Triggers skjuter automatiska budskap till kunderna - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Triggers för att automatisera e-posten

Triggers skjuter automatiska budskap till kunderna

Använd triggers för att skjuta dina budskap till kunderna vid precis rätt tillfälle. Det är grunden för att automatisera delar av din marknadsföring och det är inte svårare än att vem som helst kan göra det.

Ett nyhetsbrev går iväg till prenumeranterna i samma stund som du själv trycker på knappen. Hela, eller delar av, din prenumerantlista får nyhetsbrevet på samma gång. Någon kanske ligger på stranden, en annan prenumerant gav dig e-postadressen för ett år sedan för att få tillgång till en intressant artikel och en tredje registrerade sig tio minuter tidigare för att få dina tips och kampanjer. Alla tre får samma nyhetsbrev precis samtidigt. Lite godtyckligt kan mottagarna tycka, även om du som avsändare planerat in det i din kalender.

Det låter kanske avancerat med triggers, men det är inte så svårt och jag ska förklara hur du kommer igång för det kan öka effekten av nyhetsbrevet ordentligt.

Väljer du att gillra din e-postmarknadsföring med triggers fungerar det på ett annat sätt. Då är varje enskilt utskick istället programmerat att gå iväg vid en passande tidpunkt individuellt för den specifika mottagaren, till skillnad från det massutskick som nyhetsbrevet innebär. Även om själva nyhetsbrevet inte är automatiserat så kan det kryddas med olika triggers.

Olika typer av triggers

En trigger styr helt enkelt villkoren för att ett automatiserat e-postutskick ska gå iväg. Det finns aktivitetsbaserade triggers  och datumbaserade triggers. 

Välkomstmejl triggas av att en ny prenumerant läggs till för nyhetsbrevet, alltså en aktivitet.

Aktivitetsbaserade triggers innebär att någon form av handling från mottagaren gör att ett e-postutskick går iväg. Det kan vara genom att klicka på en länk, surfa till en viss webbsida eller genomföra ett köp i webbshopen. Väldigt många nyhetsbrev har en trigger som är kopplad till att en ny e-postadress läggs till på prenumerantlistan.

triggers för välkomstmejl

Utskicken triggas av att en ny prenumerant läggs till listan.

I samma ögonblick som e-postadressen läggs till går ett välkomstmejl ut till den nya prenumeranten. Det sker: 1. Per automatik. 2. Vid en tidpunkt som är helt individuell för varje mottagare. Vilket innebär att: 3. Utskicket kommer vid en bra tidpunkt som gör att det läses av många fler än själva nyhetsbreven.

En datumbaserad trigger kan innebära att du skickar en mejl en vecka innan mottagarens födelsedag eller när det har gått ett år sedan senaste servicebesöket. Det är helt enkelt en trigger som är relaterad till ett förutbestämt datum som kan vara individuellt för mottagaren.

Så kommer du igång

För att komma igång med automatiserad e-post så utgår jag från att du kan grunderna för e-postmarknadsföring och kan skicka ett nyhetsbrev. För mitt exempel kommer jag att använda mig av MailChimp, men tanken är den samma oavsett vilken e-posttjänst du än använder dig av. Se bara till att du har tillgång till automatiserade utskick, vilket inte alla gratistjänster har.

I MailChimp är det inte gratis, men genom att köpa krediter för 9 dollar får du full tillgång till riktigt bra funktioner för att automatisering med hjälp av en rad olika triggers utan att binda upp dig för någonting.

Lägg till automation

Börja med att lägga till ett nytt autoflöde för att sedan välja hur det ska starta igång. Det finns en rad olika triggers så det gäller att tänka till vad syftet är och vad som krävs för att engagera mottagarna. Samtidigt är det viktigt att hålla en balans mellan finliret och vad man faktiskt klarar av att administrera. Många olika flöden och triggers gör att det i längden blir svårt att håll koll på.

Välj mellan många olika triggersDet finns många olika varianter att välja mellan och, ärligt talat, kan det vara ganska kul och häftigt att automatisera utskicken på olika sätt. Så pröva gärna lite olika varianter, men försök att hålla det ganska enkelt när det är dags att sätta upp ett flöde i skarpt läge som kommer att gå ut till dina kunder. Ett automatiserat e-postutskick kan i sig innehålla triggers för ytterligare utskick.

Lägg inte ribban högre till att börja med än att ändringar blir hanterbara.

Säg att du säljer trädgårdsmöbler och har ett utskick för att öka mysfaktorn när det är mörkt. Det innehåller en trigger så att alla som öppnar nyhetsbrevet får ytterligare ett utskick om att undvika myggen när skymningen faller. Det utskicket har i sin tur en call-to-action för en artikel om en effektiv myggfälla. Länken till artikeln om myggfällor är trigger för ytterligare ett mer direkt säljande automatiserat mejl med kampanjer för myggfällor och går alltså bara till den som klickat på länken till artikeln för myggfällan. Det sista utskicket kräver alltså att mottagaren först öppnat ett och därefter klickat i ett utskick. Det säljande mejlet kommer på så sätt att gå ut till personer som sannolikt är betydligt mer mottagliga än den genomsnittliga prenumeranten.

Det kanske går att hantera ett lite mer komplext schema med olika triggers och flöden i samband med att du sätter upp det, men det gäller att tänka framåt också. Är det något som kommer att behöva uppdateras, kanske i samband med att produkter byts ut? Utskicket med myggfällorna måste uppdateras när produkterna byts ut.

Är du säker på att pricka rätt på en gång, eller behöver du testa och analysera resultatet för att kunna göra förändringar? Då kan det vara bra att inte börja för avancerat eftersom det kommer att kräva mycket kraft att göra justeringar. Risken är stor att det då prioriteras ned och ni kommer att antingen ha ett inaktuellt flöde eller inget alls.

Alltså: Försök att ta fram automatiserade utskick som i så liten grad som möjligt behöver uppdateras. En stor fördel med e-postmarknadsföring är all statistik den ger tillgång till och som ger ett fantastiskt underlag för förbättringar. Därför är det smart att göra det så enkelt som möjligt att kunna ändra lite i flödena.

Trötta inte ut mottagarna

En bra användning av triggers kan vara att göra utskick som bara riktas mot engagerade mottagare som faktiskt läser dina utskick och klickar i dom.Trigga utskick genom klick i kampanjerDet för med sig två fördelar: 1. Mottagare som inte klickar (och därmed visar intresse) riskerar inte att tröttna eftersom dom får för många mejl. 2. Det följer upp och förstärker ett visat intresse som har demonstrerats genom klicket.

Genom automatiseringen kan det uppföljande utskicket tajmas så att det kommer när intresset är som hetast och därmed får störst genomslag. Säljer du material för festdekorationer och någon klickar på en länk med en artikel om inspiration för utomhusdekorationer till en 50-årsfest kan det vara läge att följa upp det. Kanske kan du förbereda en lista med 10 tips på hur man planerar för eventuellt regn som skickas nästa dag.

Det är ett utskick som skulle kunna vara av stor nytta för den som ska ha kalaset utomhus, men fullständigt irrelevant om kalaset ska vara inomhus. Rikta det därför bara till den som verkar intresserad. För att ge information till MailChimp om vilka webbsidor dina prenumeranter besöker kan du sätta upp Goal, läs mer om det här.

Se hellre till att bra artiklar hamnar framför rätt ögonpar än framför många.

Visst är det lockande att vilja ha en stor publik, men det avgörande är att publiken faktiskt är rätt för att din marknadsföring ska få effekt på längre sikt.

Huvudbild: David Trawin, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: