"Internetanvädningen har gått till överdrift" - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Gammal gubbe, rapporten svenskarna och internet

“Internetanvädningen har gått till överdrift”

Helt ärligt bestämde jag mig för veckans citat eftersom jag tyckte att det först och främst var ganska roligt. Men ju mer jag började diskutera och fundera kring det, ju mer finns det faktiskt att reflektera kring. Citatet kommer från rapporten Svenskarna och internet 2015 med många siffror det är nyttigt för företagare att titta lite närmare på.

Visst kan man tycka att det var bättre förr och att för mycket av våra liv kretsar kring internet. Att mycket har ställts på ända och att det kan vara både stressande och lite tråkigt att ha hela världens information ett par knapptryck bort i fickan.

 

Jag tycker att det har gått till överdrift det där med att använda internet

Men som företagare får man tycka vad man vill. Den digitala världen är något som man måste förhålla sig till, oavsett vad tycker om den. Rapporten svenska och internet 2015 ger en hel del intressanta siffror som visar hur utvecklingen ser ut. Sedan kan man fundera på vad man kan göra med dom.

Fler har tillgång till internet än dator

Fjolåret var första gången som fler svenskar hade tillgång till internet än som har en dator. Det beror såklart på att väldigt många bär omkring på en smartphone. Själva tillgången till internet är ingen stor sak, den som behöver internet har det numera. Däremot är den kraftiga ökningen av mobiltillgång på internet något som förändrar mycket i grunden.

Genomslaget för internet fyller 20 år. 1995 hade 2 procent av svenskarna tillgång till internet. Det stora språnget skedde mellan 1998 då 15 procent hade tillgång och två år senare då det en majoritet kunde komma ut på nätet.

2010 hade inte ens en fjärdedel av svenskarna en smartphone, nu är siffran 77 procent. Det är inget som rapporten tar upp, men det är knappast en hemlighet, att det under dessa år även ingår väldigt mycket mer och snabbare data i dom mobila abonnemangen. Nyttan och användningen har därför ökat kraftigt och tjänsterna har utvecklats mycket.

svenskar med smartphone

På bara två år har användandet av internet hemma ökat med över 3 timmar i veckan för 16-25-åringar. Den totala internettiden i veckan för en svensk är 21 timmar, varav 12,9 timmar i hemmet. En bit över 90 procent av svenskarna mellan 12 och 45 år använder internet hemma varje dag. Rapporten skriver att “den mobila boomen stannar in”, men det beror på att så många redan har tillgång till smartphone och surfplatta att ökningen inte  kan fortsätta på samma sätt.

Barnen är mobila när dom lär sig gå

Den generation som växer upp nu kommer att vara mobila. Bland familjer med barn i åldrarna 7-11 år har 87 procent dator, surfplatta och mobil. Rapporten räknar också ut i vilken ålder som minst 50 procent av en åldersgrupp börjar använda internet, och det är numera 2 år. Under 2004 var det först 9-åringar som i majoritet använde internet och knappt några förskolebarn. Nu änvänder 32 procent av tvååringarna nätet varje dag. Mellan 12-15 år är det 97 procent dagliga användare.

Svenskarna och internet: barns intenetanvänding

Facebook dominerar

Den allra vanligaste kanaler för att kommunicera digitalt är fortfarande e-posten. Därför har jag valt att behandla den i ett eget inlägg som du kan läsa här.

Bland dom sociala nätverken är det Facebook som dominerar. Av svenskar över 12 år besöker 70 procent “fejan” åtminstone någon gång ibland och hälften av befolkningen är dagliga användare. I åldersgruppen 16-25 år är det hela 82 procent som är ute på nätverket varje dag och användningen krymper för varje ålderskategori. Däremot besöker så gott som alla användare av sociala nätverk även Facebook.

Det stora undantaget är dom yngsta, 12-15 år. Där är det Instagram och Snapchat som dominerar. Över 60 procent använder dessa båda nätverk, betydligt fler än som är ute på Facebook varje dag.

svenskarna och internet: olika nätverk per ålder

Närvaro på dom stora nätverken per ålderskategori

Diagramet ovan är visserligen intressant, men tar inte hänsyn till den dagliga aktiviteten. Något som är viktigt för att ett specifikt nätverk ska vara en riktig maktfaktor i åldersgruppen.

Totalt sett har tiden som tillbringas på sociala nätverk kraftigt ökat dom senaste åren. Åldersgruppen 16-25 år tillbringar 9,8 timmar i veckan på sociala nätverk, sedan sjunker det med ökande ålder.

LinkedIn har knappt några dagliga användare alls och dom flesta användarna är mellan 26 och 55 år. Men inte mer än ungefär en tredjedel är aktiva LinkedIn-användare i någon åldersgrupp. En gissning är att en uppdelning mellan yrken hade varit betydligt mer intressant än mellan ålderskategorier.

Var fjärde svensk har aldrig använt Twitter.

Twitternärvaron är totalt sett ungefär den samma i Sverige som helhet, men betydligt fler, unga är dagliga användare. När företag diskuterar om att använda sin Twitter för sin kundsupport är det viktigt att fundera på om kunderna verkligen finns där. Svenskar över 35 år är inte särskilt aktiva i nätverket.

Siffrorna för närvaron på dom stora sociala nätverken har utvecklats över tid är intressant. Före 2010 redovisas ingen statistik alls och det året klumpades alla sociala nätverk ihop i en kolumn. Andelen svenskar som använder Facebook har inte växt så mycket, så det kan förmodas ligga där på drygt 70 procent även dom närmsta åren. Frågan är såklart hur mycket tid vi lägger ned och Facebook jobbar stenhårt på att den ska öka. Företaget har resurserna och lyckas med väldigt mycket.

Snapchats siffror ökar snabbt och det ska bli intressant att se utvecklingen hos äldre grupper i nästa rapport.

Instagram har ökat kraftigt, från 0 till 40 procent på tre år och Snapchat fanns inte ens med i statistiken för 2014. Närvaron totalt är 21 procent i rapporten och den siffran har sannolikt ökat kraftigt sedan intevjuerna gjordes i början av året, men fördelningen mellan åldersgrupper är väldigt ojämn.

E-köpare minskar

Färre svenskar säger sig köpa eller betala för varor över internet. En minskning med hela 6 procent och en väldigt konstig siffra, bland annat eftersom den totala volymen i kronor för e-handeln ökar. Kan det vara så att internet har blivit en så naturlig del av vardagen att en del inte ser vissa köp som en “internettransaktion”? Över hälften av medborgare mellan 16-35 år använder nämligen Swish och 87 procent betalar räkningar på nätet varje månad.

Kan det vara så att fler uppfattar frågan som att man är inne i en e-butik och checkar ut i kassan och inte ser det som ett internetköp när man Swishar över pengar för ett matbord på Blocket? Vilket leder in på mina sammanfattande reflektioner.

Är vårt bärande av kläder överdrivet?

Visst kan det kännas jobbigt att allt mer kretsar kring den digitala världen för den som är lite ovan och har växt upp i ett annat samhälle där affärer gjordes upp över disk. Ännu är vi flera generationer som minns hur det fungerade (jag är 37 år).

Däremot kommer det inte att gå tillbaka. Visst, det kommer säkert olika retrotrender, men ingenting beständigt som faktiskt förskjuter samhället mot att bli mer analogt. Det finns inte någon väg tillbaka.

När våra tåg-, flyg- och konsertbiljetter distribueras digitalt läggs organisationen ned för att sälja pappersbiljetter. När en app svarar på frågor kommer inte den nedlagda lokalen för kundservice att hyras igen.

När man vant sig vid att se 17 minuter av sin favoritserie i mobilen på dass, kommer man inte att sitta och vänta framför “dumburken” i en halvtimme på torsdagar.

Internet handlar inte om att surfa. Det handlar om att lösa olika problem i vår vardag på nya sätt. En del av problemen kan vi däremot lösa genom att surfa. Och sättet vi använder internet på kommer att utvecklas väldigt mycket under dom närmsta åren när allt fler av våra prylar kopplas upp. Användandet av internet blir så naturligt att vi liksom när det gäller våra betalningar inte längre tänker på det.

Vi kommer nog att fortsätta titta på TV, men via internet. Tvååringar gör inga avancerade saker, men filmerna dom tittar på streamas och Pippiappen hämtar information online. En surfplatta är inte svårare att manövrera än en plastleksak med färgglada knappar. Det är ungefär samma princip.

Vi skulle aldrig påstå att det är lite överdrivet, det där med att bära kläder. Eller det där med att ära mat. Internet är en del av våra liv och kommer så att förbli. För dom som växer upp just nu är det lika naturligt som att äta middag. Inget att reflektera över.

Däremot kan man fundera över vilka kläder man ska ha på sig. Det går att se socker och skräpmat som ett problem, men inte mat i sig. Där är där internet befinner sig nu, som en del av våra liv som det gäller att förhålla sig till.  I viss mån kan vi påverka vår egen relation till internet, men inte avstå.

Som företagare är det viktigt att acceptera att mycket har förändrats och att kunderna befinner sig på andra ställen. Att känna sig osäker i hur man ska nå ut är helt okej, men det är ohållbart att slå det ifrån sig. Att vara en flitig användare av mejl och Facebook själv innebär inte att man vet hur kanalerna ska användas i kundkommunikationen och då kan man behöva ta hjälp. Däremot hjälper det inte att önska sig en annan verklighet.

Källa: Svenskarna och internet 2015 utgiven av IIS (Internetstiftelsen i Sverige)

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar