Skicka en födelsedagshälsning i MailChimp: Så gör du - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Skicka en födelsedagshälsning i MailChimp

Skicka en födelsedagshälsning i MailChimp: Så gör du

En naturlig anledning att kontakta dina kunder eller prenumeranter är att säga grattis på födelsedagen. Så här gör du för att skicka en födelsedagshälsning i MailChimp genom ett automatiserat utskick.

I mitt förra blogginlägg gick jag igenom hur jag själv blev firad genom e-post från företag på min födelsedag, med konkreta exempel.

Då kunde jag konstatera att det faktiskt var ganska få som tog chansen, men att att det faktiskt var ett riktigt bra sätt i förhållande till arbetsinsatsen att bygga en relation med mig om man gjorde det på rätt sätt.

Därför ser jag det som en chans att sticka ut i inkorgen. Men det kräver såklart att du har tillgång till dina prenumeranters födelsedag. Har du en plan för hur du ska använda födelsedagshälsningen går det kanske att be om den vid något tillfälle om det också ger ett värde för dina kunder.

Man måste ju inte be om födelseår, det räcker med datum.

Så gör du för att automatisera hälsningen

En födelsedagshälsning går iväg genom en så kallad datumbaserad trigger, vilket innebär att ett mejlutskick går iväg i förhållande till ett specifikt datum. Läs mer här om vad triggers är och hur det fungerar.

Det du sedan behöver göra är att skapa ett automatiserat e-postflöde i MailChimp. Om du aldrig har skapat ett automatiserat utskick förut kan du lära dig grunderna i det här inlägget.

Först av allt måste du lägga till ett datafält för födelsedagar för den e-postlista som det gäller. Det gör du genom att först gå in på listan och sedan klicka på Settings > Listfields and Mergetags.

Lägga till en ny mergetag i mailchimp

Du behöver inte ha koll på hur man använder så kallade mergetags för att kunna skicka ut en födelsedagshälsning. Men det är bra om du till exempel vill kunna använda prenumerantens förnamn för ett personligare tilltal så att det står “Grattis Marie!” istället för bara “Grattis!“. Du kan lära dig hur man använder mergetags i den här artikeln.

Sedan klickar du på Add A Field > Birthday och fyller i dom uppgifter du vill ha. Klicka sedan på Save Changes.

Lägga till födelsedag för e-postprenumeranter

Dags att göra själva födelsedagsutskicket

Nu har du ett datafält för födelsedagar att fylla på och det är dags att skapa själva grattisutskicket.

Lägg till automation födelsedag

Gå till Automation > Datebased och klicka på Add Automation under “Birthdays”. Funktionen med automatiserade utskick i MailChimp är en betalfunktion, men det går att komma igång för 9 dollar utan att binda upp sig på några månadsavgifter.

Det är billigt att testa. Att ge sina kunder en födesedagshälsning för ett par ören, dessutom utan att det kommer att ta dig någon tid och utan att du måste komma ihåg några datum själv, är inte så blodigt.

Skapa själva det automatiserade utskicket

I “födelsedagsflödet” har MailChimp per automatik förberett tre utskick, ett dagen innan, ett på födelsedagen och ett dagen efter. Men det är bara att radera dom du inte vill ha.

Se till att din trigger på det utskick som du behåller är inställd på att skickas ut just på själva födelsedagen. En datumbaserad trigger går iväg i förhållande till ett visst datum. Du ändrar triggern genom att klicka på Edit Trigger. 

Nu fungerar det på samma sätt som för att till exempel skapa ett automatiserat välkomstmejl för nya prenumeranter.

Klicka på Design Email. Sedan skapar du ditt utskick som vilket nyhetsbrev som helst och avlutar med att starta det automatiska flödet. Nu är det igång. Om du bara samlar in födelsedagsuppgifter så kommer du aldrig mer att glömma en födelsedag!

Men glöm inte att det kan vara trevligt att ändra hälsningen en gång om året.

Är det något företag som du tycker glömmer bort dig så skicka en länk till det här inlägget till dom.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: