Planera din digitala marknadsföring för att lyfta 2017 - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Så lyfter din digitala marknadsföring 2017

Planera din digitala marknadsföring för att lyfta 2017

Motiverad att förbättra din digitala marknadsföring, men vet inte riktigt var du ska börja? Planera in en aktivitet i månaden så att det blir genomförbart. Då kommer din jakt på nya kunder online att ha lyft till nya höjder när du sitter och summerar 2017 i december.

Det går inte att göra allt på en gång, men genom att planera in en sak i sänder och följa Sustentas Få-fart-på-digitala-marknadsföringskalendern blir det lättare att fokusera på uppgiften.

Känner att du behöver lite bättre överblick, koll på begreppen och mer hjälp att komma igång kan du gå Digital är inget val! – en gratis grundkurs i digital marknadsföring.

Annars börjar vi året med en storstädning!

Januari – Städa på webbplatsen

Det blir så lätt att en webbplats växer fram över tid. Man lägger till det som behövs för stunden, skriver en artikel för att kunna länka eller berättar om något kul som händer just där och då. Att plocka bort och städa är inte lika roligt, det tar tid och fokus ligger ofta på att skapa nytt.

Till slut blir det som ditt gamla källarförråd eller dina föräldrars vind. Utrymmet fylls av bråte som ingen har någon nytta av. Som dessutom gör det svårt att hitta det man faktiskt letar efter.

En massa gammalt dåligt uppdaterat innehåll sänker inte bara intrycket som nya besökare får. Det kan även göra webbplatsen långsammare och göra det svårare för Google att indexera den.

Därför blir uppgiften i januari att gå igenom webbplatsen och slänga det du inte har någon användning för. Radera gamla inlägg och artiklar som inte fyller en funktion.

Du kanske stöter på i grunden bra artiklar, men som är i behov av en uppdatering. Lägg dom som utkast så länge, gör storstädningen först och gör uppdateringen efteråt om det inte är väldigt centrala texter.

Gör en prioriteringslista för vad som ska uppdateras först, det finns alltid en risk för att man aldrig kommer till slutet av listan.

När du är klar kommer det kännas mycket trevligare att ta emot dina gäster under 2017 – alltså besökarna på webbplatsen – och det kommer bli lättare lägga upp nytt innehåll på rätt ställe.

Februari – Låtsas vara kund

Gå igenom din webbplats och dina processer som om du vore en helt ny kund!

Hur funkar registreringen för nyhetsbrevet? Är det tydligt hur man kontaktar er och skickas kontaktformuläret som det ska? Vad händer (exakt) när man gjort ett köp i webbshoppen, bekräftelsen är väl skriven på svenska?

Det är så lätt att sätta upp ett system en gång för alla för att sedan hoppa över till nästa tuva för att aldrig gå tillbaka och stämma av kundens upplevelse.

Glöm inte “curse of knowledge“. Alltså, när man väl kan något är det svårt att låtsas som man inte kan det. Ta hjälp av en kompis som inte är bekant med webbplatsen som får ge återkoppling med nya kritiska ögon.

Har du inte gjort det här tidigare så kommer du sannolikt hitta många småmissar som enkelt kan rättas till.

Mars – Lista dina sökord

Den som ska handla något, i stort sett vad som helst, googlar.

Vad googlar man på om man ska handla det du säljer? Glöm inte att en potentiell kund kan vara i väldigt olika faser. En del är ute och rekar efter lösningar på ett problem. Andra vet vad dom vill ha och söker olika modeller att välja mellan.

Någon kanske till och med har bestämt sig för en viss modell, men söker efter den där sista informationen som krävs för att handla. Typ: “Hur var det nu, fanns den bara i svart och vitt eller fanns den i beige också och vem har snabbast leverens?

Vilka sökord använder man för att nå fram till dina produkter eller tjänster. Vad vill en potentiell kund veta och hur ställer man frågan till Google?

Ta hjälp av din kompis som testade webbplatsen och fråga vad hen skulle skriva? Fundera på ett likartat problem som du själv inte vet så mycket om och låtsas vara kund. Vad googlar du på själv?

Gå in på konkurrenternas webbplatsen och se vad dom tycker är viktigt? Ringer folk eller mejlar till er och vad ställer dom för frågor, vilka ord använder dom och hur uttrycker dom sig? Chansen är stor att dom skriver samma saker i Google.

Gör en lista på viktiga sökord och fraser som du kan komma på, du kommer att få användning av den senare under året.

Här kan du läsa mer om att hitta sina nyckelord.

April – Planera ditt innehåll

Du har:

  1. Rensat på webbplatsen,
  2. Tagit reda på hur den upplevs
  3. Analyserat vilka sökord folk använder som vill ha det du säljer.

Nu är det dags att ta nästa steg och skaffa din nya inredning. Det vill säga innehåll som leder besökare till webbplatsen och tar dom in i mål för att bli kunder.

Det tar tid att ta fram innehåll, därför behöver man planera. På det sättet kommer du att sakta, men säkert, att bygga upp din webbplats så att den driver allt mer trafik till webbplatsen och blir bättre på att svara på kundernas frågor.

  • Lista dom sidor som du märkte saknades när du låtsades vara kund. Vad ville du veta, men inte kunde hitta svar på?
  • Testgoogla sökorden du kom fram till i mars och se om du kommer högt upp i sökresultaten.

Gör en lista med artiklar som hjälper kunderna att hitta rätt och optimera för dina viktigaste sökord. Försök inte göra allt på en gång, men ett par artiklar i månaden kanske går att hinna med?

Har ni en företagsblogg så kan det vara ett bra sätt att använda den för att ett efter ett beta av sökorden. Då slår ni två flugor i en smäll och uppdaterar bloggen samtidigt som webbplatsen fylls med bra innehåll.

Se hellre till att göra ett gediget arbete som slår dina konkurrenter på fingrarna än att hinna med allt så snabbt som möjligt.

Maj – Se över Analytics

Hur går det egentligen för din webbplats och innehållet som du tar fram? Kommer besökarna, stannar dom och beter dom sig som du vill?

Se till att du har rapporter i Google Analytics (eller om du använder någon annan tjänst) som enkelt ger dig återkoppling på ditt arbete, som gör att du kan se hur det går.

Är du inne och stämmer av mellan varven? Har du funderat över vad kunderna gör på webbplatsen och hur du ska ta reda på det?

Ett enkelt sätt är att gå till Google Analytics Solutions Gallery. Där kan du med ett knapptryck installera smarta dashboards, rapporter och segment som andra satt upp.

Jag kommer inte att gå in på hur det funkar här, det enklaste är att gå in och testa själv så kommer du få helt nya insikter om webbplatsen. Vill du inte pilla med inställningarna själv är det bara att importera och testa tills du hittar något du gillar.

Lägg sedan in i din kalender att regelbundet stämma av och analysera hur du kan effektivisera webbplatsen.

Har du inte koll på vad Google Analytics är så får du instruktioner hur du installerar det genom att klicka här.

Juni – Gör en annons

Du har dina sökord och har börjat analysera vad kunderna skriver i Google för att hitta dina produkter eller tjänster. Du är mogen att börja annonsera.

Om du inte redan är igång så behöver du skaffa ett konto i Google Adwords, plattformen för att annonsera i Googles sökresultat (klicka här för hjälp att göra det).

Sätt inte för höga ambitioner utan fokusera på att komma igång med en enda annons. Det är ett bra sätt att börja lära sig och genom att fundera kring resultatet går det att bli bättre.

Blir det fel gör det inget, det är bara att göra om och göra rätt.

Läs gärna den här artikeln om att organisera dina annonser rätt från början.

Juli – Skapa en landningssida

En landningssida är per definition den sida man hamnar på efter att ha klickat på en länk.

Normalt sett när man pratar om landningssidor är det webbsidan en potentiell kund hamnar på efter att ha klickat på en annons.

Utgå från annonsen som du skapade under juni eller fundera på vad du vill annonsera ut.

Annonsen har ett specifikt och riktat budskap, kanske mot en viss produkt, eller om ett erbjudande. Den som klickar har därför förväntningar om att få mer information om just det som fångat intresset i annonsen.

En del gör misstaget att länka till alldeles för allmänna sidor, som startsidan, där kunden själv får leta upp annonskampanjen. Risken är överhängande att man snabbt lämnar en sida som inte följer upp intresset.

Din landningssida ska därför matcha annonsen och bara fokusera på att få besökaren att göra exakt det du vill: Att köpa en produkt, beställa en tjänst eller registrera sina kontaktuppgifter, till exempel.

Sedan kan du kopiera landningssidan och modifiera innehållet för att matcha nya annonser.

Läs mer här om vad landningssidor är och vad man har dom till.

Augusti -Planera något regelbundet

För att skapa lojala kunder och bygga upp en relation över tid är regelbundna kontakter både viktigt och bevisat effektivt.

Kanske får du själv någon kundtidning med trevlig matinspiration varje månad, som du bara vet kommer en specifik dag? Eller så får du ett nyhetsbrev på måndag morgon med inspiration som du av ren rutin öppnar? Går du på ett årligt glöggmingel hos en leverantör eller lyssnar på en podcast som kommer varje tisdag?

Om du som företag kan leverera något uppskattat, regelbundet och över tid så att du blir en del av dina kunders rutiner har du kommit väldigt långt.

Däremot kräver regelbundenhet disciplin och planering från företaget.

  • Lägg det på en nivå du kan hantera.
  • Se till att det ger ett värde för mottagaren i första hand och att det du vill ha sagt är sekundärt.
  • Inse att det här är långsiktigt och kräver lite tålamod.

Skapa ett event, ett nyhetsbrev, starta en blogg eller en YouTube-kanal.

Planera produktion och publicering och glöm inte att lägga in det i kalendern. Regelbundenhet kommer inte bara, det kräver prioritering och en dos disciplin.

September – Skapa en proffsig e-postlista

Det finns nog inget smidigare och effektivare sätt att nå många kunder med rätt budskap än ett mejlutskick från en e-posttjänst.

Skickar du massmejl genom cc-rutan eller som hemlig kopia i Outlook blir det septembers uppgift att skaffa en konto på till exempel MailChimp.

Där lägger du sedan in alla dina kontakter och information för att med ett par knapptryck kunna segmentera listan.

Även om du inte riktigt vet vad du ska använda den till just nu kommer du att märka att den är oumbärlig nästa gång du behöver gå ut med information snabbt till rätt personer.

Här får du hjälp med instruktioner för att komma igång med e-postlistan.

Oktober – Få fart på Facebooksidan

Det saknas inte företagssidor på Facebook där glöden tydligt falnat efter första månadens entusiasm.

Även om du inte har ambitionen att skapa en stor skara fans på Facebook så bör man vara beredd att få besök av potentiella kunder inför ett köp. Dom flesta som handlar är trots allt också aktiva på Facebook.

Det ser, ärligt talat, rätt trist ut med en Facebooksida som inte uppdaterats sedan februari 2013.

En genomtänkt webbplats kan vara rätt statisk och ändå vara bra. Sociala medier måste uppdateras för att vara ok.

Facebook kan självklart vara en fantastisk kanal att kommunicera med sina kunder för den som gör det riktigt bra, men lägg ribban på rätt nivå.

Se till att nya besökare möts av uppdaterat innehåll av värde som:

  • Branschnyheter
  • Experttips
  • Svar på vanliga frågor
  • Eller något annat kreativt med koppling till verksamheten

Glöm inte att sätta besökaren i centrum. Det är inte säkert att bilder från er mässmonter eller AW:n i fredags ger något av värde för utomstående. Publicera inte det i så fall.

Genom att använda en publiceringstjänst som Buffer eller Hootsuite kan man planera en grundläggande publicering för hela månaden samtidigt.

November – Koppla på Google Search Console

Hur går det egentligen för dina sökord och hur hittar folk till din webbplats?

Lägg till Google Search Console i ditt paket av gratis googletjänster.

Det kommer att ge dig nya möjligheter att ta reda på om ditt innehåll lockar trafik till webbplatsen, om ditt innehåll syns i sökresultaten och var du ska arbeta med förbättringar under nästa år.

December – Summera och sätt mål för 2018

När man tycker att det går för långsamt framåt är det viktigt att stanna upp och titta tillbaka.

Har du gjort dina månadsuppgifter under året har din digitala marknadsföring tagit ett väldigt stort steg framåt under 2017.

Vad var lätt och vad var svårt? Vad var roligt och vad ska du satsa mer på?

  • Sätt upp mål för vad du vill uppnå under 2018.
  • Fundera på vad du vill bli bättre på.
  • Sätt upp konkreta siffror på vad du vill uppnå.
  • Skriv ned målen. Dels för att det kan vara kul när du summerar om 12 månader, men också eftersom forskning visar på att nedskrivna mål i högre grad uppfylls.

Summering:

Så här ser Sustentas Få-fart-på-digitala-marknadsföringskalendern ut:

  • Januari – Städa på webbplatsen
  • Februari – Låtsas vara kund
  • Mars – Lista dina sökord
  • April – Planera ditt innehåll
  • Maj – Se över Analytics
  • Juni – Gör en annons
  • Juli – Skapa en landningssida
  • Augusti -Planera något regelbundet
  • September – Skapa en proffsig e-postlista
  • Oktober – Få fart på Facebooksidan
  • November – Koppla på Google Search Console
  • December – Summera och sätt mål för 2018

Gott nytt år och lycka till!

 

Behöver du bygga den digitala marknadsföringen från grunden, eller behöver hjälp med instruktioner på vissa områden? Starta i så fall e-postkursen Digital är inget val!

Huvudbild: Bhavishya Goel, CC BY 4.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: