Så lägger du på sociala medier i marknadsföringen - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

satsa på sociala medier

Så lägger du på sociala medier i marknadsföringen

Sociala medier kan självklart vara en central del i din digitala marknadsföring. Den här artikeln kommer att gå igenom vilka dom stora plattformarna är och ge idéer om hur du ska tänka kring sociala medier som företagare. 

Att sociala medier kommer in sist i den här kursen handlar om att en stabil digital marknadsföring först behöver en grund att bygga på.

Det finns inga färdiga mallar som gäller alla och det finns företag som byggt sin digitala marknadsföring enbart i sociala med stor framgång. På samma sätt finns det dom som byggt fantastiska hus i träd eller på pråmar. Men dom flesta väljer ändå att bygga på en murad grund. Det är tryggast och fungerar för dom flesta.

Dessutom sker utvecklingen inom sociala medier så snabbt att det är svårt att göra en kurs som konkret beskriver hur du ska arbeta i sociala medier. Det som gäller idag kan ha förändrats imorgon.

Nya funktioner, en uppdatering av algoritmen eller om en plattform blir uppköpt kan påverka hur det ser ut, vad du kan göra och vilken taktik som funkar bäst. Funktioner och tjänster för dom olika plattformarna förändras så snabbt att den riskerar att bli felaktig från en dag till en annan. Därför passar tips om sociala medier bättre i ett bloggformat som är mer här och nu.

Av samma skäl är det bra att verkligen bygga den där grunden. Då har du något att falla tillbaka på om förutsättningarna förändras. Är din enda kontakt med kunderna via kanal du inte kan kontrollera och ständigt förändras är en riskfylld situation.

Vad är sociala medier

En väldigt bred definition av sociala medier används på Wikipedia:

Sociala medier betecknar webbplatser och mobila appar med vars hjälp människor kan interagera i mänskliga sociala nätverk och, i motsats till traditionella medier, bidra med användargenererat innehåll. Sociala medier kan innefatta Internetforum, sociala nätverkstjänster, bloggar, vloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer.

Den definitionen kan vara en utgångspunkt, men i diskussioner kring digital marknadsföring ryms knappast varken en blogg eller en podd inom sociala medier.

Det som kommenteras är socialt

Rent generellt kan det vara bra att tänka på att webben är social om det finns möjlighet till kommentarer och en direkt dialog. Frasen användargenererat innehåll är centralt i sammanhanget.

En blogg med kommentarsfält gör ju att läsarna kan ge sin syn på saken i direkt anslutning till inlägget. Många gånger är det i kommentarerna och svaren som den stora behållningen finns. Där åsikter idéer och kritik vädras.

För ett företag innebär det både möjligheter och en risker. Möjligheter eftersom det företag som är bra på att kommunicera kan stärka sina relationer med kunderna, få mer spridning och öka i trovärdighet.

Risken ligger i att kontrollen minskar. En dagstidning väljer ut ett fåtal insändare som tas in i tidningen. Den har kontroll. Ett Facebookinlägg som delas lever ett eget liv som företaget får väldigt svårt att påverka.

Som företag är det därför viktigt att vara aktiv och föra en dialog. På så vis går det att vara med och påverka upplevelsen av dina produkter och tjänster. Och att vinna förtroende. Det får gärna vara genomtänkt, men behöver inte alltid vara perfekt.

Dom 5 stora plattformarna

Man kan säga att det finns 5 stora sociala mediaplattformar i skrivande stund. Men det kan förändras eftersom till exempel uppköp kan påverka vad som händer. Att det plötsligt dyker upp ett “nytt Facebook” som på kort tid blir viktigt för företag att förhålla sig till i kommunikationen med kunderna är inte troligt.

Sociala medier har funnits med ett tag nu och har mognat (Facebook kom 2004). För att något ska slå krävs det att kompisarna eller kollegorna finns där, annars är det inte så mycket vits. Dessutom är folk inte så benägna att skaffa en ny app som gör ungefär samma sak.

Däremot kan det såklart komma nya sociala medier som blir stora inom en viss målgrupp eller ger helt andra funktioner som inte finns hos dom stora idag.

Men kom ihåg: Det som är sanning idag kan ha förändrats till imorgon. Detta är skrivet i augusti 2017. Det gäller att hänga med!

Facebook är viktigast

Det finns en överlägsen ledare på bland sociala medier om man ska se över hela befolkningen. Facebook är störst och äger också Instagram.

Facebook har 1,3 miljarder dagliga användare och över 2 miljarder användare per månad. Det gör det till en väldig attraktiv plats för företag att annonsera på, vilket gör att Facebooks finansiella resurser kan hålla konkurrenterna stången.

Svenskarnas användning av sociala medier

Källa: Undersökningen Svenskarna och internet 2016, soi2016.se

Facebook är inte bara störst i världen utan även klart störst bland svenskar i allmänhet, följt av Instagram. Facebook och Instagram är två åtskilda sociala medier, men med en gemensam annonsplattform.

Snapchat vs. Instagram

Snapchat är väldigt stort bland yngre användare och sågs som en utmanare till, först och främst Instagram. Två visuella kanaler där man i stor utsträckning uttrycker sig i bild.

snapchat och instagram konkurrerar

För att bemöta konkurrensen plockade Instagram in en del av dom mest populära funktionerna från Snapchat. Det gjorde att många företag som redan var aktiva på Instagram tappade intresset för att lära sig ett nytt socialt media när dom ändå kunde göra ungefär samma sak på en bekant plattform.

Snapchat är inte en jätteviktig plattform generellt. Om du däremot riktar dig mot yngre personer kan det vara en bra kanal att vara aktiv i.

LinkedIn

Tidigare var LinkedIn en plattform som förknippades starkt med att söka jobb. Det är visserligen ett viktigt socialt medium för rekrytering, men är mycket bredare än så och ett bra ställe att nätverka på med yrkesrelaterade diskussioner.

Annonsering på LinkedIn används främst av företag som arbetar med B2B-försäljning. Även om det går att ha en företagssida, ungefär som på Facebook, så är det framför allt personliga profiler som får genomslag på LinkedIn. Däremot är det ju naturligt att anställda representerar sitt företag.

Det kommer säkert att hända mycket med LinkedIn dom närmsta åren som numera ägs av Microsoft.

Twitter

På Twitter går det snabbt och det gäller att uttrycka sig koncist med ett begränsat antal tecken. Twitter är det enda av dom stora sociala medierna där användningen gick tillbaka under 2016 bland svenskar. Men det är för tidigt att dödförklara Twitter.

twitter har tappat mark i sverige

Det är fortfarande väldigt viktigt inom vissa grupper som journalister och opinionsbildare. Carl Bildts tweets var lite banbrytande, men idag kan väl ingen kan undgå att Donald Trump är snabb att klicka på “skicka-knappen” i twitterappen.

Twitter är en viktig plattform kring det som händer just nu, i realtid. På Facebook till exempel kan ett populärt inlägg leva i flera dagar innan det dyker upp folks flöden.

Inga tydliga gränser

Vad som är sociala medier och inte alltid tydligt, och kanske inte så viktigt heller. Som företag är det viktigaste att förstå hur du kan nå dina kunder. På vilket sätt du kan gå ut med ditt budskap och vad som krävs för att du ska kunna göra det bra i den kanal du väljer.

Varken YouTube, SoundCloud eller Pinterest, för att ta tre exempel, har en styrka i dialogen mellan användarna. Plattformarna har blivit ställen att gå till för publicera eller söka efter innehåll att ta del av snarare än att kommentera och diskutera. Därför räknas inte dessa med även om framför allt googleägda YouTube är en väldigt viktig plattform för marknadsföring.

Vilken plattform du vill använda handlar helt om vilket syfte du har och vad du trivs med att göra.

Vilka är störst och viktigast att fokusera på

Det mest generella tipset är att inte försöka vara överallt. Man behöver vara ett stort företag för att kunna ha en bra närvaro på alla dom största plattformarna.

Att lite halvdant vara här där kommer knappast att ge nya kunder eller starkare relationer. Nej, det är bättre att välja sina strider och istället vara aktiv och relevant där man faktiskt befinner sig.

Varje social kanal har sitt eget sätt att kommunicera och att bara kopiera ett budskap rakt av blir inte så bra. Därför gäller det att bearbeta materialet för att det ska passa in där det publiceras. En text kan spelas in som video, en video kan klippas ned i en kortare version och ett facebookinlägg kan kompimeras till en tweet.

Även om du på det sättet kan använda samma material på flera ställen tar det tid. Att baka om ett inlägg i fyra, fem versioner varje gång riskerar att inte bli särskilt spontant eller rappt. Det finns många exempel på konton där man klarat av det bra. …i ett par veckor. Men sedan dör det. Tiden och energin räcker helt enkelt inte till. Gå inte i fällan!

Satsa på det du är bra på!

Du måste inte vara i någon särskild kanal, men du måste välja var du ska vara mest aktiv. Tro inte att du måste vara på sociala medier. Ingen kommer att bli din kund för att du har ett konto, utan för att det är värt att följa dig!

Läs mer här om att det är meningslöst att bara vara på Facebook.

Börja ditt kanalval genom att bestämma dig för var du är bekväm och där du har störst möjlighet att vara aktiv över tid. Börja med ett konto och se om du klarar att hålla ångan uppe. Det fallerar alldeles för ofta ändå, så ta dig inte vatten över huvudet.

Fundera på hur du bäst och helst kommunicerar. Är det genom text, bild, video eller ljud? Var får du bäst svängrum för dina talanger?

Bestäm dig för om du ska kommunicera som din person eller som ett företag. Var ska du lägga krutet och vilket varumärke är starkast?

Publicera mindre men bättre

Det pratas mycket inom marknadsföring om att publicera innehåll, eller content. 

Att spotta ur sig innehåll lite här och lite där kommer inte att ge fler kunder. Det blir inte bättre av att det är mer om det inte har en publik och tilltalar målgruppen.

Uppskattar dina gillare ett par inlägg varje dag och att du lägger upp allt ni gör på företaget är det bara att köra på. Men börjar du göra inlägg för att fylla flödet så är nog bättre att bromsa lite.

Publicera så lite innehåll som möjligt, med så stor påverkan som möjligt. (Robert Rose)

Eftersom det under dom senaste åren blivit en spiral där det publiceras allt mer innehåll och inlägg blir det svårare att sticka ut, men motvapnet är knappast att publicera ännu mer. Satsa istället mer tid på det du gör så ökar möjligheten att det uppskattas.

Man ska inte publicera för publicerandets skull, men sociala medier kräver en aktiv närvaro. Ett konto som inte uppdateras självdör. Tjänster som har en algoritm kommer att sluta visa det du gör i dina följares nyhetsflöden och du kommer rent krasst bli osynlig.

Å andra sidan kommer dina inlägg att självdö om dom inte väcker uppmärksamhet.

Den logiska slutsatsen är att göra det så bra som möjligt, men att inte vara på fler ställen än du kan hantera med kvalitet. Att få genomslag i en kanal är bättre än att inte få genomlag i flera.

Uthållighet är viktigt

Dom allra flesta skulle väl helst slå igenom över natten. Men den tråkiga sanningen är att det ofta ligger ett enträget och uthålligt arbete bakom framgång i sociala medier. Det är ett jobb som måste göras och något man kan bli bättre på, precis som allt annat.Det är viktigt med uthållighet för att lyckas

Ett par fantastiska inlägg på Facebook eller virala bilder på Instagram kommer inte att få ditt företag att blomstra. Men om du under en tid kan leverera något som din målgrupp uppskattar och sätter värde på så kommer det att hjälpa dig.

För att kunna vara uthållig är det viktigt att ha en strategi. Det hjälper dig att veta vad du ska publicera. Genom att veta varför du gör det och har en målsättning går det att se om du är på rätt väg.

Det är viktigt att under vägen titta på statistiken och att våga testa nya grepp om du inte lyckas riktigt så bra som du skulle vilja. Om du bara kör på och hoppas på det bästa, utan uppföljning och utan mål är risken stor att din publicering blir både oregelbunden och spretig.

Var beredd på att betala för att synas

Det är självklart att bra att göra så bra saker att folk vill följa dig och dela dina inlägg helt gratis. Men som företag är det inget du ska räkna med. Det kan bero lite på vilken bransch och vilken relation ni har till kunderna, men dom flesta behöver betala för att synas.

Även om du gör det bra kommer ännu fler att se det du gör om du boostar ditt innehåll med annonspengar. Glöm inte att bra innehåll ger billigare annonsering. Dom sociala nätverken vill att annonserna stör så lite som möjligt och därför gynnas uppskattade annonser.

Lyckas du få bra spridning utan att betala för annonser, så når du ännu fler med annonser.

Därför är det viktigt att tänka på mottagaren och hur du ska skapa värde för dina kunder, då kommer du att få ut mer av dina annonspengar. Fundera på vad du kan berätta för dina kunder som dom vill veta eller på ett sätt som underhåller.

Men räckvidd kostar pengar och en företagssida på till exempel Facebook har svårare än en privatperson att nå ut, just eftersom ett företag kan betala för att synas. Däremot kan företag se mer information om sina följare som privatpersoner inte har samma nytta av.

I Sustentas blogg kan du läsa om hur du använder data som du samlar in för att nå rätt målgrupper med dina annonser.

Glöm inte varför du är där!

Glöm inte att även sociala medier kräver en strategi och en plan. Om du bara publicerar slumpmässigt är risken överhängande att det inte kommer ge resultat i form av mer försäljning.

Utgå från dina affärsmål och hur ditt företag har tänkt tjäna pengar. Det måste trots allt ligga till grund för att du över huvud taget ska vara närvarande på en plattform.

Fundera igenom hur du tänker dig att ditt innehåll och din närvaro på sociala medier ska leda till nya eller bättre kunder.

Var så konkret som möjligt och fundera på vilka steg som krävs för att man ska vilja handla hos er. Vilken roll i den resan fyller ett nytt inlägg?

Det kan vara ett ack så litet steg, men är det inget steg alls så är inte inlägget meningsfullt.

  • Hitta en ton och ett uttryckssätt som du känner dig bekväm i:
    • Företag pratar inte, däremot personer som arbetar på företag.
    • Kundsegment lyssnar inte, däremot personer med specifika egenskaper som handlar.
  • Glöm aldrig att tänka på vem du riktar dig mot och varför.
    • Det ni gör är bara intressant om det innebär ett värde för mottagaren.
  • Ha kontinuitet eftersom det tar tid att bygga upp en publik.
    • Att regelbundet posta och publicera är nödvändigt för att få effekt.
    • Se det som en viktig uppgift att göra inlägg, inget som kommer efter alla andra arbetsuppgifter är klara.
  • Satsa inte på det virala.
    • Väldigt få grejer får plötslig jättespridning och blir virala. Kul såklart, men knappast en strategi.
    • Följ din plan och förtjäna uppmärksamheten, se allt annat som bonus.

Du kan köpa en trisslott och hoppas på storvinsten, men gå till jobbet och se till att få lön ändå. Viral marknadsföring är inte en strategi.

  • Var beredd att tänka om och analysera.
    • Utgå inte från att du satsar rätt. Förändra om det inte verkar funka.
    • Titta på siffrorna och analysera hur det går. Trenden är ofta viktigare än resultatet.

Framför allt är sociala medier kanaler här och nu. Gå ut och testa. Lyckas ni kommer det att bli bra, om inte så kommer ändå väldigt få att se det.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: