Organisera dina AdWordsannonser för effektivare resultat - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

organisera dina adwordsannonser för bättre resultat

Organisera dina AdWordsannonser för effektivare resultat

Det finns en genväg för att komma högst upp i Googles sökresultat – genom att annonsera via AdWords, alltså Googles egen annonsplattform. Organisera dina AdWordsannonser hela vägen för att kunna slipa resultaten och hela tiden bli vassare.

För den som kommer in i AdWords för första gången kan det ärligt talat se lite rörigt ut. Men det gäller att inte avskräckas eftersom annonser i Googles sökresultat är ett viktigt sätt att marknadsföra sig på. Istället är det viktigt att att ta kontroll och strukturera sina annonser i AdWords för att lättare få en överblick.

Vyn i AdWords ser lite rörig ut

Det finns så många alternativ och flikar att det kan vara svårt att veta var man ska börja, därför är det viktigt att ha en bra organisation från början.

Det är lite som att städa hemma. Genom att var sak har sin plats och med bra garderober, byråer och förvaring blir det lätt att röja undan. Utan en genomtänkt ordning blir det också städningen lätt kaosartad.

Den digitala marknadsföringen ger den fantastiska möjligheten att hela tiden kunna förbättra sina resultat genom att titta på all data man får in och en bra grundstruktur är viktig för att kunna arbeta med förbättringar.

Har du inte kommit igång med AdWords så får du instruktioner hur du gör här.

Rätt nyckelord

För att över huvud taget komma igång gäller det att ha en lista med nyckelord. Den behöver absolut inte vara komplett eftersom det går att utöka efter hand. Men plocka fram ord och fraser som du tror att dina kunder kommer att använda när dom vill ha det du säljer. Dela upp nyckelorden grovt för olika produkter eller tjänster.

Här kan du läsa om hur du hittar nya nyckelord. Inlägget utgår visserligen från att det är sökord för sökmotorsoptimeringen, men det går att använda för annonsering i AdWords också. Däremot kan det hända att du behöver två olika listor för SEO och AdWords.

Lär dig mer om skillnader och likheter mellan SEO och AdWords här.

För att hitta nyckelord kan du ta hjälp av sökordsplaneraren (Google Keyword Planner) som man kommer åt via fiken verktyg i AdWords.

hitta nya nyckelord för din annonsering i sökordsplaneraren

Du måste alltså inte ha färdiga listor med nyckelord för att komma igång med annonseringen. Det går utmärkt att bygga på allt eftersom, men en första lista är bra eftersom det är kring nyckelorden du kommer att bygga organisationen.

Organisera AdWordsannonser i 3 nivåer

Annonsplattformen AdWords har tre nivåer som ligger till grund för din struktur: 1. Konto; 2. Kampanj; 3. Annonsgrupp.

Du bygger från toppen med ett konto och skapar sedan kampanjer och annonsgrupper. Använd pyramidstrukturen för att organisera AdWordsannonserna.

organisera adwordsannonser utefter pyramiden

1. Kontonivån

Den översta nivån innehåller all annonsering som du gör för ditt företag och du behöver bara ett konto.

Här gör du generella administratörsinställningar. Du kan även koppla till konto i AdWords till andra tjänster, både Googles- och tredjepartstjänster.

Det är bra att åtminstone koppla ihop ditt AdWordskonto med Google Analytics. Är du inte redan igång med Analytics så kan du börja här.

2. Kampanjnivån

Kampanjer är en grovsortering för annonser med liknande syfte och inriktning. Här kan du även göra grundläggande inställningar som kommer att påverka hur och var annonserna visas som plats, budget och på vilka ställen du vill annonsera.

Genom att dela upp i kampanjer går det att få en bättre överblick och arbeta med olika inställningar för olika typer av annonser.

Olika kampanjer skulle kunna vara “Affärsresor svenska storstäder”, “Affärsresor Europa”, “Turistresor Afrika”. Att lägga dessa i samma kampanj och göra uppdelningen på en lägre nivå gör att överblicken blir svår och därmed möjligheterna att effektivisera.

Du kan också vilja visa annonserna på till exempel olika geografiska platser. “Turistresor Afrika” kanske ska visas för Norrbottningar och affärsreseannonser i storstäder. Det finns många andra inställningar man kan göra om man delar upp i kampanjer.

Naturligtvis går det att dela upp dom olika resorna ännu finmaskigare beroende på hur verksamheten och utbudet ser ut.

3. Annonsgruppen

En annonsgrupp är vad det låter som: En samling annonser.

Det är på den här nivån du bestämmer hur annonserna ska se ut och vart dom ska länka.

Kopplat till annonserna ligger sökordsgrupper. Sökorden ligger alltså på annonsgruppsnivå.

Anledningen är att du i en annonsgrupp skapar en eller flera annonser. Dessa visas då någon googlar på sökorden som ligger i samma grupp. Sökord och annonser är intimt sammankopplade. När någon skriver in ett sökord är det annonsen som visas.

Till skillnad från det organiska sökresultatet är det du själv som skriver annonsen och bestämmer exakt vad som ska stå i den. Därför är det viktigt att annonser är så relevanta som det bara går utefter sökorden.

Skapa flera annonser i varje annonsgrupp för att se vad som funkar

Man kan (och bör) skapa flera annonser till samma sökord. Då kan man se vilket budskap som fungerar bäst och Google kommer att köra den bästa annonsen mest. Det går även att pausa eller ta bort annonser som inte presterar.

Dela upp och dela upp

Relevansen är väldigt viktig. Den som skriver in ett sökord vill ha ett så exakt svar som möjligt på sin fråga. Därför är gäller det att dela upp sökorden i annonsgrupper. Då kan man få med just den mening som någon sökt på i annonsen, som på det sättet upplevs mer relevant.

MEN… Det här är inget du måste sätta dig ned och göra innan du börjar annonsera. Se till att komma igång för att sedan dela upp annonserna i takt med att du ser vilka sökord som ger resultat och vilka som inte ger det.

Google kommer också att ge dig förslag på hur du ska dela upp dina sökord. Ibland är det bra förslag och då kan du enkelt skapa en ny annonsgrupp.

Den digitala marknadsföringen ger dig hela tiden statistik. Ett utmärkt underlag för att se vad du kan göra bättre.

Jobba med landningssidor för relevans

I själva AdWords kan du bara styra strukturen och organisationen för sökorden och annonserna. Men så fort någon klickar på en annons kommer denne att flytta sig från Googles sökresultat och till en miljö som du inte styr i AdWords, nämligen din webbplats.

Därför gäller det att redan från början tänka hela vägen. Att få någon att klicka på en annons är bara ett delmål, ett sätt att få uppmärksamhet.

Jämför det med att vara säljare. Att få ett klick är att boka in ett möte, men sedan gäller det att göra bra ifrån sig på själva mötet – att jämföra med när den potentiella kunden besöker din webbplats.

Har ni pratat på telefon om att diskutera upplägg för affärsresor mellan svenska storstäder så är en turistresa till Zanzibar ganska irrelevant att prata om. Samma princip gäller på nätet.

Läs mer om hur landningssidor boostar dina annonser här.

Försök vara relevant så långt som möjligt

Det optimala är ju att ha en landningssida för varje annonsgrupp. Det innebär att du gör resan relevant för kunden hela vägen.

Från sökningen på “kurs säljare B2B” till annonsrubriken “Säljare B2B” till en sida på webbplatsen med rubriken “Säljare B2B”. strukturera-saljare-google-595

I det här exemplet med sökningen “kurs säljare B2B2″ vinner det organiska sökresultatet i relevans. IHM skulle enkelt kunna göra en annons för samma sökfras och får största sannolikhet få mitt klick. Glöm inte att du även konkurrerar med riktigt bra annonser i det organiska sökresultatet.

Klickar man på IHM:s länk kommer man till den här sidan.

Landningssida för säljare b2b

Potentiella kunder kommer att känna igen sig i alla stegen och droppar inte av för att “det inte var vad jag letade efter”. Självklart läser jag vidare när det helt stämmer på min sökning.

Att skapa landningssidor för varje annonsgrupp kan bli väldigt tidskrävande och det går såklart att kompromissa lite. En annons med rubriken Säljare B2B känns även relevant för sökfrågan “företagssäljare“, även om en rubrik med just företagssäljare lättare vinner min uppmärksamhet.

Splitta upp och förfina

För att få bra resultat är relevans A och O. Ju bättre din annons kan pricka det sökord någon skriver in, ju större är chansen att du kommer få någon att klicka. Därför gäller det att förfina uppdelningen av sökorden i dina kampanjer till nya annonsgrupper.

Samtidigt är det viktigt att förstå avsikten med min sökning. Den som söker på “kurs säljare B2B” kan vara en säljchef som vill utbilda sina säljare, en teamchef som vill ha coaching i hur han ska leda sina säljare eller en egenföretagare som vill plugga lite framför datorn.

Det gäller att fundera på vem man riktar sig till med sina annonser. Försöker man vara alla till lags är risken att man inte blir relevant för någon.

Du kommer att få automatiska förslag från AdWords på hur du kan göra, ibland är dom bra och ibland inte. Oavsett så kan du dina produkter och tjänster bäst själv.

Bygg ut

Man kan inte sitta och fundera ut alla smarta sökord på kammaren själv innan man kommer igång. Därför är det viktigt att efter hand bygga på och lägga in nya sökord som dyker upp.

Visserligen kan AdWords hitta synonymer för dina sökord om du vill det (genom så kallad bred matchning), men annonserna kommer inte att innehålla synonymerna.

Glöm inte att dina kunder inte har samma fackkunskap som du själv. Det som du ser som en självklar synonym behöver inte vara det för den som söker.

Även om du använder din annons Säljare B2b för många olika sökfraser kan det vara bra att hålla koll på dina data. Det kanske visar sig att du får många visningar av annonsen, men få klick, för frågan “kurs företagssäljare”. Då kanske det är värt jobbet att skapa en ny annons och till och med landningssida för att ännu mer exakt matcha sökfrågan.

I så fall skapar du en ny annonsgrupp och lägger alla sökfraser som till exempel innehåller ordet företagssäljare i den gruppen. På det sättet kommer rubriken matcha bättre i annonsen. Du behöver inte skapa en ny kampanj eftersom det är samma tjänst och samma målgrupp.

Analysera

Du kan aldrig ha det perfekta annonsupplägget även om det inte händer ett smack i ditt eget företag. Våra vanor och sökningar förändras hela tiden.

20 procent av alla sökningar på Google har aldrig gjorts under dom senaste 90 dagarna!

Nya konkurrenter kommer in i bilden och hela internet är i ständig rörelse.

Därför gäller det att ha koll på siffrorna. Stirra dig inte blind på absoluta tal, alltså enskilda siffror, utan titta hellre på trender. Går det bättre eller sämre än vad det gjorde förra månaden?

Använd inte heller för kort tidsrymd när du tar beslut. Hur folk agerar en enskild dag eller vecka kan bero helt på slumpen eller faktorer som du inte kan påverka. Kanske var det sportlov i en annan del av landet som du inte hade koll på eller så var det en ovanligt regnig vecka?!

Beslut baserade på statistik blir ofta bäst i samband med en hypotes, det vill säga en rimlig förklaring till varför siffrorna visar det dom gör. Annars är risken stor att det beror på slumpen.

Lär dig digital marknadsföring strukturerat

Om du vill lära dig grunderna i digital marknadsföring på ett strukturerat vis och steg-för-steg hur du ska komma igång så ska du gå Digital är inget val! 

Det är bara att starta igång direkt med din mejladress eller läsa mer om innehållet här.

Sammanfattningsvis

Den här artikeln har gått igenom hur du kan organisera annonser i Google AdWords för att få effektivare resultat.

  • När du första gången kommer in i AdWords kan det se rörigt ut, men ta lite tid på dig för att förstå hur det funkar.
  • Utgå från strukturen med kontonivå. kampanjnivå och annonsnivå. Se till att komma igång för att sedan kunna dela upp dina annonser när du er hur det går och får nya insikter.
  • Tänk på att relevans är A och O. Får dina potentiella kunder svar på frågan dom ställer i Google? I så fall har du stor chans att få deras klick.
  • Se sedan till att dom också landar på en sida så att du inte tappar bort dom i onödan, Se klicket som att boka ett möte och tiden på din webbplats som säljmötet.

Lycka till med din annonsering! Känner du att du vill ha hjälp med AdWords eller att skriva texter till dina landningssidor är du välkommen att kontakta Sustenta.

Huvudbild: Christophe Benoit, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: