Digital marknadsföring: 7 steg för att komma igång - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Starta digitala marknadsföringen på rätt sätt

Digital marknadsföring: 7 steg för att komma igång

Så kommer du igång med din digitala marknadsföring. Vi går igenom 7 steg för att effektivare fånga dina kunder på nätet med en stabil och långsiktig grund att utgå från.

Skapa grunden för din digitala marknadsföring och ta kontroll över dina kundkontakter online. Att börja med att jaga likes på Facebook är som att starta ett husbygget med att slå upp väggar och köpa inredning. Mura att stå på först.

Vill du lära dig mer och få konkreta instruktioner steg-för steg kan du gratis starta Digital är inget val! – grundkurs i digital marknadsföring genom att klicka här. Den här artikeln är en kort version som du kan använda som checklista.

Vi kommer att gå igenom:

  1. Webbplatsen
  2. Sökmotorsoptimering
  3. Datainsamling
  4. Annonsering
  5. Landningssidor
  6. E-postmarknadsföring
  7. Sociala medier

Bygg grunden först

Utan en stabil grund att stå på kommer det att bli en flyktigt och du har ingenstans att varken hänvisa, samla upp eller inreda för framtiden. Vill du få företaget att växa och dina kunder att stanna gäller det att börja från början med en plan och göra jobbet ordentligt.

1. Börja med webbplatsen

En webbplats är viktig av flera skäl. Den är basen och navet i din marknadsföring. Din egen webbplats har du kontroll över.

Några viktiga fördelar med att utgå från webbplatsen:

  • Du kan skapa matigt innehåll som visar vad ni är bra på.
  • Ditt innehåll kan hittas via Googles sökresultat.
  • Du kan lägga till dom funktioner som du behöver.
  • När företaget förändras kan webbplatsen följa med.
  • Du kan styra hur du vill att besökarna ska navigera i ditt innehåll.
  • Du kan data om dina besökare som du själv äger, till skillnad från sociala medier.

En viktig del när du bygger grunden i din digitala marknadsföring är att använda program och tjänster så att du själv behåller kontrollen över kommunikationen med dina kunder.

Läs mer om faran med att vara beroende av andras kanaler.

Är det inte i sociala medier man ska vara?

Sociala medier är inte bara bra, utan en helt nödvändig del av den digitala marknadsföringen. Men om du lägger grunden först kommer du få stora fördelar och långsiktigt bättre resultat.

Om du du sköter all din marknadsföring via till exempel Facebook och det bara är där dina följare finns löper du en stor risk att reglerna förändras på ett sätt du inte kan påverka. Facebook bestämmer villkoren och det har ställt till problem för många företag.

Jämför återigen med att bygga ett hus. Det är kanske roligare att tapetsera, byta köksinredningen och skaffa nytt matsalsbord än att mura grunden och drenera. Det nya matsalsbordet är kanske helt nödvändigt för att kunna ta emot gäster och ha det trevligt tillsammans.Vill man komma igång med digital marknadsföring är det inte rätt att börja möblera

Men utan en grund kommer ni inte att få så många goda middagar. Över tid kommer du att trivas mycket bättre i ett välbyggt hus jämfört med ett fuskbygge. Vet du inte hur man gör finns det två varianter:

  1. Ta hjälp.
  2. Skaffa kunskap.

En annan aspekt är att resultat genom sociala medier kräver kontinuerligt engagemang och mycket aktivitet. Det är ärligt talat inte alla som hinner med i längden. Men en bra webbplats med grundmurat innehåll finns där och gör sitt jobb även om det i perioder inte händer så mycket.

Program för webbplatsen?

Det finns väldigt många program och tjänster för att skapa en hemsida. För en månadskostnad kan du få tillgång till ett paket med färdiga lösningar där det bara är att dra och släppa för att bygga en webbplats. En del är till och med gratis.

Däremot finns det en fara i att göra det enklast möjliga.

Just webbplatsen är basen för ditt innehåll och navet som marknadsföringen kommer att kretsa kring. När företaget växer eller förändras kommer även webbplatsen att behöva förändras.

Därför är det extra viktigt att själv äga din webbplats, vilket du inte gör med en sådan lösning. Det är som att bo på hotell. Hotellet kan ta väl hand om dig, men när du skaffar familj eller får en ny livssituation är det ingen bra lösning och en gäst kan inte bygga om ett hotellrum.

WordPress är vanligaste programmet

Min rekommendation är därför att skaffa en webbplats i världens absolut vanligaste webbplatsprogram (CMS) – WordPress. Programmet WordPress har öppen källkod och är gratis att ladda ned och installera.

Fem färgstarka skäl till att bygga hemsidan med WordPress

Vem som helst kan bygga en litet extraprogram (plugin) som löser olika funktioner och problem med ett par enkla musklick, som det annars krävs avancerade kunskaper i att koda för att kunna lösa. Många sådana plugins erbjuds gratis eller för ett par tior och löser dom funktioner som du vill ha utan att kunna skriva en rad kod.

Allt från privata bloggare till internationella koncerner använder WordPress. Eftersom det finns miljontals användare världen över utvecklas och uppdateras programmet hela tiden. Det finns otroligt mycket hjälp att få i grupper på sociala medier, genom att googla eller genom att betala en webbyrå om du vill lägga ut arbetet.

WordPress kräver lite mer av användaren än en färdig boxlösning, men det finns färdiga mallar, i WordPress kallade teman, som förenklar arbetet mycket.

Med WordPress kan du utveckla din sajt i vilken riktning du vill och det finns alltid hjälp att tillgå.

2. Fyll på med innehåll Google kan hitta

En webbplats som inte Google kan hitta riskerar att vara tom och isolerad. Det är som att ha en butik på en bakgata inne i stan. Det vimlar av folk 30 meter bort, men ingen passerar butiken.

Därför behövs det innehåll om vem du är och vad du gör som Google kan hitta och länka till i sökresultatet. Men innan du sätter dig ned och skriver är det bra att ha koll på grunderna i sökmotoroptimering. Det räcker nämligen inte med bra innehåll om inte Google förstår sig på det.

Vill lära dig grunderna i sökmotorsoptimering kan du börja här.

Börja med dina sökord

Innan du börjar fylla din sajt med innehåll bör du därför fundera på vad dina potentiella kunder kan tänkas vilja veta som är relaterat till dina produkter och tjänster.

Fundera sedan på vilka sökord, eller nyckelord, du tror att dom skriver in i Google. Det kan vara allt från konkreta produktnamn till ämnen relaterat till det du säljer.

Hitta dina nyckelord

Är det gräsklippare kan det alltså vara allt från Bosch Rotak 32 till bli av med maskrosor. Sedan gäller det att använda dessa på ett tydligt sätt i texterna så att Google förstår att din webbplats ger ett bra svar.

Sökord i all ära, samtidigt gäller det att skriva bra texter som är lättlästa även på mobilen och hjälper dina besökare att få förtroende för ditt företag.

Lär dig vad som krävs av en modern webbtext och hur du ska skriva här.

3. Samla information om dina besökare

Din webbplats ska sälja in ditt företag, men utan ett analysverktyg har du ingen aning om hur du lyckas.

Även om du i början kommer att ha väldigt få besökare är det viktigt att börja samla in data på en gång. Det är nämligen ofta mer intressant att titta på förändringen över tid än vid en viss tidpunkt.

samla data om dina besökare

Ett bra, vanligt och gratis verktyg är Google Analystics. Det är enkelt att installera på din webbplats för att komma igång och samla in data om dina besökare.

Läs här hur du installerar Google Analytics i WordPress.

Att samla in och analysera data kan låta både krångligt och tråkigt, men att komma igång är inte så svårt. Att se vad som händer med ditt innehåll, var dina besökare befinner sig och vilka sidor dom besöker är faktiskt ganska häftigt!

Se till att hela tiden bli bättre

Med ett analysverktyg på plats kan du se vad som funkar – och vad som inte gör det – för att hela tiden effektivisera det du gör.

Även om det tar lite tid innan du får tillräckligt med data för att kunna dra slutsatser är det viktigt att vara förutseende och installera Google Analytics på en gång. Missad data går nämligen aldrig att hämta igen.

4. Annonsera, men var relevant

Arbetet med att få trafik genom sökmotorsoptimering är långsiktigt, men det finns en genväg.

Vad som ska hamna högt upp i det organiska sökresultatet (det som är gratis) tar ofta lite tid. Google använder många olika parametrar för att bedöma vad som är bra innehåll och en ny sajt har nackdelar.

Däremot går det att ta en genväg till toppen av sökresultaten eller trafik till webbplatsen via till exempel Facebook genom att betala för sin plats. Alltså genom att annonsera.

Här kan du lära dig 15 saker du måste veta om annonsering på Facebook.

Grunderna i annonsering får du lära dig i Sustentas gratis grundkurs i digital marknadsföring (Digital är inget val!).

Se till att vara relevant

Bra marknadsföring handlar inte bara om att sticka budskapet under näsan på sin målgrupp. Att bara ropa “Kom och köp!” kommer sannolikt att ge ganska dålig effekt för pengarna.

Du måste därför anpassa ditt budskap efter målgruppen och vad dina potentiella kunder vill höra, inte bara tala om det du vill ha sagt. Ett vanligt misstag många gör, ofta av okunskap.

Det blir allt viktigare när reklamtröttheten är stor. Därför kan det vara bra att tänka på att dina kunder kanske behöver ta flera små steg innan det är dags att handla.

Läs om hur den digitala köpresan en grunden till relevant och effektiv marknadsföring här.

5. Boosta annonserna med landningssidor

Den som klickar på en annons har ofta ganska specifika förväntningar och klickar för att något väckte ett intresse.

Att därför hamna på till exempel startsidan efter att ha klickat på en annons gör att den potentiella kunden tappar fokus eller så dör helt enkelt intresset. Den är oftast allmänt hållen med mängder av olika alternativ, medan besökaren förväntade sig något specifikt.

Det är där landningssidor kommer in i bilden.

En landningssida är specifikt framtagen för att visa upp en produkt, en tjänst eller berätta mer om en viss kampanj. Den ska i så stor utsträckning som möjligt likna annonsen i både ordval och design.

På det sätter känner besökaren att det är en naturlig fortsättning av annonsen och utvecklar intresset som den väckte.

Det skapar förtroende och relevans och ökar möjligheten betydligt för att en konvertering, alltså att besökaren gör det du vill att denna ska göra, vilket kan vara ett köp.

6. Ta kontrollen genom nyhetsbrevet

Det är bra med besökare på webbplatsen, men det gäller att ha en plan för hur man ska få dom att komma tillbaka.

Då gäller det att vara krasst realistisk. Det spelar ingen roll hur viktig ditt företag är för dig och hur mycket jobb du har lagt ned på hemsidan.  För besökarna är den inte lika viktig.

Inte ens om du lyckas skapa fantastiskt innehåll är det många som aldrig kommer återvända, åtminstone inte regelbundet. Man måste hela tiden arbeta för att förtjäna sin uppmärksamhet.

Därför är det viktigt att på något sätt ta kontrollen för att själv kunna gå ut och ta kontakt.

E-postlistan kan inte bara ses som en kanal utan kan till och med som en tillgång för företaget som det gäller att vårda. Du äger själv listan och så länge du försöker ge något av värde till mottagarna kommer du att kunna kontakta dom.skicka mejl kärlek

Så se inte nyhetsbrevet som ett billigt sätt att få göra reklam, utan behandla det som en fin möjlighet till direktkontakt med dom som visat intresse för det du gör!

Skaffa en e-posttjänst

För att kunna skicka ut nyhetsbrev behöver du en e-posttjänst (ESP – Email Service Provider). Det finns mängder att välja på, men MailChimp är världens mest använda och du kommer ganska långt med gratisversionen.

Du är aldrig låst till din e-posttjänst för att skicka nyhetsbrevet på samma sätt som du är låst till ett socialt media. Du kan när du vill plocka ut dina listor och byta tjänst om du inte är nöjd.

Genom kontot på e-posttjänsten administrerar du listan, genomför utskicken och avprenumerationer hanteras automatiskt.

Ett bra nyhetsbrev (du måste inte kalla det för nyhetsbrev) är en riktigt bra möjlighet att snabbt kunna gå ut med nyheter, information och erbjudandet på villkor du har kontroll över.

Automatisera för att följa upp effektivare

När du är i igång med din e-postmarknadsföring kan du automatisera delar av processen. Det innebär till exempel att när en prenumerant läggs till på listan skickas det omedelbart ut ett välkomstmejl.

Läs mer om skillnaden mellan nyhetsbrev och automatisering och hur dom kan komplettera varandra.

Sedan kan det komma fler mejl med jämna intervall som berättar om vad ni gör, hur era tjänster fungerar eller något annat som mottagarna kan vara intresserade av.

Automatiserade utskick kan även gå ut om någon till exempel besöker en specifik sida på webbplatsen, men det krävs att du först har dennes e-postadress. Om det görs bra kommer det inte att bli störande, utan innebär att utskicken faktiskt blir mer relevanta – och därmed tas emot bättre.

7. Håll ångan uppe på sociala medier

Det finns nog en del som tänker på sociala medier först och främst när dom hör begreppet digital marknadsföring. Men här lägger jag det först i punkt nummer 7 eftersom jag inte tycker att det är en av grundstenarna att börja med.

Däremot är det viktigt att poängtera att det här inte är en ranking i vad som är viktigast, utan ett förslag på hur man i rätt ordning kan bygga upp sin digitala närvaro.

Förändringen i det sociala medielandskapet är konstant och det finns såklart hur mycket som helst att säga om ämnet.

7 snabba tips för marknadsföringen i sociala medier

När du bestämmer vad du ska göra och i vilka sociala medier du ska vara aktiv vill jag ge ett par generella råd:

  1. Välj dina strider och kom igång med en kanal i taget. Ingen får kunder genom 5 kanaler som sällan eller aldrig uppdateras. Ibland är det möjligt att vara aktiv på många ställen en kort period när motivationen är hög, men sedan brukar det bli svårt.
  2. Välj en kanal du gillarmen fundera på om målgruppen finns där också. Olika sociala medier passar olika talanger bättre. Satsa på det du kan göra bra om det nu är skriva, fota eller göra film.
  3. Lyssna på andra, men kör din grej, på ditt sätt. För att sticka ut i flödena är det viktigt att göra något lite annorlunda. Hämta inspiration från andra, men kopiera inte rakt av.
  4. Var uthållig, aktiv och regelbunden. Rom byggdes inte på en dag och du kommer inte heller att bli viral stjärna över en natt på Instagram. Försök ta ett litet steg varje dag för att bygga ditt varumärke och var beredd på att det tar tid. Ger du upp kommer ingenting att hända.
  5. Ha ett syfte och en plan med affärsmålen i tanken. Det finns så många förvirrade företagskonton där ute som inte har en aning om vad dom vill med sin närvaro i sociala medier, men känner att dom “måste vara där”. Dina aktiviteter ska i slutändan utmynna i fler eller bättre kunder, glöm inte det.
  6. Vet du inte var du ska satsa krutet, så gör det på Facebook. Ett socialt medium är så mycket större än alla andra. Alla kundgrupper finns där och du kan arbeta med bild, film och text. Facebook är aldrig fel och det finns i skrivande stund inga tecken på att det kommer förändras.
  7. Säg det dina kunder vill höra, inte det du vill ha sagt. Mottagaren är allt som räknas. Allt för många företag pratar inifrån och ut. Det enda som räknas är kunden och mottagarens behov.

Sätt igång med arbetet direkt

Det är ingen idé att planera ihjäl sig eftersom du lär genom att göra. Det är också på det sättet du får återkoppling på det du gör och märker vad som funkar.

Att misslyckas är en del av arbetet med den digitala marknadsföringen, det innebär nämligen att du testar.

Skriver du en artikel som du efter en månad inser är kass är det bara att skriva om den. Kanske spretar din marknadsföring åt alla olika håll och du startar upp en YouTube-kanal som har en film med 3 visningar?

Ja, då har du skapat en YouTube-kanal, vågat ta steget att både producera en film och lägga upp den för världens beskådan. Det är ett viktigt steg mot framgång.

Men fundera ett varv innan så att du åtminstone har en idé om hur det du gör ska föra dig närmare dina affärsmål, så att du inte kastar bort tid helt i onödan.

Det enda du vet är att du inte kommer undan. Försäljningen och marknadsföringen har flyttat ut på nätet och där kommer den att stanna. Nu är det dags att möta kunderna online. Det är faktiskt förbaskat roligt!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: