ratio den har.

Attention ratio är förhållandet mellan hur många saker du kan göra på en webbsida och hur många saker du borde göra.

Helt enkelt: Vill du att dina besökare ska ladda ned en pdf och den enda knappen eller länken på sidan är “ladda ned här” så är ditt attention ratio 1:1.

Tänk dig istället om du länkar till din startsida. Du kanske har knappar, widgets, menylänkar och erbjudanden på många ställen. Då kanske ditt attention ratio är 50:1. Alltså 50 olika alternativ medan du i din annonskampanj har 1 enda specifikt mål.

Det säger sig självt att besökaren lätt kan bli distraherad.

Därför gäller det att skala bort all icke-nödvändig information för att göra det så enkelt som möjligt.

Däremot är det inte säkert att ett ratio på 1:1 är det optimala för just din verksamhet. Har du en webbshop kanske du vill att besökaren ska kunna hitta fler produkter än strumporna i annonsen.

Kommer en besökare som aldrig hört talas om dig tidigare kan det kännas misstänk om man inte kan hitta någon information alls om företaget.

Skala av och fokusera

Sammanfattningsvis så ska du inte krångla till det för dina besökare.

Se till att dom snabbt får förtroende för ditt företag, eller att dom åtminstone inte tappar det genom att budskapet spretar.

Ta fram så specifika budskap som möjligt och skala bort allt som inte behövs. Matcha det alltid mot målsättningen i annonskampanjen.

Slutligen gäller samma sak som alltid i den digitala marknadsföringen. Testa, analysera dina data och förändra för att se vad som funkar och inte gör det. Då kommer du hela tiden att bli bättre och få nya kunder enklare och billigare.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: