Vad är en algoritm och varför är det viktigt? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Resultatet av en bra algoritm

Vad är en algoritm och varför är det viktigt?

Vad är en algoritm egentligen? Det pratas väldigt ofta om algoritmer i olika sammanhang kring digital marknadsföring. Därför tänkte jag reda ut vad en algoritm är, men framför allt varför det är viktigt att veta.

Själv händer det att jag drabbas av det, att jag hör ett ord så många gånger att man först skäms för att inte veta för att sedan tro att jag faktiskt vet. Jag kan tänka mig att algoritm just är en sån term som till slut blir så allmän att det verkar som att alla andra vet vad det är.

Det var en algoritm som lade grunden till Googles storhet och det är en algoritm som ger upprörda känslor när Instagram ändrar i flödet för vem som ska se vad. Det är också en algoritm som fått företag att rasa för att Facebook har lurat dom.

Vad är en algoritm?

En algoritm är en procedur av instruktioner.

Vi börjar med definitionen för att sedan gå in mer konkret på vad en algoritm är och hur algoritmer påverkar oss i vår tillvaro på nätet och i sociala medier. Kikar vi på KTH:s hemsida står det det så här:

En algoritm är en stegvis procedur av väldefinierade exekverbara instruktioner avsedda att utföra en uppgift eller lösa ett problem, ofta med kravet att proceduren ska ha ett slut.

Okej. Jag ser vad det står, men har ärligt talat lite svårt att se greppa vad det innebär i praktiken. Så jag går till en tråd på Flashback istället. Där beskrivs en algoritm som ett recept. eller en steg-för-steg-guide för att behandla information. Informationen är: 1 ägg, 2 dl socker, 1 dl kakao. Algoritmen är: Häll i ägget i en skål, blanda sakta in strösockret och fortsätt blanda i 5 minuter. Blanda sedan in kakaon. 

Man stoppar in information, lägger på en algoritm och får ut en färdig produkt.

Betydligt mer greppbart för att förstå begreppet algoritm, men fortfarande saknas den tydliga kopplingen till vår vardag. Så vi går in på den mer praktiska innebörden istället och börjar med Google.

Googles algoritm

Det var just den omtalade algoritmen som gjorde att Google växte till det gigantiska företag som det är idag och som gav det makt att styra stora delar av världens informationsflöden. Googles sökmotor blev helt enkelt vår guide ute på ett internet som blev allt svårare att navigera där informationen och antalet webbsidor växte lavinartat.

Google skannade av internet, samlade alltså på sig en hiskelig massa information, och kunde utifrån en fråga om ett ord eller en fras ge ett vettigt svar. Det fanns andra som gjorde samma sak, som Alta Vista, men Google gjorde så mycket bättre. Det var algoritmen som löste problemet och gav folk det svar dom ville ha.

En bra algoritm gav folk det svar dom ville ha

Algoritmen gav det svar folk ville ha.

Om Coca Cola är berömt för sitt hemliga recept så är det inget mot kraften i Googles hemliga algoritm som hela tiden förändras. Under ett par år har Google skapat sig mer eller mindre monopolställning som vägvisare för frågor kring produkter och tjänster, från konsumenter som frågar om dom till företagen som säljer dom. En global inkastare som parar ihop köpare och säljare.

Det har gjort att SEO (Search Engine Optimization), alltså att få sina produktsidor att komma högst upp i Googles sökresultat, till en viktig del av marknadsföringen. Syns du inte på Google blir det väldigt svårt att hitta köpare på nätet. Och algoritmen är kung.

SEO-experter försöker förstå algoritmen

Det finns många så kallade SEO-experter som jobbar heltid för att förstå sig på just Googles algoritm och som hjälper företag att kamma den medhårs genom att anpassa sina webbsidor till det som Google tycker om. Det handlar om att välja ut nyckelord och sökfraser. Om att skriva rätt rubriker och lagom mycket innehåll.

Det handlar om att få andra att gilla sidorna och länka vilket Google ser som ett bevis på att andra tycker att det som skrivs är bra. Men det gäller också att skriva bra innehåll så att folk stannar länge, om att vara tydlig med vad man vill ha sagt och döpa sina bilder.

Det är helt enkelt en hel vetenskap som inte gör det enklare av att Google som håller algoritmen hemlig, uppdaterar den ständigt och bara hintar om vad som blir mer eller mindre viktigt för att ranka högt.

Däremot är det säkert att Google hela tiden arbetar med att förfina algoritmen för att kunna ge ännu bättre svar på våra frågor. Hitta smartare vägar till att förstå vad vi egentligen vill veta och tolka informationen så intelligent att den helst ska kunna läsa våra tankar. Om Google slutar ge oss dom bästa svaren så kommer vi också att sluta googla.

Ger svar på specifika sökord

Förutom att försöka ta fram det bästa innehållet och presentera det på ett sätt så att Google förstår hur relevant det är för att svara på vissa frågor och förklara specifika sökord, finns det många knep för att få algoritmen att tro att innehållet är bra. Det kan till exempel handla om att placera ut länkar på ett sätt man tror att algoritmen gillar.

Totalt sett tror man att Google tittar på flera hundar parametrar för att bedöma vilka sidor som bör komma högt upp i sökresultaten. I det ingår även webbplatsens struktur, hastighet och mobilvänlighet.

Sökmotorsoptimerarna (SEO-experterna) hittar på nya trix och Google jobbar med algoritmen för att genomskåda dom som inte handlar om bra innehåll. Algoritmen är kung.

Självklart, det går också att ta genvägen förbi algoritmen och köpa sig en plats genom Google Adwords, alltså annonsering, för att hamna högst upp. Men det är något helt annat och faktiskt så påverkas även annonspriset av att leverera innehåll som algoritmen bedömer som riktigt intressant.

Vad gör Facebooks algoritm?

Algoritmer i sociala medier har egentligen samma utgångspunkt. Att servera den information vi vill ha. Skillnaden är att vi inte behöver fråga först. På Facebook visar sig algoritmen genom nyhetsflödet vi får serverat som är ett personligt axplock av det bästa enligt vad Facebook vet om oss.

Ingen får se alla uppdateringar av det som sker i nätverket. Till viss del kan man styra själv genom att dölja eller skräpmarkera inlägg. Det går också att visa vad man vill se mer av genom att gilla och kommentera. Men i slutändan är det Facebook som styr.

Alla är vi bara gäster på deras nätverk där det är Facebook och ingen annan än Facebook som bestämmer.

Framför allt påverkar det företag eftersom det är i slutändan är dom som betalar Facebooks räkningar med sin annonsering. Företag har det betydligt svårare att få plats i det flöde av uppdateringar som algoritmen släpper igenom. I praktiken betyder det att en gillamarkering av din företagssida inte ger dig särskilt mycket i form av gratis synlighet. Bara en bråkdel av dina gillare kommer nämligen att se dina uppdateringar. I alla fall är det så för dom allra flesta. Och vem ser till det? Jo, algoritmen såklart.

Det finns däremot företag som lyckas få ett större genomslag med sina uppdateringar än andra. Helt enkelt genom att producera så bra innehåll att användarna verkligen vill ha det.

Algoritmen och affärsidéen

Det är väldigt logiskt och egentligen inte det minsta upprörande om man tittar på Facebooks affärsidé:

Facebook är ett amerikanskt börsnoterat företag vars inkomster först och främst kommer från annonsering. Facebooks mål med utvecklingen av sin plattform och sin algoritm är alltså att kunna sälja så mycket annonser som möjligt. Det går inte ihop med att låta alla pumpa ut sina nyheter gratis bara för att man en gång fått en gillamarkering, dessutom många gånger köpt genom en muta, kanske i form av en kopp gratis kaffe.

Algoritmen devalverade plötsligt värdet på en like

Algoritmen devalverade plötsligt värdet på en like

Däremot är Facebook helt beroende av att användarna har något kul eller intressant att läsa, annars kommer dom ju sannolikt sluta hänga på Facebook. Dom flesta företag erbjuder inte sina kunder så bra material att Facebook ser nyttan i att distribuera det gratis (eftersom det inte ökar värdet på själva facebookupplevelsen). Däremot finns det företag som faktiskt gör det, och då får dom mer gratis än andra.

Facebook vill visa annonser

Kort sagt är Facebooks mål att få folk tillbringa så mycket tid som möjligt på Facebook. Det gör att vi kan exponeras mer för annonser. Det gör också att Facebook kan samla in data om oss för att exponera oss för ännu mer relevanta annonser, men också för att kunna pricka oss med så bra innehåll som möjligt, vilket i sin tur gör att vi tillbringar ännu mer tid på Facebook. Vad som är bra innehåll bestämmer kung algoritmen.

Algoritmen bestämmer inte bara vilket innehåll som är bra eller dåligt. Den angör också vad Facebook vill att vi ska se utefter affärsmålen. Det innebär att Facebook inte är så förtjusta i det som leder oss bort och ut från deras plattform, som länkar till andra webbplatser. Värst är såklart länkar till konkurrenter som YouTube som ägs av Google. Eftersom Facebook och Google är bittra konkurrenter om annonspengarna ska du inte räkna med att en enda länk till ett YouTubeklipp kommer att visas i onödan i någons flöde, om du inte betalar bra för det.

Vad innebär nya algoritmer på sociala medier?

Alla sociala medier har inte, eller har inte alltid haft, algoritmer som styr vilket innehåll som ska visas. Så vad innebär det att ett socialt media får en algoritm?

I praktiken innebär det att användarna går från att ha fått bestämma själva vilket innehåll dom ska se genom att sätta upp regler och bjuda in till sitt nätverk, till att företaget som äger plattformen kommer och lägger sig i. När Instagram sätter upp en algoritm är det Facebook (som äger Instagram) som bestämmer vilka bilder som ska visas och när.

Grundtanken är egentligen bra. När ett nätverk växer så blir det till slut oöverskådligt. Informationsflödet blir så massivt att det blir väldigt svårt att hitta godbitarna och det är upplagt för att vi ska sköljas över med, ärligt talat, en massa skit.

Vad är en algoritm? Den försöker hitta det som är relevant

Genom algoritmen blir innehållet överskådligt.

Algoritmens uppgift är då att rensa i skräpfloden och plocka ut det som sannolikt är relevant för just dig. I slutändan handlar det om överlevnad eftersom relevans är viktigt när vi avgör var vi ska spendera vår tid. Vår tid är avgörande för att det ska vara intressant för företag att annonsera och därmed för det ekonomiska resultatet för plattformen.

Algoritmen arbetar för att användarna ska få en så bra upplevelse som möjligt. Men affärsmålen går alltid först. I bästa fall går dom faktiskt hand i hand.

Är det bra eller dåligt?

Det finns självklart för- och nackdelar med en algoritm. I fallet Facebook kände sig många företag lurade (ett exempel kan du läsa om här) när Facebook mer eller mindre ströp nyhetsuppdateringarna från företag i flödena hos deras gillare. Många hade lockats till Facebook med löften om guld och gröna skogar och hade lagt ned mycket tid och resurser på att skaffa en hiskelig massa gillare som sedan enkelt kunde nås med kommersiella budskap. Men sedan ändrade sig Facebook så att bara ett par procent av gillarna fick se uppdateringarna. Resten fick företagen betala för genom annonser.

I fallet Instagram visar det sig att vi bara ser en del av alla uppdateringar som sker i vårt flöde (som du kan höra om här). Då vill Instagram se till att det vi ser är så relevant som möjligt. Om någon halvbekant fotar sina barn femtielva gånger i veckan är det kanske inte särskilt intressant för dig och dränker dom veckovisa postningarna från skådisen du är hemligt kär i. Genom att hjärtemarkera skådisen kommer Instagram att visa bilderna när du är inne medan halvkompisens barn sakta kommer att fasas ut.

Algoritmen rensar när det blir för mycket

Algoritmen gör att du slipper det som inte intresserar dig.

Ganska bra, eller hur?

Vill man uppröras över att ett amerikanskt börsbolag styr regler för vad jag ska se på deras egen plattform så är det såklart negativt.

Som företag innebär det att den som faktiskt kan engagera sina följare kan premieras för det med mer plats i etern. Kvalitet slår kvantitet på fingrarna. Om algoritmen är bra vill säga.

Att vara allt för beroende av att kunna nå sin målgrupp efter just dom regler som gäller precis nu är livsfarligt.

Det visar ännu en gång hur viktigt det är att tänka över sin närvaro och sårbarhet i sociala medier som företagare.  Dom har ändrats över en natt förut och det kommer att ske igen. Smek algoritmerna medhårs eller kör på som vanligt, men gör dig inte mer beroende av dom än nödvändigt.

Tror du att någon annan kan ha glädje av det här inlägget så får du gärna dela det!

Featured foto: Pixabay, CC0

Foto: x6e38, CC BY 2.0; Pixabay, CC0; Mulan, CC BY-SA 2.0Chris Moore, CC BY 2.0 och RomitaGirl67, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: