Ska man skriva långa eller korta texter? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Ska man skriva långa eller korta texter?

Ska man skriva långa eller korta texter?

Ska man skriva långa eller korta texter, vad är bäst? Efter ett podavsnitt behövde jag en funderare kring om jag ska omvärdera hur jag skriver i den här bloggen och hur man ska se på texterna på hemsidan.

Så gott som varje dag får jag inspiration genom andras tankar, idéer om vad man kan göra bättre eller annorlunda. Men Thomas Barregrens tankeställare i sin pod Åsikt satte lite mer griller i huvudet än vanligt eftersom det handlade om något så grundläggande och viktigt som hur man ska förhålla sig till innehållet i sina texter. Hur längden kan knytas till syftet och målen man vill uppnå.

Det hävdas rätt ofta att man ska skriva kort på webben. Att tålamodet är så kort. Att alltmer läses på mobilen i farten och ingen orkar läsa långa artiklar. Podavsnittet handlar om att det är precis tvärtom och för att stödja det påståendet presenterades resultaten från ett antal olika analyser av vilket innehåll som både delas och rankar högt i googlesökningar.

Långa artiklar är herre på täppan. Det ska vara uppåt 2 000 ord och gärna mer för att hamna på Googles förstasida. Däremot hävdar inte Thomas Barregren att någon läser artiklarna, ingen plöjer en massa artiklar på 2 000 ord varenda gång, inte ens om man delar dom. Nej, det finns ett helt annat syfte med att skriva långt och det är att få affärsnytta.

Man skummar, skannar och läser någon rad när, ofta ett grafisk element eller en rubrik, fångar intresset. Ja, du känner säkert igen dig själv. Och jag ska inte gå igenom detaljerna som finns i orginalartikeln utan fundera kring resonemanget.

Jag gillar att fundera på mitt eget beteende. Eftersom jag knappast är unik är det rimligtvis något som även gäller många andra. Niel Patel är fantastisk på att få sina blogginlägg att se intressanta och genomarbetade ut, oavsett om man knappt läser ett enda ord. När man scrollar är det hela tiden bilder, skärmklipp, citat och rubriker som fångar blicken. Det händer hela tiden någonting. Det ger mig en känsla av att det är bra, även om jag ibland helt ärligt inte har en susning eftersom jag inte hinner läsa. Affärsnytta? Utan tvekan, oavsett om budskapet i artikeln når mig eller inte.

Det här är ett skärmklipp från hans blogg:

Klipp från Patels blogg

Ett klipp från ett blogginlägg av Niel Patel.

Det finns hela tiden något att fästa blicken på.

Självklart gillar Google långa artiklar

Googles stora uppgift och levebröd är att leverera resultat som på bästa sätt svarar på dom frågor som användarna ställer. Då är det ganska logiskt att det sällan handlar om artiklar på 300 ord (ungefär så många som jag skrivit hittills). Dels för att det är för kort för att lägga in bilder, underrubriker och vad det kan vara som bevisar för en algoritm att det här faktiskt är bra innehåll. För lite substans helt enkelt.

Samma grundproblem är det med delningar. Det är ofta svårt att dela riktigt korta artiklar eftersom dom sällan dyker ned på djupet och ger mer djuplodande kunskaper. Delande handlar ju inte bara om vad man tycker är bra, utan även om att visa upp vem man vill vara. Långa genomarbetade artiklar ger med cred till delaren än korta platta artiklar. Oavsett om man läst artikeln eller inte är det ganska tryggt, eftersom det inte är särskilt sannolikt att någon kommer att plöja hela artikeln och vilja diskutera detaljerna.

Tänk på scrollningarna

Själv kan jag känna igen mig, delvis i alla fall. Det är inte alltid jag läser det jag delar till fullo, även om jag nog vill hävda att jag helst läser merparten. Men då är jag lite nördig också. Ska jag däremot inte dela kan det mycket väl vara tillräckligt att scrolla och plocka upp en mening här, en rubrik där och kika på bilder. Scrollningar kräver ju att det händer något i layouten, så att det finns något att fästa blicken på, precis som i fallet med Niel Patels blogg.

Däremot har jag plöjt så många “5 tips om hur du lyckas på Facebook”, typ. En del bra, andra med en god tanke och många rätt meningslösa och grundläggande med sådant som hundra artiklar tagit upp tidigare. Oavsett vilket är det sällan man är så sugen på att dela, jag gillar på min höjd.

Thomas tes är att långa artiklar är bättre för att nå affärsmålen eftersom dom drar med publik till webbplatsen. Dom ger också en annan tyngd och känsla för att författaren faktiskt kan sitt ämne.

Däremot finns det ett stort men. Det finns ett problem med att skriva långa artiklar. Dom tar mycket energi och tid. Ska det vara bra kräver det ofta en hel del efterforskning och källor. För att fånga läsaren behövs bra bilder och det tar tid. Rubriker och struktur, ja allt kräver lite mer ju längre texten är. Skriva långt för skrivandets skull är knappast något att rekommendera eftersom bra innehåll i grund och botten inte är långt utan… bra.

Även korta artiklar kan fylla sitt syfte

Korta artiklar kan självklart fylla sitt syfte. Allt som är trevligt att läsa behöver inte dyka på djupet. Ett riktigt bra tips kan göra artikeln värd besväret för läsaren, men det kommer aldrig ranka högt på Google. En personlig tanke kan vara trevlig även om den aldrig delas.

Därför är det i slutändan knappast längden som ska vara målet när du sätter dig och skriver. Håll dig till planen och har du lovat läsarna att publicera måste du försöka hinna med. Är syftet en kontinuerlig kommunikation så är det kanske viktigare att synas ofta. Men se till att vara relevant för den du riktar dig till. Relevans är alltid viktigare än om det är långa eller korta texter.

Finns det däremot mellan varven möjlighet att få till en riktigt lång och djuplodande artikel så kan du kan du vara trygg i att den kan ge dig ännu mer, så spara inte på orden så länge dom tillför något mer än längd.

Drygt 1 000 ord räcker den här gången

Den här artikeln på runt 1 000 ord har inga ambitioner på att bli etta på Google, den kommer inte analyseras som det mest delade inlägget och det är inte syftet.

Den vill ge dig en idé eller en pusselbit för hur du ska kunna kommunicera lite effektivare digitalt med dina kunder och förhoppningsvis, om det lyckas, göra att du kommer tillbaka och läser nästa inlägg. Men dela det gärna om du tycker om det.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: