Sökmotoroptimera för att bli hittad på Google - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Sökmotorsopltimera för att bli hittad av Google

Sökmotoroptimera för att bli hittad på Google

Att skapa en webbplats utan att kunder kan hitta den via Google, är som att kasta en nål i en höstack och hoppas på att någon plockar upp den. Genom att sökmotoroptimera dina nyckelord blir du synlig på webben och når potentiella kunder.

Sökmotoroptimering (eller SEO, Search Engine Optimization) innebär att innehållet på en webbplats anpassas för att hamna högt upp i sökresultaten i Googles sökmotor. Här hittar du en mer grundläggande förklaring av vad sökmotorsoptimering är.

Det finns visserligen många sökmotorer som Bing och Yahoo, men Google har en så totalt dominerande andel av sökningarna att dom andra är försumbara.

Sölmotorsoptimera för google som har nästan alla sökningar i Sverige.

Andelen sökningar i Sverige som görs via Googles sökmotor är 94 procent. Räknar man bara sökningarna på mobilen så har Google nästan monopol med 98 procent av sökningarna.

Googles monopol på mobila sökningar

Grunderna är inte så svåra att lära sig. Du vet hur Google funkar. Man skriver in en sökfras och får ett svar genom förslag på, först och främst, länkar till olika webbsidor.

Dom resultat som Google bedömer ger det bästa svaret kommer att hamna överst i listan med sökresultat.

Googles algoritm räknar ut bästa svaret

På din webbplats ska du berätta det som dina kunder vill veta. Du ska lösa deras problem och förklara varför du är en bättre leverantör av produkter och tjänster än dina konkurrenter.

Kort sagt, ungefär samma sak som du förmodligen gör i ett vanligt kundmöte.

Skillnaden på webben är att kunden slänger ut sin fråga fritt att låta den med bästa svaret komma till tals.

Den som i slutändan avgör vem som har bästa svaret är Google och ingen annan.

Genom sin algoritm räknar Google ut vilken webbsida som svarar bäst på sökfrågan och presenterar förslagen i form av sidor med sökresultat.

Det är bara förstasidan som gäller

Förstasidan är kung och få bemödar sig med att gå till nästa sida för att leta efter ett svar av den enkla anledningen att Googles sökmotor är så bra att leverera rätt.

The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results.

Även placeringarna på förstasidan är avgörande och klart oftast väljer vi någon av dom översta länkarna.

Tänk på att det blir ännu viktigare på mobilen. Eftersom överblicken är sämre behöver man scrolla långt för att se resultaten längst ned. Ska man vara krass så finns inte någon förstasida på mobilen längre utan bara en lång lista.

Svara så att Google förstår

På webbplatsen ska du alltså svara på samma frågor potentiella kunder kan tänkas ställa. Men det gäller att göra det på ett sätt så att Google förstår att det är ett bra svar. Därför är det väldigt viktigt att ha koll på grunderna om nyckelord (keywords), sökfraser och hur du sökmotoroptimerar texter för webben.

Det gäller även om man är ett litet företag. Eller kanske framför allt då, eftersom mindre företag måste vara lite mer kreativa för att hitta högt i sökmotorn och inte har samma resurser att annonsera.

Visst har Google blivit bättre och bättre på att förstå vad vi vill med våra sökningar och hanterar synonymer. Däremot gäller det att inte överskatta Googles förmåga.

En SEO-expert uttryckte det som att “man ska skriva som för en treåring”. Inte när det gäller språket, utan tydligheten. Det är viktigt att inte utgå från att Google fattar vad det är man vill få fram.

När man pratar med ett litet barn räknar man inte med att barnet kan läsa mellan raderna. Det gäller att vara rak och enkel i sina förklaringar.

Tänk på att ett sökord är en fråga som någon ställer till Google för att få ett svar. Din text ska svara på den frågan. Googles uppgift är att hitta det bästa svaret på just den frågan bland världens alla webbplatser.

Skriv om det du säljer

Att sökmotoroptimera är en mindre vetenskap. Google röjer inte några hemligheter i onödan om sin algoritm som räknar ut vilken sida som anses bäst. 

Det finns flera hundra olika saker som algoritmen tar med i bedömningen för att avgöra rankingen av sökresultaten. Dessutom uppdateras och ändras den hela tiden.

Rubrik om att Google ändrar i algoritmen

Många bloggar hårdbevakar Googles förändringar i algoritmen.

Faktum är att Google i grunden inte är så förtjust i sökmotoroptimering. Många företag lägger stora resurser på det, men Google ser hellre att man lägger pengarna på att annonsera via Google Ads.

Att synas i sökresultaten genom SEO är gratis och tycker du att det är lite svårt att hålla isär kan du läsa 12 skillnader mellan SEO och annonsering i Google Ads (AdWords).

SEO är till viss del en gissningstävling

Därför är SEO lite av en gissningstävling. Men dom som är duktiga på SEO är å andra sidan fantastiskt duktiga på att gissa.

Sökmotoroptimerare (eller SEO-experter) kan trots hemlighetsmakeriet väldigt mycket om hur algoritmen fungerar och testar hela tiden hur olika ändringar påverkar placeringen.

Eftersom det är så viktigt för försäljningen för många företag att synas på Google blir det värt att lägga en hel del pengar på konsulter som kan SEO.

Att lära sig grunderna för att skriva sökmotoroptimerade texter är däremot inte så svårt och ganska logiskt.

Börja med att välja ut ett ord eller en sökfras (alltså en fråga med flera ord) som kunder skriver in i Google för att hitta produkter som du säljer. Det kan vara frisör Kungsbacka eller näringsrik god hundmat.

Det kallas för nyckelord eller keywords, ett centralt begrepp för att kunna bli hittad på Google.

Visa Google vilken sökfrasen är

Skriv sedan en bra artikel som tydligt ger ett svar på exakt den sökfrasen. Använd den på centrala ställen som i rubriken, i inledningen och i brödtexten. Försök få in den i en underrubrik också. Se till att den finns i URL:en, alltså webbadressen.

Spamma inte din text med sökordet. Googles algoritm är inte korkad och den blir allt skickligare på att genomskåda billiga knep.

Texter som skrivs med kvalitet har en fördel och gör ditt bästa för att verkligen få till en bra text för den som söker ett svar på en specifik fråga.

Googles styrka är att hitta bra svar åt oss användare och kan du som artikelförfattare hjälpa till med det kommer du att belönas i sökresultaten.

Glöm inte heller att texten faktiskt ska tilltala både Google och läsaren, där läsaren faktiskt måste komma först.

Olika varianter och synonymer är också bra, då kan du få trafik även från närbesläktade sökningar och framför allt blir det bättre flyt i texten. Försök inte få med flera sökfraser i samma text.

Då är det bättre att skriva en till artikel och sökmotoroptimera för just den frasen på en annan webbsida.

Det är det allra mest grundläggande: Att skriva så att Google enkelt förstår vad du skriver om.

Skriv hellre långa än korta texter

Skriv inte heller för kort. Google vet att långa, välskrivna och matiga texter ger bättre svar och därför belönas det. Längre texter ger också möjligheten att få med sökfrasen flera gånger på ett naturligt sätt.

Se däremot till att inte skriva för långa och komplicerade meningar. Bryt upp texten i mindre stycken och gör den bekväm att läsa på en skärm.

Det finns däremot inget egenvärde i att skriva långt om det bästa svaret är väldigt enkelt. Att bara fylla på med ord gör ingen glad. 

Fler saker som Google gillar

Det finns som sagt en massa olika kriterier som Google tittar på för att bestämma rankingen av olika sidor. Några av dessa är:

  • Strukturen på själva webbplatsen.
  • Hur snabbt sidan laddar.
  • Om webbplatsen är optimerad för mobilen.
  • Webbplatsens generella kvalitet.
  • Bilder och om bilderna är märkta med en alt-tagg.

Förutom dessa punkter är inlänkar väldigt viktiga. Alltså om någon har länkat från sin webbplats till din artikel.

Det om något visar nämligen för Google att någon tycker att innehållet är bra.

Länkar är viktiga, men Google går inte på billiga knep.

Vilka länkar som helst är däremot inte bra eftersom detta genom åren har missbrukats som ett billigt knep för att öka rankingen.

Google tittar på vilka sidor som länkar till dig och ju seriösare och välgjorda sidor, ju mer cred kommer din egen sida få. Man pratar om styrkan i en länk.

Exakt hur länkar påverkar sökresultaten finns det en oenighet om. Men att bra och kvalitativa länkar är positivt är det inget tvekan om.

Skriver du om fågelskådning och andra sidor om fågelskådning länkar till dig så är det ett tecken på att du skriver bra artiklar för den som är intresserad av ämnet. En länk från ett branschförbund är garanterat bra och en länk från en artikel på en nyhetssajt riktigt fin.

Därför är dom länkarna betydligt mer värda än om du betalar någon för att slänga upp en länk på vilket webbplats som helst.

Det gäller helt enkelt att först och främst skriva bra texter som dina kunder kan vara intresserade av. Sedan göra dom lättåtkomliga, lättlästa och visa för Google att andra tycker om dom.

Sökmotoroptimera dina egna nyckelord

Tänk på att konkurrensen om olika nyckelord och sökfraser är väldigt olika. Vissa är mer eller mindre omöjliga att synas på för ett mindre företag med begränsad kunskap.

Svåra fraser att ranka högt för kan vara billig bilförsäkring eftersom många som googlar på den frasen är köpvilliga kunder. Till exempel ord relaterade till betting, casino eller finans är det också stenhård konkurrens om.

Sökmotorsoptimera dina texter för viktiga nyckelord

Konkurrensen varierar mycket mellan branscher, bland annat beroende på hur man hittar sina kunder.

Företag som säljer via e-handel är mer beroende av sökmotoroptimering. Därmed ökar konkurrensen om sökfraserna.

Då är det bättre att välja sökord som kanske har lite färre sökningar, men där man kan komma väldigt högt i sökresultaten istället. Längre sökfraser kallade long tails kan i längden ge bra resultat, men det kräver ett mer strukturerat arbete och research.

Att hamna på Googles sida 2 för sökresultaten är inte tillräckligt för att bli hittad. Men kan vara en bra indikation på att ditt arbete är på väg att ge resultat.

Väljer du bara rätt sökord kommer en bra text att kunna ta dig till en topplacering!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: