När Martin Sinek upptäckte sin Gyllene Cirkel förstod han genast varför vissa ledare lyckas så väl med att inspirera andra till handling. Deras utgångspunkt är varför dom gör det dom gör, medan dom flesta andra utgår från vad vad dom gör.
Det är ledare som vet varför dom går upp på morgonen, har ett kall och en tro. Och kommunikationen utgår från deras varför.
Få organisationer vet varför dom gör vad dom gör och varför någon ska bry sig om deras företag, enligt Simon Sinek. Däremot vet vartenda företag vad det gör och kommunicerar därför utifrån det: “Vi har fantastiska mobiler med si och så många pixlar i kameran, 128 gigabytes minne och 17 olika färger”. Genom att kommunicera utifrån och in, alltså att börja med vad, får kunderna alla rationella fakta som krävs för att kunna ta ett köpbeslut. Men rationella fakta förändrar inte beteenden.
Vänder man istället på kommunikationen inifrån cirkeln och ut så går man på folks känslor för att sedan ge alla rationella fakta som krävs för att motivera köpet.
Kunder handlar helst av företag som tror på samma saker som dom tror på.
Det är också dom personer som har samma varför som organisationen som helst ska arbeta samarbeta med den och dom du vill ha som anställda, eftersom det skapar lojalitet bortom en löneutbetalning. Du vill attrahera dom som tror på det du tror på. Vad du sedan gör bevisar i sin tur vad du tror på.
Lästips: Så använder du gyllene cirkeln och köpresan tillsammans
Det gäller att skilja på ledare och dom som leder som Simon Sinek uttrycker det. Dom som leder följer vi inte för att vi måste, utan för oss själva. Dom inspirerar andra och söker folk som inspirerar dom själva. Det var inte av en slump att Martin Luther King lockade hundratusentals till sina tal med “I have a dream” och inte “I have a plan”.
Dom flesta människor definierar sig själva utifrån vad dom gör, men det är bara ett uttryck för något djupare.
För att särskilja oss berättar vi hur vi gör det vi gör och lyfter kanske fram olika färdigheter och expertis, men det blir inte tillräckligt autentiskt. Det är först genom att veta varför vi gör det vi gör som vi förstår skälen.
Stora ledare är klara över sitt varför och vad det leder till. Dom är också konsekventa i hur dom kommunicerar det. På det sättet inspireras andra att följa deras övertygelse. Sedan kan dom gå vidare med hur och varför.
Se hela Simon Sineks TED Talk på YouTube.
"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."
18 saker du måste veta om annonsering på Facebook
Hur mäter man effekten av SEO-arbetet?
Mer trafik med Google Search Console: Hitta “felaktiga” sökningar
Mäta resultat från inlägg som inte säljer något?
Yoast SEO läsbarhetsanalys – hur funkar den?
Tungt gravitationsinnehåll får kunden i omloppsbana
Vad ska du titta på i Google Analytics: Expertens 4 rapporter
6 tips: Att undvika idétorka och skapa bra innehåll