Skapa en animerad gif + hur du använder den - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Skapa en animerad gif med Giphy

Skapa en animerad gif + hur du använder den

Animerade giffar kan användas både för att liva upp dina texter, men kan också vara smart att använda pedagogiskt i instruktioner. Så här skapar du enkelt en animerad gif med hjälp av tjänsten Giphy.

En gif är en bild, men blir i praktiken ett mellanting mellan bild och video. Det är ett av dom vanligaste filformaten för webbpublicering. Fördelen med en gif jämfört med till exempel jpeg eller png är att dom går att animera.

Giffar är populära för att göra något kul, men det går också att använda på andra sätt i marknadsföringen.

Du kan enkelt göra en animerad gif av en film som du har spelat in på din mobiltelefon. I den här videon visar jag hur du enkelt gör för att skapa en gif i tjänsten Giphy:

 

I det här fallet spelade jag in en film med ett filter i Snapchat som jag sedan droppade i Giphy för att omvandla den till en gif.

Det mest spridda sättet att använda animerade giffar är nog kul trams. Att plocka en filmsnutt och ta den ur sitt sammanhang med en fånig kommentar, ungefär som i giffen jag gjorde i filmen.

Ett problem med animerade giffar är att det kan bli ganska tunga filer och det är inte så bra på din webbplats. Giffen som jag skapade blev över 6 MB och har därför låtit den ligga upladdad på Giphy för att visa upp slutresultatet. Där kan man hämta en kod för att bädda in på hemsidan. Så här blev den.

Det finns många roliga giffar som cirkulerar, men det finns andra sätt att använda dom på.

Använda giffar för instruktioner

Ett bra sätt kan vara att göra korta instruktioner, kanske som komplement till en istället för att markera med pilar. Det finns en hel del digitala tjänster som använder dom på det sättet.

Därför har jag gjort ett exempel när det kan vara ett bra alternativ. Jag vill enkelt visa hur man ska hitta i menyalternativen i AdWords för att skapa en viss rapport. En gif som loopar startar om och om igen och finns där som en levande beskrivning.

Tänk på att många giffar kan bli irriterande eftersom dom inte går att stoppa. Ibland är det svårt att snabbt se skillnad mellan en film och en gif och det kan störa läsaren.

Andra sätt att använda sig av giffar kan vara att visa upp en produkt. Istället för ett statiskt foto eller en film kan en gif till exempel visa upp en klädesplagg på en modell som snurrar ett varv.

Det är inte heller säkert att det finns stöd för animerade giffar där du har tänkt att publicera dom. Till exempel på Facebooks företagssidor kommer giffen att bli statisk. Något som jag själv upptäckte i samband med det här inlägget.

Det har sannolikt att göra med att Facebook ser en risk i att företag använder giffar för att locka till sig extra uppmärksamhet och stör upplevelsen på Facebook.

Så använd giffar smart, men med en smula försiktighet.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: