Gräv upp skatten under din digitala marknadsföring - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Data i digital marknadsföring kan vara en skatt

Gräv upp skatten under din digitala marknadsföring

Under din digitala marknadsföring sligger en skatt. Vi kommer att gå igenom vad som krävs för att du ska kunna rita kartan och börja gräva efter guldkistan.

Alla lämnar vi massor av spår efter oss i den digitala världen. Den som kan samla ihop och använda dom på ett smart sätt har, bokstavligt talat, ett guldläge. Det som räknas i slutändan är hur man kan använda sina data för att effektivare kommunicera med sina kunder.

För att dina data ska bli mer än myten om den gömda skatten gäller det att börja rita kartan.

Spåren och ledtrådarna finns överallt, dom bara väntar på att bli insamlade och sammanställda. Där finns svaret på hemligheten hur du kan göra besökarna till kunder. Dom berättar om vad som funkar och vad som är mindre lyckat.

För att effektivisera din digitala marknadsföring behöver du:

  1. Skapa trafik som ger data. Till exempel via Google som vi gick igenom i förra delen av kursen.
  2. Skaffa en tjänst som samlar in data.
  3. Ta fram rapporter och statistik.
  4. Analysera dina rapporter och din statistik.
  5. Förändra och förbättra efter vad du hittar i analysen.

I nästa avsnitt av kursen går vi igenom hur du skaffar Google Analytics. Men resten är ett ständigt pågående arbete.

För att komma igång är det väldigt viktigt att förstå vad syftet är. Och det kommer att bli roligt när du ser resultat av arbetet.

Samla ledtrådar på brottsplatsen

Data i sig hjälper dig inte mycket. Det är som en brottsplats full av fingeravtryck och DNA. Ingen bov kommer att åka fast på grund av det. Om ingen utredare åker dit hjälper det inte om det finns vittnen eller ens om tjuven har tappat sitt körkort med namn och bild. data lämnar spår i den digitala marknadsföringen

På samma sätt är det med digital marknadsföring.

Först måste ledtrådarna samlas in. Sedan behöver utredaren, marknadsföraren alltså, sortera dom för att kunna sätta allt i ett sammanhang.

För att bevismaterialet ska kunna leda till en fällande dom i en rättegång krävs det att ledtrådarna blir till en logisk berättelse. Den måste även kunna förklaras på ett bra sätt så att domstolen förstår och bli övertygad.

Vi kan jämföra det med att samla in och sammanställa data för att fånga in besökarna och se till att dom i slutändan blir kunder.

Kanske behöver du kunna förklara sambanden för en chef eller en kund under resans gång. Ju bättre historia du har, baserad på dina bevis (alltså data), ju större är chansen att du får resurserna du behöver för att kunna göra det du tror på.

Skaffa en order om husrannsakan

Det är på samma sätt dom i en deckare. Om detektiven kan presentera en story uppbackad med säkra bevis kan chefen gå vidare och få en order om husrannsakan för att få fast boven. Annars blir vägen snårig eller så kommer man inte framåt allt och tvingas släppa caset helt och hållet

Ju bättre data du har, ju säkrare kan du vara på att det du vill göra kommer att leda till nya kunder. Bara magkänslan räcker inte alltid för att våga satsa resurser på att producera innehåll eller ta fram produkter. På samma sätt som man vill ha det torrt om fötterna för att skicka in SWAT-teamet.

En magkänsla räcker inte alltid för att fånga kunden

En go magkänsla räcker inte för att kalla på SWAT-teamet. Foto: Secretive Ireland, CC BY 2.0

Har du alla fakta du behöver blir det betydligt lättare att lägga resurser på det som har alla förutsättningar att ge resultat.

Även om du agerar på egen hand är det bra att ha bevis innan du bestämmer var du ska lägga resurserna. Att bryta sig in i alla möjliga misstänka tjyvars hem är inte ett särskilt effektivt polisarbete.

I marknadsföring fungerar det på samma sätt. Om du inte har några data kan du inte ta fram statistik. Utan statistik blir analysen väldigt trubbig och glöm inte att du även kan behöva övertyga dig själv.

Det kan tyckas helt självklart. Men ändå är det så lätt att publicera en massa innehåll på webbplatsen eller köra annonskampanjer utan att en aning om vad det faktiskt leder till.

Alternativet kan att också bli att man inte gör någonting när man inte vet vilket ben man ska stå på.

Du kanske kan se om du säljer mer eller inte. Men om du inte vet varför blir det svårt att kopiera och förbättra det som är bra och avsluta det som inte går lika bra.

Siffror är som uråldriga skrifter

Siffror är fascinerande. Dom är absoluta och tydliga jämfört med ord som kan vara vaga och diffusa. Dom används för att bevisa och fastslå.

Precis som uråldriga skrifter måste siffror dechiffreras för att väckas till liv. Utan en berättelse och ett sammanhang är dom rätt meningslösa och säger egentligen ingenting.

Siffror måste tolkas, precis som gamla skrifter

Siffror måste tolkas, precis som gamla skrifter

Till exempel:

“Jag hade 23 201 besökare på webbplatsen.”

Jaha, det var ju väldigt exakt. Men under vilken period? Var kom dom från? Vad gjorde dom där? Och vad ville du att dom skulle göra där? Var det bra eller dåligt och på vilket sätt kan det hjälpa dig att nå dina affärsmål?

Därför måste siffror alltid kläs i ord för att få mening. Du måste skapa en berättelse för att göra dom användbara och för att andra ska förstå vad du själv kan se.

Statistik handlar om att skapa mening av data genom att sätta dom i relation till varandra för att hitta samband. Finns det något samband mellan hur lång tid en besökare stannar på sidan och vilka sidor hen besöker? Finns det samband mellan hur besökare använder webbplatsen och om dom är nya eller återkommande.

När du kan hitta sambanden och börja hitta förklaringar eller sammanhang som du kan beskriva med ren svenska, då har du verkligen börjat gräva efter skatten du sitter på i form av data från din digitala marknadsföring.

Det gäller också att aldrig glömma att bakom varje datapunkt finns en människa som på olika sätt agerat. Ibland rationellt, men ofta inte. Försök att förstå vad som låg bakom beteendet genom att studera dina data.

Vem hittar innehållet?

I förra delen av kursen lärde du dig att optimera innehållet för Google. Det gör att det syns i sökresultatet och kan ge besökare till webbplatsen.

Att synas är däremot bara första steget mot det som du i slutändan vill – få nya kunder. Genom att få upp innehållet i Googles sökresultat ger du dig själv chansen att göra någonting bra av det. Men för att ta reda på om det leder till fler besök och vad dessa besök i sin tur leder till, det behöver du ta reda på.

Om vi för en stund funderar kring sökmotorsoptimeringen: Vilka sidor lockar till besök från Google. Hur stor del av trafiken på webbplatsen kommer därifrån? Går besökarna vidare till flera sidor och kommer dom tillbaka för nya besök?

Det är några frågor som är viktiga att svara på där analysprogrammet hjälper dig.

Ha koll på vad som funkar och inte funkar

Att ta hand om sina data handlar inte alls bara om att komma igång på ett bra sätt. Det är minst lika viktigt att kunna utvärdera och förbättra sina processer. Det som funkar okej från början kommer bli mycket bättre över tid.

Om du hela tiden har koll på hur det går för dina marknadsföringsinsatser och använder data för att ifrågasätta om det det du gör kan bli bättre, vill säga.

För att ta ett exempel:

Du har en webbshop som säljer strumpor. Dina data visar att du får en del trafik till webbplatsen, men att ingen av besökarna köper dina strumpor. Efter att ha tittat noggrannare i dina datarapporter visar det sig att det är en artikel om stiltips och att bära rätt strumpor har börjat locka besökare.

Avvisningsfrekvensen är väldigt hög, alltså att besökarna lämnar sajten från samma sida som dom kom in på. Dom kom till artikeln genom att googla, går in och läser den, för att sedan lämna.

Nu vet du vilken sida det handlar om och hur besökarna kommer dit. Då kan du analysera sidan och ser att det inte finns någon tydlig koppling till webbshoppen från artikeln. Det kanske är enkelt att fixa så att tipsen också länkar till relaterade produkter.

När problemet har identifierat kan man göra något åt det.

Hitta svaga punkter

Säg att du också bestämmer dig för att köra en annonskampanj på Facebook (som vi kommer att gå igenom i nästa del av kursen). Du ser i Facebooks statistik att kampanjen går bra och lockar besökare till webbplatsen, men resultatet är i slutändan väldigt skralt och väldigt få genomför ett köp.

Uppenbarligen försvinner besökarna någonstans på vägen. Då gäller det att gå in och titta på dina data och hitta orsaken. Var finns avhoppet någonstans?

Normalt passerar man flera olika sidor för att genomföra ett köp, från produktsidan till kassan till kortbetalningen. Genom att veta var det försvinner fler än det borde går det att felsöka. Kanske kan man optimera sidan, göra den tydligare eller testa om det rent av är något tekniskt problem.

Med bra data går det att göra en analys. Sedan kan man praktiskt åtgärda det som inte fungerar effektivt och följa resultaten.

Sammanfattningsvis

För att sammanfatta det vi har gått igenom kan du lära dig väldigt mycket av dina kunder genom att samla in och analysera dina data.

  1. Installera ett program för insamlingen.
  2. Se till att få trafik till webbplatsen, något vi går igenom i andra delar av kursen.
  3. Ta ut rapporter och fundera på vad siffrorna beror på.
  4. Gör en analys och försök förklara på ren svenska vad du kommer fram till.
  5. Gå in och förändra det som är sämre, kopiera och förbättra det som går bra.

Dags att agera!

Det här var ett par exempel på varför det är avgörande att använda data i din digitala marknadsföring. Nu gäller det att gå vidare för att göra det i praktiken.

I nästa avsnitt av kursen Digital är inget val går vi igenom hur du installerar och kommer igång med Google Analytics för din webbplats.

Huvudbild: Jeremy Schultz, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: