Därför gör 10 ganska vanliga typsnitt mig glad :) - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

fonter som gör mig glad

Därför gör 10 ganska vanliga typsnitt mig glad :)

Det kom ett glatt besked när jag öppnade MailChimp. 10 nya typsnitt har lagts till i deras drag-and-drop editor. Varför det är viktigt ska jag gå in på här.

Först och främst är e-postdesign väldigt begränsat. Det handlar i grund och botten om att det inte finns en enhetlig standard för olika e-postklienter.

Eftersom det inte finns en enhetlig standard är risken uppenbar att innehållet ser olika ut beroende på var ett mejl öppnas. Med risk för att det blir i stort sett oläsligt, eller i alla fall ganska fult.

Därför gäller det att köra med säkra kort för att det ska se bra ut för alla mottagare. Vilket i sin tur sätter begränsningar.

Varför MailChimps egen redigerare?

Ganska ofta använder jag MailChimps dra-och-släpp-redigerare för e-postutskick eftersom:

  1. Den är enkel att använda.
  2. Det känns tryggt. Om miljoner andra använder den så borde den funka.

Däremot tycker jag inte att det är internets festligaste verktyg och inte direkt gjord för finlir. Jag har en annan tjänst som gör väldigt bra e-postmallar, med riktigt bra möjligheter att styra detaljerna. Men det är en smula mer komplicerat.

Därför blir jag glad när MailChimp förbättrar sin redigerare.

Typsnitt är lite viktigare i e-post

Eftersom bilder blockeras som default i många e-postklienter innebär det att text är det enda en mottagare kan se innan denne tar beslut om att tillåta att ladda bilder.

Då är typsnittet det enda designelement man har att arbeta med.

Problemet är, för att gå tillbaka till begränsningarna i e-postdesign, att bara ett par typsnitt är “e-postsäkra”, alltså funkar så gott som överallt.

I MailChimps redigerare finns det 10, inte särskilt kul, typsnitt att välja på.

Tills nu.

Att använda samma typsnitt

Att kunna använda samma typsnitt överallt är väldigt bra för att kunna skapa en enhetlighet i det grafiska materialet. Det kan fungera som en röd tråd genom företagets innehåll.

Det kan bli en väldigt bra effekt för företag som är duktiga på det. Man kan direkt ana avsändaren utan att sett loggan.

mailchimps nya typsnitt

Att MailChimp lägger till 10 nya webbsäkra typsnitt kanske inte känns så mycket. På till exempel Google Fonts finns det 809 typsnittsfamiljer (med flera varianter i varje) att ladda ned gratis.

Men det ger större möjligheter att både hitta en typsnitt som man kan använda på fler ställen.

Dessutom går det att få lite mer liv i nyhetsbrevet genom att välja ett trevligt typsnitt.

Hur ser det ut i andra verktyg

Själv älskar jag Canva, ett program för grafisk design för den som inte är designer.

Även i Canva är urvalet av typsnitt lite begränsat, men nu finns det ett antal gemensamma typsnitt mellan Canva och MailChimp.

Bland annat har typsnittet Open Sans tillkommit som ofta finns som val för olika knappar och optin-formulär. Till exempel i den utmärka tjänsten Optin Monster.

Genom att göra taktiska val innebär därför MailChimps nya typsnitt att det faktiskt går att hålla en enhetlig linje för åtminstone en del av det grafiska materialet i digitala kanaler.

Det är goda nyheter för alla som mindre företag som fastnat för MailChimp som en utmärkt tjänst att genomföra sina e-postutskick.

Extra tips om typsnitt

Känner du att du inte riktigt förstått vad som skulle vara så viktigt med typsnitt?! Eller om du verkligen älskar det och vill ha mera.

Då rekommenderar jag verkligen serien korta radioprogram om olika fonter. Alla avsnitten på Sveriges Radios hemsida hittar du här. Börja med att lyssna på hur “dagistypsnittet” Comic Sans kan röra upp känslor. 

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: