Mäta resultat från inlägg som inte säljer något? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Mäta värde på inlägg i tid

Mäta resultat från inlägg som inte säljer något?

Men hur mäter du resultatet om du inte ska sälja något med just den texten för att veta om du lyckats? Här får du ett konkret tips du inte tidigare fått.

Om du säljer kvalificerade tjänster kan du inte mäta som en e-handel.
Du lägger ned timmar på att skriva guider, inspirera och informera.

Men du måste ju ändå mäta om din marknadsföring ger resultat. Då kan du mäta hur mycket tid du får av engagerade besökare.

För att ta action kommer du att behöva:

  • Google Analytics.
  • En webbplats med väl genomarbetat innehåll.
  • Helst Google Tag Manager (vet du inte vad det är kommer vi till det).

Jag har läst dussintals inlägg och lyssnat på lika många poddar om att plocka fram KPI:er och mäta resultat. Sällan är det konkret eftersom “det beror på” och är det konkret handlar det ofta om att mäta ett värde i kronor.

Men om värdet inte direkt går att kvantifiera i en summa pengar? Har det då något värde? Och i så fall vilket värde?

Tid är pengar

Självklart går det inte att bara gå på avslut hela tiden. Varenda säljtratt eller modell av köpresan visar hur man först måste fånga upp och motivera sina framtida kunder.

Ändå är det så lockande att försöka ta snabbaste vägen till affär, eller åtminstone en offert i en värld där allt blir mätbart. Då är det viktigt att hitta värde i andra faktorer.

Att få en stund med dina kunder och förklara vad du kan allra bäst, det är såklart också väldigt värdefullt. Därför kan du använda tiden som spenderats med innehållet som en KPI.

Säljer du ergonomiska kontorsstolar och i ett inlägg beskriver allt om hur rätt kontorsstol avlastar och förebygger besvär vid långa dagar framför datorn?

Ja, då är det såklart värdefullt varje gång någon verkligen tar sig tid att läsa ditt innehåll. Ju fler som förstår vitsen med era produkter, ju fler potentiella kunder har ni.

Men att sätta ett monetärt värde på klicken till just det inlägget är dömt att bli totalt missvisande.

  1. För det första kan det ta lång tid från läsning till köp.
  2. För det andra kanske det är en anställd som sedan går med kunskapen till sin chef.

Därför bör ni fundera på ett annat sätt att mäta just den typen av inlägg.

Men säg att ditt inlägg har 537 besökare under en månad som ägnat i genomsnitt 7 minuter och 23 sekunder åt innehållet. Det blir totalt 66 timmar!

Jämför det med att en säljare sitter och säger samma saker under lika lång tid…

…eller så jämför du bara med dom 3 timmar det tog dig att skriva inlägget.

Och här pratar vi om en månad, inlägget kommer att leverera även nästa månad.

Här vore det enkelt att omvandla tiden i pengar med utgångspunkt i löner. Men webbsidan arbetar inte på samma sätt som säljaren så det blir att jämföra äpplen och päron.

Därför tycker jag att vi nöjer oss att prata enbart tid här. Visst, tid är pengar, men kan du inte exakt säga hur mycket pengar så kan vi hoppa över det. (Men om du behöver redovisa ett värde för en chef kan du såklart göra det.)

Så mäter du effekten i tid

Det allra enklaste är att bara gå in i Google Analytics:

  • Gå till fliken Beteende
  • Sedan till Webbplatsinnehåll
  • Sen till Alla sidor

Där kan du enkelt se dina viktigaste sidor och hur lång tid besökare i genomsnitt tillbringat på sidan. Det är ett grovt mått på om ditt innehåll alls engagerar.

Men det som i slutändan avgör värdet på ditt innehåll är ju faktiskt om besökarna tar till sig det. Därför tycker räknar vi bara räknar våra intresserade besökare.

Återigen: Vi vill ha en KPI för att arbeta med optimering. Kommer det in en chef som inte fattar resonemanget så redovisar du det som ser bäst ut, alltså alla besökare.

Hur många läser hela inlägget?

Följande bygger på att du har Google Tag Manager (GTM) på din sida. Är det inget du har och inte tänker lära dig, så kan du hoppa ner till nästa avsnitt.

Google Tag Manager är ett gratisverktyg för att kunna mäta olika händelser på webbplatsen. Vill du komma igång så kan jag rekommendera Measure School’s filmer på YouTube.

I GTM kan du skapa en tagg för om någon scrollar en viss procent av en webbsida. Själv tycker jag att 75 procent är tillräckligt för att räkna det som att läsaren nått slutet.

Med taggen på plats kan du se hur många som tagit sig till slutet på inlägget och hur mycket tid dom som gjort det tillbringat med din text. Alltså verkligt intresserade besökare!

För att läsa rapporten i Google Analytics går du in på Beteende. Välj webbplatsinnehåll > målsidor. Gå till fliken sekundär dimension och välj åtgärd vid händelse.

Här kan du se hur många som scrollat till slutet och tiden i genomsnitt.

Provläs sidan

Har du inte Google Tag Manager kan du inte mäta hur många som nått slutet på sidan. Men du kan ändå hitta sätt att sålla ut dom mest värdefulla besökarna.

Att kika på sajten övergripande är rätt meningslöst och ger inget du kan varken dra slutsatser från eller agera på. Du måste grotta ned dig i dina viktigaste specifika sidor.

Men vad är bra? Det varierar helt enkelt mellan olika sidor, hur mycket . Ett sätt är att provläsa sidan och klocka hur lång tid det tar. Låt gärna någon annan göra det som inte är bekant med innehållet sedan tidigare.

Det är inte nödvändigt att läsa all text, men det är bra att ha en uppfattning om tiden det tar att ta till sig innehållet.

Har du många sidor med liknande upplägg och komplexitet kan du räkna om tiden utefter antalet ord på sidan istället för att läsa alla sidor. Det viktiga är att få en ungefärlig uppfattning om tiden det tar att ta sig igenom den.

Mät över tid och optimera

Nu har du förfinat din mätmetod med ett betydligt mer kvalitativt värde än att bara stirra på antal besökare.

Nu har du en utgångspunkt för att optimera dina viktigaste sidor.

Gå igenom sidorna och uppdatera, lägg till innehåll och länka in från andra sidor. Fundera på hur du både kan engagera mera och driva kunden vidare i köpresan mot en affär.

Mät regelbundet om du får resultat av ditt arbete genom att fler läser mer:

  • Jämför över tid hur stor andel av besökarna som når slutet av inlägget och andel som inte når dit.
  • Segmentera trafik från kampanjer och organiskt sök. Skiljer det sig?
  • Är du ett lokalt företag? Segmentera på region!

Sist men inte minst… Lycka till!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: