Regelbunden marknadsföring ger ett värde i sig - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

regelbundenhet ger extra värde till marknadsföringen

Regelbunden marknadsföring ger ett värde i sig

Att återkomma till sina kunder kontinuerligt är väldigt viktigt eftersom regelbunden marknadsföring skapar ett värde i sig.

Har det hänt att du suttit och kollat på en TV-serie eftersom det är vad du brukar göra just den tiden på dagen den dagen i veckan? Eller har du skummat igenom en kundtidning som kommer i brevlådan bara av gammal vana? Finns det ett nyhetsbrev som du förväntar dig ska komma just på måndag morgon?

Innehåll, i marknadsföringssammanhang kallat content, som levereras regelbundet över tid bygger upp ett förtroende hos dig. Är avsändaren ett företag så får det allt lättare att nå fram till dig.

Summan av marknadsföringen kan vara större än dom enskilda budskapen, men då krävs det kontinuitet och regelbundenhet. Den som levererar vecka ut och vecka in kommer sakta men säkert att öka värdet på marknadsföringen bara av den enkla anledningen att den är återkommande. Är det något som mottagaren sätter värde bygger du upp något som forskarna Sara Rosengren och Micael Dahlén kallar kommunikationskapital.

Regelbunden marknadsföring skapar ett värde i regelbundenheten själv.

Det ska vara innehåll på kors och tvärs i marknadsföringen. Det blir allt svårare att slå igenom med rena krängbudskap och mottagarna av din marknadsföring kräver någonting mer än att du berättar att du vill sälja för att du är bra.

Man kan prata om permission marketing, som en motsats eller motreaktion på interruption marketing.

Det ska vara underhållande eller lärorikt, bidra med någonting som inte bara handlar om dig. Budskap som bara vill sälja för säljarens skull stöter vi ifrån oss, blockerar och ignorerar.

Varje nummer ska sälja nästa

Därför gäller det att både bjuda till och vara uthållig. Vi matas av så många kommersiella budskap varje dag att det som bara stör också blir irriterande, så det krävs lite ansträngning för att ta sig genom över muren och in i konsumentens medvetande med behållning.

Men en gång är ingen gång.

Att bara leverera en gång gör sällan en affär. Det gäller att visa vad vi har att komma med för att sedan förvalta och bygga upp förtroendet tills vi faktiskt kan kränga, lite lagom mellan varven, utan att det stör relationen. Då är det avgörande med kontinuerlig och regelbunden marknadsföring.

En redaktör för ett tryckt magasin uttryckte det som att:

Den viktigaste uppgiften för ett nummer av tidskriften är att sälja in nästa nummer.

Huvudsyftet med en utgåva är alltså att marknadsföra nästa. Då blir det naturligt att satsa på kvalitet eftersom det är en förutsättning för att läsaren ska vilja köpa nästa nummer. Men det ger också en obönhörlig fokus på kontinuitet eftersom man lovar läsaren ett nästa nummer.

Hitta en kanal som tillåter prenumerationer

För att få chansen att bygga upp sitt kommunikationskapital och nå sin publik behövs det en kanal för att kunna nå fram till sina kunder. Att på något sätt göra dom till prenumeranter. Idag finns det många kanaler att arbeta med, men verktygen för prenumerationer är olika vassa.

Använd en kanal som gör det lätt att prenumerera och som du har kontroll över.

Det är enkelt att prenumerera på en pod i till exempel iTunes. Nyhetsbrevet är populärt som ett enkelt och direkt sätt att kolla kontakten med sina följare och kan även vara en väg att påminna om nytt innehåll på webbplatsen. På Facebook är det lite svårare att nå igenom som företag, men betalar du en peng kan du nå dina gillare. På YouTube kan du samla prenumeranter.

Men ta gärna en extra funderare på vilken kontroll du har över kanalen som du använder efter som det finns en fara i kanaler som man inte äger själv.

Säg att du bygger upp en relation till din publik i ett socialt media som en dag försvinner. Har du råd att fortsätta om Facebook en dag dubblar priserna för att nå ut? Jobba parallellt och bygg från en egen plattform som e-postlistan eller webbplatsen.

Skapa en lagom enkel strategi

Ett genomgående problem med regelbundenhet är att det ofta är roligt och engagerande i början. Men i längden är det mycket slit och kan tyckas otacksamt när resultaten dröjer.

Det är lätt att pumpa på kreativt i starten, men efter ett par månader är det total torka på idéer. Försök därför hitta en nivå som kanske är lägre än ambitionsnivån första veckan. Det viktiga är att den är genomförbar i längden.

Glöm inte att lägga kravet på kreativitet lagom högt för att orka med att leverera. Satsa på det du gör i vardagen och hitta en struktur för att fånga upp nya ämnen och idéer när dom flyger förbi.

Skapa även en strategi för hur det går att skapa en röd tråd genom den marknadsföring ni kommer att ta fram. Kan den levereras kontinuerligt och regelbundet till era kunder kommer värdet att öka över tiden.

Då kommer det också att vara ok att avbryta lite grann mellan varven för att kränga det ni trots allt behöver kränga.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: