Skaffa prenumeranter direkt på Facebook: 2 smidiga sätt - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Prenumeranter på facebook till mailchimp

Skaffa prenumeranter direkt på Facebook: 2 smidiga sätt

Du kan skaffa nya prenumeranter direkt från Facebook och lägga till dom på e-postlistan. Jag ska visa två sätt där det sker helt automatiskt. Följ exemplen för att sätta upp systemet, så sköter det sig självt.

Alternativen jag kommer att visa är att samla prenumeranter:

  1. Från ett formulär på företagssidan på Facebook.
  2. Annonser som fångar upp en mejladress utan att lämna Facebook.

Skapa ett formulär på facebooksidan

Har du ett nyhetsbrev eller någon annan form av e-postflöde så ska det också finnas med på Facebook. Varför missa chansen att få prenumeranter?

Det är gratis och du behöver bara göra det en gång för alla. I mitt exempel utgår jag från att du använder MailChimp för dina e-postutskick, men det går att göra på liknande sätt hos andra ESP också som till exempel AWeber.

Integrera MailChimp och Facebook

Gå till kontoalternativen uppe till höger inne på ditt konto. Väl Account och fliken Integrations. Klicka på Facebook och fyll i dom uppgifter som det frågas efter, som vilken facebooksida du vill koppla MailChimp till. (Funktionen skapar du alltså på en företagssida på Facebook.)

Sedan kan programmen börja prata med varandra och skicka information.

Det innebär i praktiken att nya prenumeranter läggs till på listan i MailChimp som du valt.Epostformulär i Facebook

Det kommer att synas en app i Facebook. När du klickar den visas ett prenumerationsformulär.

Klart!

Du kanske behöver gå och snygga till formuläret, om du inte redan har gjort det, och då går du hit:

Ändra standardformuläret i MailChimp

Du hittar formuläret på ditt konto på MailChimp genom att gå till Lists > välj listan du kopplat mot Facebook > välj fliken Signup forms > General forms. Dina ändringar kommer att slå igenom även på Facebook.

Nu kan du använda din facebooksida för att samla prenumeranter till nyhetsbrevet utan att dom behöver klicka sig till någon annanstans.

Skapa annonser för att samla leads

Ett annat och mer aktivt sätt att samla prenumeranter eller leads är att annonsera på Facebook. Det går såklart att annonsera för att klicka sig vidare till en webbsida med ett formulär. Men i varje steg riskerar du alltid att tappa potentiella prenumeranter.

Facebook har ett färdigt annonsformat för att samla in e-postadresser och andra uppgifter. Problemet är att du själv måste ladda ned dina nya prenumeranter och lägga till dom i ditt e-postprogram.

Det är viktigt att automatisera om man vill smida när järnet är varmt.

Har du ett välkomstmejl, en introduktionsserie eller något som du erbjuder i gengäld för e-postadressen så kan det ta tid.

Säg att någon registrerar sig klockan åtta på kvällen, men du har inte tid att ta kolla dina facebookannonser förrän efter lunch nästa dag. Då hjälper det inte om allt sker per automatik i din e-posttjänst. Prenumeranten kommer inte att få ett mejl förrän efter 18 timmar.

…men det finns en lösning.

Den går via ett program som heter Zapier. Det fungerar som en brygga mellan olika program och tjänster för att skicka information per automatik.

Det ger stora möjligheter att automatisera olika uppgifter genom att sätta upp en koppling mellan programmen.

Det är inte svårt. Du måste inte vara programmerare!

Börja med att skapa en annons i Facebook

Börja med att skapa en ny leadsannons i Facebook. Där skapar du också ett formulär. Det är uppgifterna i det formuläret som du kommer att skicka till din e-posttjänst med hjälp av Zapier.

Gå till Skapa annons i ditt Facebookkonto (i högerkolumnen på datorn). Du måste först skapa ett annonskonto om du inte redan har det.

Där väljer du Leadsgenerering som målsättning i din kampanj.

välj kampanjmål i FB Leadgen

Fyll i alla uppgifter om innehåll, budget och målgrupp som för vilken facebookannons som helst.

Det är på slutet som den här annonstypen skiljer sig åt. Istället för att skicka mottagarna som klickar till en extern webbplats kommer dom att stanna på Facebook där dom fyller i sina uppgifter.

Därför behöver du avsluta med att koppla annonsen till ett formulär. Den blå rutan visar var du befinner dig när det är dags att skapa formuläret.

Skapa ett formulär i FacebookDet är i detta formulär som uppgifterna från dina leads samlas in. För att dom inte ska fastna i Facebook tills du själv laddar ned dom så använder vi Zapier.

Sen är det dags att zappa

När annonsen är klar kan du sätta den som inaktiv och gå till Zapier. Där behöver du skaffa ett konto.

VÄlj esp i zapier

Just den här funktionen är en premiumfunktion, vilket kräver ett betalkonto. Däremot kan man testa gratis i två veckor.

Märker du att det här är ett effektivt sätt för att utöka din e-postlista är inte 20 dollar i månaden mycket pengar. Är det inte något du har användning av är det bara att avsluta abonnemanget.

När du har ditt konto väljer du dom appar du vill använda. Du behöver välja två appar: Din ESP (som MailChimp eller någon annan tjänst som AWeber eller GetResponse, dom stora finns) och Facebook Lead Ads, notera att det även finns en vanlig facebookapp.

Sedan klickar du på Make a zap. 

En zap från Facebook till MailChimp

En zap består av en trigger som sätter igång systemet och en action, alltså vad som ska hända. kombinera FB och MC till zapp

För att kombinera dessa två appar finns bara en möjlig zapp, alltså bara en uppgift dom kan utföra tillsammans, så den väljer du. I det här fallet är triggern att nya uppgifter läggs till i ditt facebookformulär. Action är att dessa uppgifter ska läggas till i MailChimp.

Fyll i den information som Zapier frågar efter. När du ger tillstånd till tjänsten att hantera MailChimp och Facebook kan den hitta dina olika listor och formulär som du därmed kan välja smidigt i rullgardinsmenyer.

lägg till ditt form izapier

När du kommer till Set up options väljer du det formulär som skapades till annonsen i Facebook.

Fyll i resten. Det är inte säker att testet på slutet funkar riktigt som det ska eftersom Facebook anger en ogiltig e-postadress som standard (för testet). Men det spelar ingen roll. Sätt igång appen.

Sedan kan du gå tillbaka till annonsen och aktivera den.

Klart!

Dubbelkolla att det funkar

När du har fått resultat från annonsen kan du gå in och kolla att dina nya prenumeranter läggs till som dom ska på listan i din e-posttjänst.

Hitta dina leads i Facebook

Dina leads från annonsen kan du ladda ned manuellt i Facebooks Power Editor genom att klicka på nedladdningsikonen. Jämför sedan med prenumerantlistan att alla nya uppgifter lagts till där.

Förmodligen funkar det som det ska. Nu får du prenumeranter direkt från dina annonser till MailChimp eller vilken tjänst du nu föredrar.

Hur smidigt som helst!

Kanske väcker det även tankar om hur du kan automatisera fler saker i ditt arbete med hjälp av Zapier?

Tror du att det här tipset kan vara intressant för någon annan så dela det gärna. Lycka till!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: