Är du lat eller glömmer du slå in straffen i nyhetsbrevet? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Sengångare som hänger i ett träd

Är du lat eller glömmer du slå in straffen i nyhetsbrevet?

Många jobbar sig fram till en tidig straffspark för sitt nyhetsbrev. Men missar helt att slå in den. Efter att du läst inlägget vet du vad du ska göra för att nyhetsbrevet få en bättre start på nyhetsbrevet än dom allra flesta.

Är du som dom allra flesta kommer du nämligen känna igen dig i exemplen på hur man inte ska göra. Däremot kommer du att förstå varför så att vi sedan kan gå vidare för att få fler att registrera sig för nyhetsbrevet på hemsidan.

Så inlägget avslutar med en checklista med 5 steg för att lyfta starten på nyhetsbrevet över mängden.

När jag surfar omkring på företags webbplatser hittar man ofta ett nyhetsbrev att prenumerera på. Vilket jag gör eftersom jag är intresserad av hur folk sätter upp sin registreringsprocess.

Uppenbarligen har många förstått vitsen av att ha ett nyhetsbrev som faktiskt kan vara ett av dom bästa sätten du kan marknadsföra dig på i förhållande till kostnaden. Observera kan vara. Det krävs nämligen lite mer än att slänga upp ett prenumerationsformulär.

Nej. Ingen vill prenumerera på ditt “nyhetsbrev”. Jag ska gå igenom varför, men också vad det är dina besökare vill prenumerera på.

Vi börjar från början. Känner du igen dig i första exemplet kommer det att vara värt att läsa vidare!

Gör du som dom flesta gör du så här:

Vi börjar med ett par riktigt dåliga exempel. Kanske känner du igen dig och får skämmas en smula, eller så kan du slå dig för bröstet och konstatera att du ändå gör det rätt bra.

Oavsett så ska du snabbt kasta bort skammen eftersom vi går vidare med ett par bra exempel för att hitta inspiration till bot och bättring. Det är nämligen inte så mycket jobb i förhållande till förbättringen det innebär.

Det här är ett väldigt vanligt exempel man kan hitta på tusentals webbplatser:

Registrering av nyhetsbrevet på RK naturstens hemsida

Det finns ingen hint om varför jag skulle vilja “ta del av senaste nytt” från RK Natursten. En rimlig förklaring är man på företaget inte riktigt själva tror på att jag kommer att vara särskilt intresserad. Nu gissar jag bara, men sannolikt lägger man inte ner sin själ i nyhetsbrevet. I vart fall skickar dom aldrig ut det, jag har nämligen prenumererat ganska länge.

Jag klandrar inte RK Natursten, det kanske helt enkelt inte är deras grej att skicka ett nyhetsbrev (även om jag tror att dom flesta företag skulle ha nytta av det om dom gjorde det bra.) Däremot kan man ju fråga sig varför det ligger ett formulär på hemsidan.

Min rekommendation: Plocka bort formuläret som ändå inte fyller en funktion.

Det som ändå är helt ok: Jag får en tydlig bekräftelse på att anmälan registrerats (se den gröna rutan [2].)

Gör du såhär ska du verkligen fundera:

Att ett mindre företag inte ser nyttan med ett bra nyhetsbrev är förståeligt. Däremot kan man blir lite irriterad över nästa exempel. Det här inlägget hette från början “Hello, my name is lazy ass!” och byggde på ett gammalt inlägg av Scott Hardigree som går riktigt hårt åt lata e-postmarknadsförare.

nyhetsbrev jollyroom

Ett företag som satsar på att vara ledande i försäljningen av barnprylar och bara(?) säljer över nätet borde vara bättre än RK Natursten i första exemplet. Jollyroom har ett marknadsteam för sin digitala marknadsföring, jag ser regelbundet deras platsannonser. Dom borde definitivt fundera minst två varv.

Först och främst ligger prenumerationsformuläret undangömt långt ned på sidan (så att ingen ska hitta det?). Inget värde presenteras alls för att förklara varför man ska ge bort sin mejladress: “Ta del av vårt nyhetsbrev!“.

När jag trots allt registrerat min e-postadress kommer ett bekräftelsemejl eftersom dom valt en så kallad dubbel opt-in. Det är MailChimps standardutskick utan någon egen design. Själva webbsidan laddas bara om utan att ge någon märkbar indikation på att registreringen lyckades!

Efter det kommer… ingenting. Inget välkomstmejl som passar på att tala om varför Jollyroom är världens bästa företag, vad jag kan förvänta mig av nyhetsbrevet eller någon trevlig uppmaning till att handla i deras webbshop. Nope, nada.

Ett par dagar sedan fick jag däremot en upplaga av nyhetsbrevet så det är aktivt, men det är registreringsprocessen vi tittar närmare på här.

Min rekommendation:

  1. Lyft upp nyhetsbrevet för att försöka få prenumeranter. (Som e-handel bygger förmodligen Jollyroom sin e-postlista på andra sätt, i samband med köp osv. Men ska formuläret vara kvar bör det vässas till.)
  2. Beskriv värdet med att prenumerera, som att man får bra kampanjerbjudanden.
  3. Bekräfta på webbplatsen att min prenumeration lyckats och att jag ska gå till inkorgen för att bekräfta.
  4. Dubbel opt-in är inte fel i sig, men eftersom registreringen uppenbarligen inte är genomtänkt bör man även fundera kring det beslutet.
  5. Skicka ett välkomstmejl.

Det som ändå är helt ok: Det finns ett välgjort nyhetsbrev att marknadsföra.

Det här är en lovande start:

Ok, dåliga exempel visste jag redan att det skulle bli lätt att hitta. Men var hittar jag ett bra?

Ett säkert kort måste vara företaget Conversionista som jobbar med att få folk att fylla i formulär och trycka på knappar i högre grad, tänkte jag.

optinformulär conversionista

Yes, dom har fattat grejen med att leverera ett solklart värde i sitt formulär. Exklusiva konverteringstips är såklart vad deras webbplatsbesökare är ute efter. Lever Conversionista som dom lär har dessutom formuläret testats noggrant för att få till rätt variant.

Går du in på deras hemsida kanske formuläret ser lite annorlunda ut än på bilden och då vet du att dom fortfarande håller på att testa genom att visa olika varianter för slumpmässigt utvalda besökare, så kallade A/B-test. Det är nämligen företaget experter på.

bekräftelse av prenumeration på conversionistaMen sen då?

Jo, en tummenupp visar att prenumerationen bekräftas, men inkorgen förblir tom. Inget välkomstmejl och Conversionista har missat att slå in straffsparken. Ett automatiserat omedelbart mejl hade jag garanterat öppnat.

Ett strålande formulär som lovar något jag verkligen vill ha, men ingen uppföljning = inte bra.

Min rekommendation:

Följ upp värdet och förväntan som byggs upp i optinformuläret på en gång med ett riktigt bra välkomstmejl proppat med tips och kunskap.

Nu måste vi gå hela vägen

Bra exempel är svårt att hitta så jag gick till MailChimp själva och signade upp för deras nyhetsbrev.

Är det skomakarns barn? Det kom ett bekräftelsemejl med deras standardmall (helt ok i detta fallet eftersom det är deras egen tjänst), men inget mer! Inget välkomstmejl. Ännu ett företag med lazy asses sin e-postmarknadsförare eller bara en miss i ämbetet?

Så jag går vidare till ett företag som bara måste kunna det här. Och då blir det träff.

hm-fashion-news

H&M:s webbplats skyltas visserligen inte nyhetsbrevet stort, men värdet med en prenumeration är kristallklart: Anmäl dig och få 25% rabatt.

Företaget ber inte om mer än en mejladress, vilket är väldigt bra. Att kräva fler uppgifter än vad som behövs för att kunna ta kontakt riskerar att få potentiella prenumeranter att känna sig obekväma och hoppa av.

Istället frågar H&M efter fler uppgifter så fort e-postadressen är registrerad som ett andra frivilligt steg i prenumerationsprocessen för att kunna segmentera listan. Får man prenumeranter att fylla i man eller kvinna och postort blir det möjligt att rikta erbjudanden som då blir mer relevanta för mottagaren.

Samtidigt som jag får möjlighet att fylla i kompletterande uppgifter landar ett snyggt välkomstmejl i min inkorg med den utlovade rabatten. Dessutom beskrivs tydligt vad jag kan förvänta mig av nyhetsbrevet i fortsättningen.

Min rekommendation:

H&M jobbar by the book. Lär av deras exempel.

5 steg för att lyfta starten på nyhetsbrevet

Vi sammanfattar exemplen ovan med en enkel checklista för ditt eget nyhetsbrev. Surfa in på din webbplats från ett inkognitofönster i webbläsaren och fyll i formuläret själv med en e-postadress. Då får du följa samma process som nya prenumeranter.

1. Utlova värde

Gör det tydligt varför man ska prenumerera på nyhetsbrevet i samband med prenumerationsformuläret. Fundera på det ur besökarens perspektiv, alldeles för många företag fokuserar på det dom själva vill säga. Om du kom till din webbplats som besökare, vad hade då gjort dig intresserad av att ge bort din e-postadress?

Tips, trix, rabatter, guider eller exklusiva nyheter. Värdet varierar från företag till företag och vad deras kunder är intresserade av, men att lova ett mejl med jämna mellanrum är inget värde i sig. Det krävs innehåll som attraherar.

2. Visa att registreringen funkar

Det är irriterande med sidor som bara laddar om. Man vill få en bekräftelse på att e-postadressen verkligen snappats upp av systemet. Antingen genom att skicka till en ny sida på webbplatsen eller genom ett enkelt meddelande på samma sida.

Det går att ordna i alla e-posttjänster.

3. Skicka ett välkomstmejl!

Det här är den riktiga straffsparken. Bollen ligger upplagd på straffpunkten. Det är bara du och bollen, målet är stort och målvakten liten. Bara gå och slå in den!

Många undersökningar och min egen erfarenhet visar väldigt tydligt: Inget annat mejl har så hög öppningsgrad som det välkomstmejl som skickas direkt i samband med en prenumeration. Mycket högre dessutom.

Utnyttja det! Passa på att sälja in ditt nyhetsbrev och leverera ett värde. Det är nämligen inte bara välkomstmejlet som öppnas mer. Nyhetsbrev med ett välkomstmejl får även högre öppningsgrad för senare utskick eftersom prenumeranterna fått en bra start.

Så här skapar du ett välkomstmejl i MailChimp.

4. Lyft fram nyhetsbrevet

Ska du få prenumeranter måste besökare hitta till ditt nyhetsbrev. Se därför till att ge det en bra placering på webbplatsen så att det blir synligt. I och med att du beskriver värdet i att prenumerera blir det också trevligare att lyfta fram det.

5. Testa själv

Öppna ett inkognitofönster (surfa i privatläge) i din webbläsare och gå igenom registreringsprocessen själv. Lägg in din e-postadress precis på det sätt som nya prenumeranter gör och funderar i varje steg på hur det ser och och fungerar.

Min egen erfarenhet är att det nästan alltid är något som lite oväntat inte funkar till 100 procent, som man inte tänkte på.

Då kan du dra nytta av e-postmarknadsföring som en av dom effektivaste digitala marknadskanalerna.

Lycka till med arbetet!

Kommentera gärna inlägget eller ställ frågor. Tror du att någon annan skulle ha nytta av tipsen får du gärna dela det vidare.

Ladda gärna ned Sustentas guide till 20 misstag som sänker nyhetsbrevet- och hur du undviker dom.

Huvudbild: Up-Close Sloth, Marissa Strniste,  CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar