Hur lång tid tar det för SEO att ge resultat? - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Klättra i ranking på Google

Hur lång tid tar det för SEO att ge resultat?

Du jobbar med att sökmotoroptimera innehållet på din webbplats, men hur lång tid tar det innan det ger resultat i Googles sökresultat egentligen? Du ska få ett så konkret svar det går.

För det första är inte sökmotoroptimering (SEO) en quick fix. Man slänger inte upp en webbplats, skriver ett par inlägg och syns i sökresultatet dagen därpå.

Det går att ta den vägen, men då är det Google Ads som gäller, och då betalar du per klick. Vill du synas organiskt tar det tid.

Men hur lång tid tar det för SEO att ge resultat? Ja, det lite trista svaret är som vanligt att det beror på. Däremot ska vi bena ut hur lång tid det tar med olika förutsättningar.

Från vilken punkt startar du arbetet?

Den första frågan är vilka förutsättningar du har när du börjar arbetet? Är det en helt ny webbplats eller ska du göra förändringar på en webbplats som redan rankar bra på många sökord?

Först av allt kan det vara bra att vara ärlig med att det inte finns någon garanti för resultat över huvud taget. Du behöver en strategi för arbetet och viss kunskap om hur man ska synas på Google.

Men även för en expert kommer det att ta tid. Experten Brandon Gaille säger i sin podcast att frågan hur lång tid det tar att få synlighet i Google kanske är den vanligaste han får från bloggare.

Han ger en tidsram för hur lång tid man måste räkna med:

  • En bloggare som startar från noll (men gör det på rätt sätt) kan räkna med 12-18 månader med att få “signifikativa resultat”.
  • Det tar 6-12 månader för sajten att vinna auktoritet hos Google.
  • Sedan tar det 6 månader för ett publicerat inlägg att nå sitt max i Googles ranking.

Brandon Gaille konstaterar att bloggande är ett långsiktigt arbete, vilket gör att många tröttnar då dom inte ser resultat. Å andra sidan är det till den uthålliges fördel då det minskar konkurrensen.

Hur lång tid tar det i Sverige

Läser man svenska experter säger verkar det finnas en enighet om att det tar minst 3-4 månader för synliga resultat. Vilket ligger i linje med min egen erfarenhet.

Vill man däremot ta topplaceringar krävs det längre tid. Då får man snarare räkna med 12 månader.

Det rimmar trots allt väl med Brandon Gailles tidslinje då han utgår från amerikanska, engelskspråkiga bloggar. Den betydligt lägre konkurrensen på svenska ger en viss “rabatt” så att resultaten kommer lite snabbare.

Gäller det en helt ny sajt och sökord med tuff konkurrens är det ännu längre tid som gäller. Att det kan ta upp till 2 år även i Sverige skriver bland annat Rank Trail.

Hur snabbt en förändring på en sida slår igenom kan variera. Google “spindlar” webbplatser regelbundet. Det innebär att sajternas innehåll indexeras av sökmotorn.

Hur ofta sajten spindlas kan variera från minuter, till dagar, eller veckor beroende på vilken typ av webbplats det handlar om. Det du publicerar nu kommer alltså inte att få genomslag på en gång.

På en inarbetad domän går det snabbare

Det jag skrivit om gäller alltså om du ska börja från scratch. Har du en domän som Google redan har koll på så kan det gå snabbare.

Där finns det framför allt två varianter:

  • Du har en befintlig webbplats där du inte arbetat aktivt med SEO.
  • Du köper en befintlig domän som Google redan har koll på.

Om du redan har en webbplats som vunnit auktoritet går det snabbare att få resultat.

Har du redan mycket innehåll som rankar, men kanske rankar väldigt dåligt, går det att få snabbare resultat.

Det finns även en eftermarknad för övergivna domäner eller domäner till salu. Att skaffa en sådan domän kan minska ledtiden för att få resultat från SEO.

Satsa på sökord med mindre konkurrens

Ett annat knep för att få snabbare resultat är att inte gå efter dom allra mest attraktiva sökorden.

Självklart är det bäst att nå en topplacering för sökord med riktigt mycket trafik. Men har du inte resurser att slåss mot dom bästa kan det vara läge att sikta lite lägre.

Att ligga på plats 48 för ett sökord med 10.000 månatliga sökningar kommer att ge dig färre besökare än plats nummer 1 vid 714 sökningar.

Satsa hellre krutet på strider som du har god chans att vinna så kommer resultaten att bli både bättre och snabbare.

Svarar du på ganska specifika frågor kan det gå på ett par dagar.

Ett exempel är mitt inlägg om läsbarhetsanalysen i Yoast (för tre veckor sedan). Det hittade upp till en förstaplacering väldigt snabbt eftersom det svarar på specifika sökfrågor bättre än alla andra inlägg på webben.

Hur gamla sidor topprankar på Google?

Det går även att vända på det hela och istället fråga sig: Hur gamla är sidorna som når toppositioner i Googles sökresultat?

En studie från Ahref som analyserat 2 miljoner sökord visade att så gott som alla sidor på förstaplatsen i sökresultatet var över ett år gamla.

Medelåldern för ettorna var faktiskt närmare tre år. Sedan sjunker medelåldern successivt för att landa på knappt två år för plats nummer tio.

Totalt var 22 procent av sidorna med en topptioplacering yngre än ett år. Till det ska tilläggas att få av dessa tog en placering topp tre.

Alla sidor tar sig inte in på googletoppen

Det är också viktigt att tillägga att tid inte räcker. Enbart 5,7 procent av två miljoner undersökta sidor i Ahrefs studie nådde en placering topp tio för något sökord på ett år.

Faktum är att av dessa sidor hade 75 procent inte ens nått en placering topp 100 under första året. I praktiken innebär det att dom aldrig kommer få några besökare genom sökresultatet.

Så lång tid tar SEO

Se en infograf med fler intressanta resultat i Ahrefs rapport här.

Även små förändringar kan ge snabba resultat

Har du redan gjort ett bra arbete blir det enklare. Då kan du optimera befintliga sidor eller uppdatera gamla inlägg.

Du kan också se till att få fler klick för sidor som redan rankar bra genom att jobba med metabeskrivningarna.

Har du tur kan du gynnas av förändringar i algoritmen. Det är såklart även viktigt att hänga med i kända förändringar för att kunna anpassa sig efter hur Google ser på olika faktorer.

Hårt jobb krävs, så börja nu!

Kort sagt är det bara att sätta igång med arbetet, eller så bestämmer du dig för att strunta i det.

Det sämsta du kan göra är att vänta för att hitta rätt tidpunkt att komma igång eller få inspiration att skriva det perfekta inlägget.

Som du förstår behöver du inte vara orolig för att översköljas av besökare som läser dina texter. Du har gott om tid att arbeta om innehållet och finslipa.

Så tryck på publiceringsknappen snarast för att låta innehållet gotta till sig i Googles algoritm under tiden!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: