Missa inte att ge dina prenumeranter ett namn - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Ge dina kunder ett namn

Missa inte att ge dina prenumeranter ett namn

Det pratas mycket om att personalisera (en försvenskning av personalization), vilket ofta innebär att tilltala sina kunder vid namn. Det kan verka enkelt, men det finns ett problem – och såklart en lösning, som många missar när dom ska använda namn i e-postutskick.

Nyligen skrev jag om ett riktigt dåligt e-postutskick efter mitt köp av en hårddisk. Så det är lika bra att fortsätta med den fallstudien.

Det första mejlet fick jag av tillverkaren, men hårddisken köpte jag av Elgiganten och därför damp det ned ett mejl för att dom ville ha en recension.

att använda namn i e-postutskick är bra om man har dom

Innan texten låg det ett litet ensamt kommatecken på en egen rad. Förmodligen borde det ha stått “Torbjörn,“. Men det verkar som om Elgigantens e-postlista saknade mitt förnamn. Vi kommer strax in på hur Elgiganten borde ha löst det eftersom det inte är säkert att man har förnamnet på sina kunder.

Problemet med personalisering är att det kräver att man samlar in fler uppgifter än vad som krävs. För att få en e-postprenumerant behöver man en e-postadress, förnamnet är egentligen bara en bonus. Varje extra uppgift man ber om gör att folk riskerar att strunta i det helt och hållet, därför är min utgångspunkt att inte samla in mer än vad som krävs.

Till exempel kräver jag inte ett namn för att bli prenumerant på mitt nyhetsbrev. Jag tycker helt enkelt att det är viktigare att man prenumererar än jag jag ska kunna inleda med “Kära Kristina“. Men ibland ber jag ändå om det i vissa formulär och då vill jag ju kunna använda det.

Ofta lämnar jag då fältet för förnamn som frivilligt, men då riskerar man ju att ha namn på halva listan och sakna för den andra halvan. Följden kan bli som i exemplet med Elgiganten.

Lägg in ett alternativ för din mergetag

Den funktion som gör att namnet byts ut i varje mejl, så att hälsningen blir personlig, kallas för merge tag (läs mer om hur merge tags funkar här). 

Det som Elgiganten saknar är en text som ska stå om fältet för förnamn är tomt. I MailChimp kallas det för default merge tag value.

Så här enkelt går du in och fixar det, så som Elgiganten borde ha gjort i sitt system.

personlisera med rätt default merge tag value

Gå till den e-postlista det gäller. Klicka på Settings > List fields and *│MERGE│* tags. 

Sedan fyller du i den text som ska stå om det inte finns något skrivet i fältet för förnamn, alltså ett default merge tag value.

Det vara till exempel “Kära prenumerant” om listan avser ett nyhetsbrev.

Inleder jag sedan ett utskick till den här listan med frasen:

*│FNAME│*, så kommer mottagaren att se sitt förnamn följt av “,”. Har jag däremot inget namn kommer det att stå Kära prenumerant, istället.

Enkelt att ändra en gång för alla. Sedan kan du be om uppgifter utan göra det obligatorisk och ändå använda dig av dom uppgifter som du får in!

Huvudbild: Thetaxhaven, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: