Strunta i kreativiteten och svara på kundens frågor

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Funderar på vad hon ska måla denna gången

Strunta i kreativiteten och svara på kundens frågor

Ni behöver inte starta en kreativ process för att börja marknadsföra er digitalt. Börja med att svara på samma gamla frågor som ni alltid får från era kunder.

Det finns en anledning att besökare kommer till er hemsida. Det är rätt sannolikt att dom är intresserade av att få veta mer om era produkter och tjänster.

Att besöka en hemsida är ett enkelt och bekvämt sätt att förbereda sig och jämföra företag inför ett köp. Det är anonymt och man kan ta reda på information utan att behöva blotta strupen för påstridiga säljare. Knappast någon nyhet för runt tre miljarder människor som är aktiva på internet.

Finns däremot inte svaren på kundernas frågor på hemsidan är risken stor att:

  1. Besökaren över huvud taget aldrig hittar dit eftersom Google aldrig kommer att hänvisa någon till en sida som inte svarar på den angivna sökfrasen.
  2. Besökaren kommer att lämna sidan fort för att aldrig komma tillbaka och leta upp svaren någon annanstans.

Ändå besvaras kundernas vanligaste och ofta uppenbara frågor dåligt på väldigt många hemsidor. Det är ofta alldeles för kortfattat, för många fackuttryck eller bara väldigt tråkigt. Och många gånger dessutom inte alls.

Det finns ingen anledning att tro att kunder har färre eller annorlunda frågor när dom sitter och surfar än när ni träffar dom personligen.

Skillnaden är att dom som verkligen är intresserade av det ni faktiskt kan erbjuda kommer att leta upp svaret någon helt annanstans istället för att fråga er när dom går den digitala vägen.

Har ni ett gott rykte kanske dom i bästa fall surfar iväg och kommer tillbaka med lite kött på benen (efter att ha fått svar från en konkurrent) för att fråga om en offert.

Ta kontrollen

Men varför släppa iväg någon över huvud taget. Behåll greppet.

Genom att behålla kunderna på hemsidan genom att ge svar på frågor och invändningar fram till en mer konkret förfrågan är hälften vunnet.

Men en besökare är ändå alltid ack så flyktig. Risken är, hur bra ni än presenterar er produkt, att hela den tänkta affären faller i glömska eller bara sjunker som en sten på priolistan. Med tanke på hur mycket dom flesta har som pockar på uppmärksamheten kan det ske på ett ögonblick.

Kan ni erbjuda någonting som är värt att betala för där och då går besökaren däremot att följa upp. Ta kontrollen.

Det behöver inte vara dyrt. En ynka e-postadress är det enda ni kräver som betalning för att få er flashiga katalog, er väl genomarbetade rapport eller en guide som avslöjar branschens hemligheter.

Med e-postadressen i er ägo kan ni ödmjukt komma tillbaka till er besökare och ödmjukt väcka affären till liv med ett enkelt:

Det här brukar våra kunder undra och är det något som är oklart så finns vi för att svara på dina frågor.

Foto: Pixabay CC0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: