Så firade företagen min födelsedag: Exempel att lära av - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Så blev jag firad av mina konton

Så firade företagen min födelsedag: Exempel att lära av

Som marknadsföringsnörd passade jag på att kika extra på hur jag blir firad av företag som vet att jag fyller år. Så jag tänkte gå igenom ett par exempel på att lära av för din egen marknadsföring, för det var ärligt talat glesare än väntat mellan hurraropen i inkorgen…

När jag satte mig för att leta efter födelsedagsgrattis i mina mejlkorgar var det känslan av en minvariant av att förvänta sig tårta på eftermiddagsfikan på jobbet, men där alla bara sätter sig som vanligt på sina platser. När det inte blir något riktigt firande utan bara ett par sporadiska grattis i korridoren från dom som sett att du fyller år på Facebook.

I vilket fall var det ett par företag som kom ihåg min födelsedag. Vi ska titta på tre exempel och vad man kan lära av det. Inte särskilt oväntat var det min bästa kompis på nätet som firade mig allra bäst, men inte genom mejlen.

Normalt sett funderar man inte alls över känslan kring ett läst e-postmeddelande. Men oavsett hur litet avtrycket är kan det på födelsedagen smyga sig in en liten känsla man tar med sig och relaterar till det avsändande företaget.

Därför är det viktigt att tänka till ett extra varv innan man skickar en hälsning. Vi kommer strax till det.

Ett grattis i all enkelhet

Så fort du har tillgång till data om dina kunders födelsedag är det egentligen rätt enkelt att automatisera ett utskick, precis som panel.se gjorde. Här kan du läsa hur du gör det själv i MailChimp.

födelsedagshälsning med e-posten från panel.se

Kommentar: Inget avancerat, inget krångel. ungefär som grattishälsningen från kollegan på avdelningen bredvid i korridoren på väg till kaffemaskinen. Men panel.se visar ändå att dom “kommer ihåg” min dag. Det är bra, särskilt som det bevisligen var ganska få som gjorde det.

Jag skulle däremot tycka att man kunde byta ut formuleringen “har noterat” till något lite varmare, eller bara plocka bort den.

Den lite småsnåla

Sats födelsedagshälsning via e-postenKommentar: En del kanske inte håller med mig, men min personliga känsla efter att ha öppnat Sats födelsedagshälsning var: “Ger ni mig en halvdanrabatt för att köpa min egen present hos er?”

Tonen är som i vilket reklammeddelande som helst, vilket passar sämre i på födelsedagen eftersom det är personligare.

Traditionen på en födelsedag är att uppmärksamma och ge bort. Inte att få köpa valfri produkt av givaren till en rabatt så att det blir marginal kvar. Nej, det känns inte så givmilt och lämnar en lite besk eftersmak av att försöka ta chansen snarare än att gratulera på riktigt.

Då är det bättre att bjuda på något på riktigt, eller bara säga grattis som panel.se.

Det är helt ok att hålla mejlet enkelt. Men jag har varit medlem i ett decennium och företaget borde ha mycket data om mig som hade kunnat användas här, vilka pass jag går på (eller inte går på) till exempel och koppla det till deras grattis för att göra hälsningen personlig och relevant.

Att göra det skulle såklart innebära en hel del arbete jämfört med en enkel hälsning som egentligen bara kräver två “statiska data” i form av e-postadress och födelsedatum. Men det kanske skulle vara värt det?!

Dom som glömde bort mig

Innan jag går in på ett riktigt bra exempel som faktiskt värmde så tänkte jag bara, lite surt, räkna upp dom som uppenbart glömde bort mig. Eftersom det är företag och dom som glömde mig var IT-tjänster tror jag trots allt att dom kan hantera det.

Jag får sms ganska flitigt från ett par kundklubbar, framför allt Clas Ohlson och Intersport. Av alla som skickar nyhetsbrev till mig är det trots allt få som har mina födelsedata, men kundklubbarna vet allt.  Det hade dom kunnat göra något bättre av.

Den som faktiskt gjorde mig en smula besviken var mitt lokala Ica Maxi som alltid brukar komma ihåg mig på ett strålande sätt. Eftersom företaget jobbar mycket med tryckt direktreklam i brevlådan så var det den vägen jag förväntade mig ett grattis. Ett brev kan ju ha plockats upp av någon annan eller ha slarvats bort av posten, så jag är ändå lite försiktig med gnället på Ica.

Däremot brukar Ica Maxi ge mig både ett grattis och en liten present på min födelsedag. Det har varit både tårtspadar och en Almondytårta dom senaste åren. Relevant och givmilt. Ett mycket bra sätt att göra det på utan att kräva något i gengäld (även om jag såklart handlar för ytterligare en tusenlapp när jag väl är där).

Skulle Icas grattis dyka upp så fotar jag det och uppdaterar inlägget.

Och vinnaren i överraskande grattis är…

Det finns en anledning till att ett företag totalt har dominerat internet i så många år. Den stavas: Användarupplevelse.

Därför var det egentligen ingen överraskning att Google överraskade mig på min födelsedag.

På Googles startsida ligger det ofta en liten animation om ett sökord att uppmärksamma. Så min spontana tanke var att “va, fyller Google år samma dag som jag gör?“. Men när jag förde muspekaren över bilden såg jag att det var mig dom firade.

Så banalt, men ändå så klockrent. Att jag faktiskt blev på gott humör av att bli firad av en algoritm tror jag berodde på tre saker:

  1. Det kom så oväntat.
  2. Inga stora ord om hur mycket jag betyder som kund eller förväntningar på vårt samarbete.
  3. Lekfullheten i animationen.

Men Facebook då?

Jo, Facebook gjorde såklart också ett fantastiskt jobb. Bland annat är filmen man får efter frukostkaffet med ett urval av gratulationer från sina vänner en fin sak.

Men eftersom det ligger inom Facebooks och andra sociala kanalers kärnverksamhet att skapa en upplevelse kring födelsedagen så tävlar dom i en annan kategori.

Det är något man förväntar sig och födelsedagsgratulationer är faktiskt en av Facebooks i viktigaste funktioner. I varje fall så är det den absolut vanligaste anledningen till att jag hör av gamla vänner, eller hör av mig till dom som jag tappat kontakten med allt för länge sedan.

Räkna med att Facebook kommer att utveckla födelsedagen ännu mer i framtiden. Det är ju i slutändan bara användarupplevelsen som kan hålla kvar Facebook på tronen som kung av sociala kanaler.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: