Så påverkar Apple Watch e-post

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Apple Watch

Så påverkar Apple Watch e-posten

Med Apple Watch kommer en ny populär enhet med helt andra förutsättningar för e-postmarknadsföringen än mobilen. Det är definitivt inte bara skärmstorleken som skiljer.

Nej, Apple Watch är inte först. Det har funnits andra wearables på marknaden ett tag, men det är först nu dom kan bli är en faktor att verkligen hålla ögonen på i e-postsammanhang. Även om det kommer ta ett tag innan skärmar på 38 mm sitter på var mans arm så kan det vara bra att åtminstone känna till vilka utmaningar dom innebär.

Klockan laddar inte bilder

Den största skillnaden är att Apple Watch varken visar bilder eller länkar. Om bilder från en fjärrserver upptäcks i e-posten visas klartextversionen (plain text) av mejlet. Det föregås av en varning som tar upp i stort sett hela skärmen (This message contains elements Apple Watch can’t display.)

Inbäddade bilder visas huller om buller efter textversionen och är dessutom en sämre lösning för andra e-postklienter som utskicket kommer att öppnas med i smartphones och datorer.

Saknas klartext så visas en annan varning om att den fulla versionen inte kan visas i Apple Watch och hänvisar istället till mobilen. Preheadern från HTML-versionen visas dock i förhandsvisningen tillsammans med avsändare och ämnesrad.

Länkar är inte klickbara

Eftersom klockan saknar webbläsare är inte länkar klickbara. Att inkludera icke-fungerande länkar till innehåll på hemsidan är därför inte särskilt bra. Istället rekommenderar Justine Jordan kärnfulla call-to-action-budskap. Däremot är adresser och telefonnummer klickbara eftersom dom kopplas till kartan och telefonen i iPhone.

Inga öppningar registreras

E-post som öppnas i en Apple Watch ger inte heller en tillförlitlig statistik. Spårningen bygger på att en liten bild laddas i mottagarens inkorg. Eftersom klartexten saknar bilder kommer e-posten inte heller att registreras som öppnad.

För att få med användare av Apple Watch på banan i e-postmarknadsföringen krävs det alltså lite nytänk.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar