Krysta inte fram ett nyhetsbrev - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Fot under förlossning

Krysta inte fram ett nyhetsbrev

Skillnaden mellan en graviditet och ett nyhetsbrev är att graviditeten måste genomföras till varje pris, oavsett hur smärtsamt det är. Det är i ärlighetens namn inte lika viktigt att krysta fram ett nyhetsbrev bara för att man har ett schema att hålla.

Har du ingen inspiration för att skriva ett nyhetsbrev så kan det vara en idé att skippa det helt och hållet. Det finns ingen anledning att varannan vecka trycka ut innehåll som osar brist på inspiration.

Självklart kan det krävas lite extra blod, svett och tårar ibland, även om det normalt sett är inspirerat och välskrivet. Men är normaltillståndet att nyhetsbrevet känns högst mediokert är det läge att tänka om.

Här kommer fyra tips på hur du kan vända trenden där det sista kräver ett helt nytt sätt att tänka.

Förenkla

Ta en ordentlig funderare på upplägget. Kanske kräver det för mycket arbete? Behövs verkligen alla artiklar och blir dom över huvud taget lästa? Bygger bra ett nyhetsbrev på att det ska finnas häftiga nyheter, coola event eller innovativa idéer att rapportera om?

Kanske har ambitionsnivån lagts fel så att det blir väldigt svårt att leverera. Med en för hög ambitionsnivå tänker jag inte på kvalitetskraven utan snarare kraven på kvantitet. Nöj dig med en enda riktigt välskriven artikel om problemet ligger där.

Kräver nyhetsbrevets upplägg just nyheter så kanske det är problemet. Dom flesta företag har inte löpande häftiga nyheter som är intressanta för utomstående. Prova att vända er mot kärnverksamheten istället. Intervjua servicechefen, kundsupport eller en nöjd kund och berätta en god historia. Det kanske räcker.

Låt någon annan göra jobbet

Det finns ett par varianter på att låta någon annan göra jobbet. Dels kan ni ju helt enkelt flytta över uppgiften till någon annan på företaget eller lägga ut det externt för att få nytt liv i nyhetsbrevet.

En annan variant är att hänvisa till andras artiklar och kuratera dom. Det kan vara företag med relaterade verksamheter som skriver bra blogginlägg, branschtidningar eller vad det nu kan vara som era kunder hade tyckt var värdefullt att få ta del av.

Sammanfatta innehållet och berätta varför ni tycker att det är läsvärt och länka vidare. Istället för att själva skriva oinspirerat eller halvdant kan istället nyhetsbrevet bli en källa till inspirerat och välproducerat material som andra producerar. Det är en taktik som ger en känsla av att ni är experter inom ert område och har koll på vad som händer.

För att komma åt länkarna kan ni styra läsarna att gå via er hemsida först för att inte missa trafiken. Om inte annat är det bättre med ett nyhetsbrev som öppnas och levererar värde. Det ger er också chansen att komma fram med ert eget budskap och hålla kontakter med era kunder.

Ändra schemat

Ett regelbundet schema är viktigt. Men att hålla schemat för schemats skull är i längden inte en bra idé om det leder till undermåligt innehåll.

Här gäller det att gå tillbaka till själva syftet med nyhetsbrevet. Är det viktiga att ligga i läsarnas inkorg varje torsdag eller vill man förmedla någonting mer?

Finns inte tiden och resurserna att hålla det schema som man från början trodde så starkt på är det kanske dags att göra en förändring.

Det är bra att vara ärlig mot sig själv här. Hur viktigt det än är för er och hur mycket svett ni än lägger på nyhetsbrevet så kommer det bara vara ännu ett mejl för många mottagare. I alla fall om det inte är välgjort.

Fundera därför på om ett utskick varannan vecka i stället för varje kan räcka och om det kan höja kvaliteten.

Använd texten till automatisering istället

Tänk om helt och hållet och ifrågasätt nyhetsbrevets existens.

Varför ska alla era prenumeranter få 26 stycken mejlutskick varje år oberoende av vilken relation ni har till dom? Kan man hitta ett smartare upplägg där helt nya kunder får annat innehåll än dom som prenumererat i åtta år.

Genom att automatisera e-posten och sätta upp flöden går det att styra så att alla nya prenumeranter får utskick som gör att dom lär känna ert företag. Här kan du läsa mer om skillnaden mellan ett nyhetsbrev och ett automatiserat flöde.

Det kräver kanske inte ens att några nya artiklar eftersom det går att plocka fram det bästa som har skrivits, ingen har ju fått ert nyhetsbrev tidigare.

Alla nya kunder som köpt en viss produkt kanske borde ha en viss typ av artiklar. Dom som visat intresse för ett lite smalare produktsegment kan få material som fokuserar på det.

Segmentera för att bli relevant

Tänk dig att du jobbar för en inomhusarena som hyser en massa olika event. Den som går på isdans med sin dotter varje vinter ska få först och främst få läsa om det och borde besparas irrelevanta utskick om hårdrockskoncerter eller hockeymathcer som hon aldrig visat intresse för. Däremot kanske hon har klickat på en länk till en artikel om hästhoppningen under våren som gör att hon även får utskick om det eventet.

Ni vet också att många som går på ishockey kan vara intresserade av andra bollsporter och därför får hockeyfansen utskick i samband med viktiga handbollsmatcher.

Det finns många goda skäl till att försöka vara så relevant som möjligt. Ett är att ert avsändarnamn kommer att signalera att det är värt att öppna mejlet.

Har nyhetsbrevet varit igång ett tag finns det säkert massor av artiklar som kan återanvändas. Då kan det allra bästa materialet få nytt liv varje gång en ny kund ansluter sig till flödet.

Automatiska flöden och nyhetsbrev går utmärkt att kombinera, men om resurserna inte räcker till allt gäller det att välja sina strider.

Foto: Mamma Loves, jlb_birth-43, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: