Hur annorlunda är unga på nätet? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Ung tjej tar en selfie i skogen

Hur annorlunda är unga på nätet?

Hur använder ungdomar media, vad är egentligen media och kräver “unga på nätet” ett helt annat bemötande? Ämnena på en föreläsning som inte gav särskilt många svar, tyckte jag. Snarare lämnade jag med fler frågetecken, som man faktiskt ofta uppstår av nya insikter och bättre kunskap. Det tänkte jag tänkte dela med mig av.

Katarina Graffman är antropolog (antropologi = läran om människosläktet och människan som gruppvarelse) och forskare. Hon studerar bland annat hur folk konsumerar media. Inte först och främst genom att dela ut enkäter, utan genom att titta på hur dom faktiskt gör, live i verkligheten. Bland annat genom att vara hemma hos familjer och observera, eftersom (som det står på hennes hemsida):

Människor säger inte vad dom tänker, vet inte vad dom känner och gör inte som dom säger.

Generation Z, är unga på nätet annorlunda?I sin föreläsning riktade hon in sig på generation z, alltså generationen som inte levt utan online. Där mobilen alltid har funnits och därmed har en annan typ av referensramar. Det är en generation som inte definierar media på samma sätt som vi i en generation äldre gör.

Sociala medier är inte självklart något socialt. Det är något man gör för sig själv, till skillnad från att sitta hela familjen i TV-soffan. Associationen till media är snarare Facebook än dagstidningen.

Trenderna är snabba och om det hittills har varit viktigt att visa upp sig från sina bästa sidor och dela vad man gör med så många som möjligt, så handlar det idag allt mer om att få vara ifred.

Unga vill inte bli spårade och därför går förskjutningen mot chatappar där man kan prata ostört med den man väljer att prata med. En trend är att skaffa ett finkonto och ett fulkonto på Instagram. Ett konto där man visar upp sig från sin bästa sida och ett där man kan vara sig själv, osminkad och risig, precis som det är ok att vara inför sina kompisar och närmsta.

När föräldrar fokuserar mycket på skärmtid och hur länge deras barn ska konsumera innehåll online är det desto färre som faktiskt intresserar sig för vad barnen faktiskt gör och spenderar tiden på. Mobilen är central, den är självklar och är inte bara en förlängning av själva kroppen idag, utan kanske en del av den. Att spela spel handlar inte alltid om att bränna tid och förströelse, utan om att få smyga undan i en annan värld där man kan få vara sig själv.

Innehållet ska levereras på mottagarens villkor

Att nå fram med sitt budskap handlar inte bara om innehållet, det handlar om hur och var det presenteras. I sin forskning har Katarina Graffman stött på ungdomar som irriterar sig på TV-reklamen, stängt av och satt sig framför en annan skärm där dom frivilligt tittat på exakt samma reklam. Fast på sina egna villkor.

Leksands KnäckePizza pickade rätt när e-sportlaget Ninjas in Pyjamas fick spela in reklamen.

Katarinas erfarenhet är att unga inte alls är naiva när det gäller sponsring och att ett varumärke betalar för att synas. Däremot har dom inga problem att ta emot budskapet, även om det är kommersiellt så länge budbäraren är den rätta.

Därför gäller det att välja, vad Katarina Graffman kallar för fyrtorn med omsorg. Alltså dom personer som andra ser och förhoppnings ser upp till, olika influencers. Men det handlar inte om göra det hur som helst. Att göra det klumpigt kan lika gärna bränna varumärket.

YouTube tar över allt mer som sökmotor på Googles bekostnad i den yngre generationen. “Varför ska man läsa när man kan titta?”, och instruktionsvideos är populärt för att lära sig olika saker. Men trovärdighet är viktigt. Erfarenhet räknas fortfarande och att göra något som är ungdomligt, kul och häftigt är helt fel utgångspunkt för att göra det bra.

Ålder är irrelevant, men trovärdighet är desto viktigare.

Det var något som SVT fick erfara när man gjorde en halvtöntig, “ungdomlig” programserie för förstagångsväljare. Något som inte unga väljare uppskattade alls. Dom såg själva mycket hellre på den rutinerade K-G Bergström när han intervjuade programledarna.

Vilka kanaler använder unga på nätet?

Att generalisera är svårt och möjligheterna har aldrig varit större för människor att hitta sina egna intressen och kanaler. Katarina Graffman föregicks av Alexander Mason från Cision som hade med sin elvaåriga dotter Linnea och gjorde en minienkät med en person på scenen.

Det tydliga var att nästan att mediakonsumtion gick genom mobilen och paddan fyllde upp den plats som fanns kvar. TV-TV har en minimal plats i Linneas liv och datorn är ingen stor sak. Framför allt var det tre appar som stack ut ordentligt. Instagram och Snapchat för att kommunicera med sina kompisar och ha koll på vad som händer, framför allt i umgängeskretsen och YouTube är den stora kanalen för underhållning. Efter det kommer spelappar och andra streamingtjänster som Netflix och SVT-play. Facebook helt ute ur leken. Däremot var kompisarna i dom sociala medierna ungefär dom samma som hon träffade i skolan och på andra aktiviteter offline. Uppdateringarna var heller inte särskilt frekventa, verkade det som.

Överhuvud taget är inte unga mer tåliga för ett ständigt flöde av meningslösa uppdateringar i sin umgängeskrets. Det betraktas som spam och risken är överhängande att dessa stängs ute från flödet oavsett om man gillar personen eller inte i verkliga livet.

Ständiga uppdateringar om vad man ätit till lunch betraktas som spam.

Det här var Linneas vardag online via mobilen. Idag tillhör hon en grupp utan särskilt mycket egna pengar att konsumera för, även om hon naturligtvis är med och påverkar många inköpsbeslut. Hennes vanor och preferenser kommer att förändras. Linnea kommer att behöva använda andra typer att verktyg när hon kommer ut i arbetslivet och behoven ser annorlunda ut.

Som Katarina Graffman underströk så är ungdomar illojala. Är nått inte kul längre drar dom bara vidare till nästa pryl. Inget unikt för generation z, så har det alltid varit även om det kanske går lite snabbare idag och går att mäta på ett annat sätt.

Reflektioner och slutsatser om ungas vanor

Så vad lärde jag mig egentligen och vilka utmaningar innebär det jag lyssnade på?

Det gäller att ha örat mot rälsen och åtminstone vara lite beredd på vilka förändringar som är på gång.

Dom små historierna förklarar dom stora berättelserna.

Därför är det viktigt att fundera på Linnea och inse att vägarna fram har blivit lite snårigare. Men mobilen måste alltid komma först och kanalerna väljas efter den man vill nå. Gör dig inte till men var inte onödigt tråkig eftersom det blir allt svårare att kasta sitt budskap på någon. Prata till andra som du själv velat bli tilltalad. Försök att alltid tänka på mottagaren och inte på vad du själv vill ha sagt.

När jag läser det jag precis skrev inser jag att det egentligen inte var något nytt för mig. Det är i grova drag ingen skillnad på hur jag, som kommer från en generation av gammelmedia, vill bli bemött av företag. Det är inte längre självklart hur man når fram till mig, det funkar inte riktigt som det gjorde när Linnea föddes. Det blir svårare att kasta på mig budskap som jag inte vill ha, men om det görs på rätt sätt tar jag gärna emot dom.

Däremot är vägarna fram till Linnea och mig är annorlunda. Vi använder helt olika kanaler. Därför är det väldigt viktigt att försöka hålla sitt sinne öppet och inte låsa fast sig vid att allt hänger ihop som det borde göra, enligt min egen världsbild. Det är också viktigt att lägga örat mot rälsen för att i alla fall kunna få en uppfattning om vad som är på gång och hur beteenden förändras.

Foto: Selfie, Pixabay, CC
Foto: Z, Zippidy Serendipity, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: