Därför är det meningslöst att vara på Facebook - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Ställ inte ut skorna på Facebook

Därför är det meningslöst att vara på Facebook

Ska man vara på Facebook eller inte som företag? Att vara på Facebook är meningslöst och det är alldeles för vanligt att företagssidor osar av brist på engagemang.

I fotboll finns uttrycket “att ställa ut skorna”, alltså att gå ut till match med ett engagemang som motsvarar att ställa ut elva par skor på planen. Ungefär som att sätta upp företagssida på Facebook mest för att bara vara där.

På vilket sätt kommer fler kunder att vara benägna att köpa era produkter och tjänster genom att besöka en företagssida som osar av ointresse, så gott som aldrig uppdateras och inte bidrar med något av värde för mig som potentiell kund?

Skulle du skicka ut en säljare som sätter sig tyst i receptionen? Eller ha en kundsupport som helst pratar med kunderna om lite vad som faller på? Så man kan ju fundera på om det i sak är mer okej på Facebook även om det tar mindre resurser i anspråk.

Företagssida på facebook

Klassiskt exempel på sida med oklart syfte

Börjar den interna diskussionen med frågan: “Måste man vara på Facebook?” så är det helt klart snett från början.

Ett alternativ är att inse att man inte alls bör vara på Facebook. Men ännu bättre och mer proaktivt är det att istället att snabbt omformulera frågan till: “Vilket värde skulle vi kunna ge våra kunder genom företagssidan på Facebook?”

Närvaron ska fylla ett syfte

Ett tydligt syfte är ofta en bra start för att göra något bra, Facebook är inget undantag. Utefter det kan man sedan ta fram en plan för hur syftet ska uppnås. Att finnas på Facebook är inget syfte och därmed går det inte att planera kring det eller lägga upp en strategi för hur det ska uppnås.

Utan ett syfte är det omöjligt att bedöma om ett nytt inlägg är relevant, vilket i sin tur innebär att det inte är det. Relevans är nämligen A och O i kundkommunikationen. Det som är irrelevant för mottagaren bidrar nämligen inte med något värde.

Syftet med en företagssida på Facebook kan däremot variera. Vill ni ha en direkt kommunikation med era kunder där det finns möjlighet att ställa frågor för att få snabba svar? Vill ni presentera tips och idéer för hur man kan använda era produkter och tjänster? Kanske vill ni bara att kontaktuppgifterna som e-postadress eller telefonnummer ska vara lätt tillgängliga för den som söker på ert företag?

Det måste inte vara avancerat

Det måste ju inte vara mer avancerat än så. Men även i det fallet ska innehållet anpassas efter syftet, så var i så fall tydliga med att ni inte är aktiva i kommunikationen på Facebook i så fall. Då är det inget ett problem. Skulle ni sedan ändra er och vilja ha en mer aktiv facebooksida så se till att ändra syftet. Annars hamnar ni där ändå, med slumpmässiga inlägg som inte gagnar någon och snarast förvillar den som besöker er.

Kanske finns det ett syfte bakom att lägga upp bilder på senaste after worken eller urstädningen av teknikernas bilar. Kanske är syftet att visa upp hur gemytligt och trevligt det är på företaget för att attrahera ny personal?

I så fall är ju allt i sin ordning. Men helt ärligt. Det är inte fallet för dom flesta företag. Det handlar oftast om att man inte har något syfte alls och därför slumpmässigt publicerar det som händer på företaget, oavsett om det är fullständigt irrelevant för besökande kunder.

Vad är ni bra på?

Börja därför med att fråga er vad ni vill uppnå? Vad ni vill kommunicera och varför? Fråga er sedan om Facebook verkligen är den bästa kanalen för att göra det. Är ni bäst på att kommunicera med bilder kanske det är bäst att börja med Instagram?

Vill ni kommunicera med video kanske YouTube är bättre, men det är inte alls säkert. Var finns era kunder? Är det bloggen som är viktigast eller nyhetsbrevet via mejlen? Kan kanalerna komplettera varandra?

Det gäller att välja sina strider och för mindre organisationer gäller det att bestämma sig för vad man ska satsa på. Förbered er för att gå in med hull och hår och gör det bra där ni väljer att göra det. Men var ärliga mot er själva och lägg ribban på en nivå som går att orka med på lite längre sikt. Det finns så många företagssidor där ute med ett fantastiskt engagemang… under dom första tre veckorna.

Budskapet före kanalen

Facebook är en kanal för er kundkommunikation. Budskapet måste komma först, sedan valet av kanal.

Det vill säga att ni först behöver fundera på vad det är ni vill förmedla och hur. Nästa steg är att fundera på var det är lämpligast att göra det.

Att låsa sig vid kanal först är som att välja jacka innan man tittar ut för att se vilket väder det är.

Då är det inte helt otroligt att Facebook faktiskt är ett bra ställe för att kunna nå fram till målgruppen, men det är inte givet. Kanske är Facebook bra för vissa saker och sämre för andra.

Vem ska ha glädje av era inlägg?

Försök även att koppla ihop era aktiviteter med den digitala köpresan. Alltså, vilken nivå ligger följarna på för att ha glädje av era inlägg.

Behöver man vara välbekant med företaget och era produkter? Eller riktar ni er mot den som har ett problem som ni kan lösa, men som inte riktigt står i begrepp att handla ännu?

Följ med kunden genom den digitala köpresan

Det kan såklart vara lite spridning för att rikta sig mot olika intressenter, men det är viktigt att fundera på var den tänkte mottagaren befinner sig i sin beslutsresa. Annars blir det inte relevant. Och som vi var inne på tidigare… Relevans är A och O.

Självklart är Facebook en viktig och riktigt bra kanal för många företag som det går att få ut mycket av. Men det finns definitivt inget egenvärde i att bara “vara där”.

Förresten har Sustenta precis ändrat syftet med sin facebooksida. Från att vilja visa upp ett brinnande intresse för e-postmarknadsföring, till att ge småföretagare ge daglig kunskap, tips eller inspiration för sin digitala marknadsföring. Följ den gärna!

Foto: Matt Preston, Day 28, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar