Hitta nyckelord som ger dig kunder - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

hitta nyckelord för att öppna porten till googles sökresultat

Hitta nyckelord som ger dig kunder

Du behöver hitta nyckelord som kan leda kunder till din webbplats. Dessa kan du sedan skapa innehåll kring som gör att du hamnar högt upp i Googles sökresultat när potentiella kunder googlar efter information om det du säljer.

Att hitta rätt nyckelord är en, ja vad säger man… nyckel till att lyckas. I den här artikeln går vi igenom steg-för-steg hur du gör för att hitta bra nyckelord och slå dina konkurrenter i kampen om bra placeringar i Googles sökresultat.

Är du lite osäker på vad sökmotorsoptimering är kan du läsa om det här.

Nyckelord eller sökord är dom ord som potentiella kunder googlar på när dom söker information om produkter och tjänster som ert företag säljer.

Hitta nyckelord dina konkurrenter inte använder

I Googles sökresultat är det dom översta placeringarna som får absolut mest klick och alltså ger trafik till webbplatsen. Om du hamnar på andra sidan eller på den 52:a spelar inte så stor roll. Väldigt få kommer att hitta till webbplatsen genom att googla oavsett eftersom det är dom översta resultaten som räknas.

Jag har använt bilden förut, men ingen säger det bättre än Peter Griffin i Family Guy:

The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results.

Det är bättre att komma högst upp i sökresultaten för nyckelord som lite färre googlar på, men där du å andra sidan kan dominera och slå även betydligt större och resursstarkare konkurrenter.

Att utkämpa en strid du är dömd att förlora är dumt. Satsa istället på dom du kan vinna!

Dom mest uppenbara nyckelorden innebär ofta väldigt hög konkurrens. Därmed blir det svårt att hamna högt upp i sökresultaten.

Genom att hitta längre sökord, på engelska kallade för longtail keywords som potentiella kunder använder sig av kan du få rätt besökare till din webbplats, men slippa den värsta konkurrensen.

Googles sökordsplanerare

I den här artikeln använder vi oss av Googles sökordsplanerare eller keyword planner som för att hitta nya nyckelord. Tjänsten i sig är ganska enkel, så därför kommer vi titta på tekniker att hitta det som dina konkurrenter missar.

Om du inte har ett konto på Google så skaffa det! Under den här kursen kommer du att behöva Googlekontot till flera olika avsnitt.

Det räcker med ett Googlekonto, samma som för till exempel Google+, Gmail och Google Drive. Det kan man sedan koppla alla Googles tjänster till. Just sökordsplaneraren är en del av Google AdWords eftersom annonsering på Google är kopplat till att företag vill synas i samband med specifika googlingar.

Hitta googles sökordsplanerare

Inne AdWords klickar du på Verktyg > Sökordsplaneraren. I sökordsplaneraren kan du få förslag på olika sökord eller nyckelord (i den här artikeln är det samma sak).

HItta nyckelord i sökordsplaneraren

Få förslag på nyckelord

Här kan du skriva in dom sökord som är förknippade med din verksamhet. Ord som om någon googlar på dom, så skulle du vilja synas i sökresultatet för att det kan vara potentiella kunder. Du får då förslag på olika fraser och kombinationer av ord från Google.

Skriva in produkt 595

I det här exemplet utgår vi från att vi är ett bussbolag. Alla som behöver hyra en buss med chaufför är våra potentiella kunder. Därför är boka buss en naturlig sökfras att skriva in. Du får du då följande förslag från Google på alternativa sökord.Söka på boka buss 595

Förutom förslagen kommer det lite mer information. Du får veta den uppskattade volymen, alltså hur många sökningar som görs på just den kombinationen per månad. Du får också veta hur hård konkurrensen är om sökordet bland annonsörer och vad ett klick förväntas kosta.

Alltså: Sökordsplaneraren är en del av Googles annonseringsplattform. Priserna visar vad det kostar att annonsera och konkurrensen gäller annonsörer. Det organiska sökresultatet är alltid gratis, men att veta vad en annons kostar ger ju en fingervisning om vilka nyckelord som anses ha ett högre kommersiellt värde.

Skulle du vara osäker på skillnaden mellan det betalda- och det organiska sökresultatet så kan du få full koll på det här.

Så långt är det ganska okomplicerat. Problemet är att förslagen på sökord är exakt samma som dina konkurrenter får om dom använder sökordsplaneraren. Har dom större resurser så blir det svårt att klå dom på dom mest givna nyckelorden. Istället ska vi hitta nyckelord som konkurrenterna inte hittar.

Hitta nyckelordsgodis hos andra

Genom att fylla i nyckelord i sökordsplaneraren kommer du alltså att få en massa förslag som inte är särskilt kreativa. Du kommer inte heller att få någon information som dina konkurrenter enkelt kan skaffa sig.

Istället för att gå till den blå rutan för att fylla i egna nyckelord så kan du välja en målsida på webben. En vanlig webbadress helt enkelt.

Välja en annan målsida i sökordsplaneraren

Det finns däremot inget som säger att det måste vara din egen webbplats. Välj istället en sida som du vet att dina kunder hänger på. Eller kanske en webbplats med bra innehåll kring det du säljer.

Ta hjälp av dina konkurrenter

Vi som bussbolag kan till exempel skriva in en tuff konkurrent i bussbranschen. Vet man inte riktigt var man ska börja är det bara att Googla. Slår vi in boka buss i Google så ser vi vem som har betalat för en annons på förstaplatsen.

Google på sökordet boka buss

Eftersom Bergkvara Buss är ett stort bolag i branschen är dom sannolikt beredda att betala mer för att sina annonser än vad vi har råd med. Därför måste vi försöka slå dom på något annat sätt. Så vi skriver in bergkvarabuss.se som målsida istället och klicka på Hämta förslag.

Söka på Bergkvara för att hitta nyckelord

Det ger oss olika förslag på nyckelord som Google hittar på Bergkvaras webbplats. Vi får en lista med många lite längre sökfraser som har visserligen färre sökningar, men är högst relevanta för våra kunder.

Nya sökord genom att kika på en konkurrent

Någon som skriver in hyra buss med chaufför pris är sannolikt en potentiell kund. Kan man kapa åt sig en riktigt hög placering i det organiska sökresultatet så kan man locka till sig potentiella kunder till webbplatsen.

Ju längre sökord man siktar på, ju färre sökningar kan man räkna med. Genom att skriva en riktigt bra text kring att hyra dubbeldäckare stockholm som nyckelord kommer man förmodligen att få med sig andra sökfraser på köpet. Det kan vara hyra dubbeldäckare stockholm pris eller hyra dubbeldäckare stockholm över helgen. 

Det gäller helt enkelt att hitta en nivå där man kan kapa åt sig dom sökord man väljer. Genom att skriva längre texter och mer matigt innehåll kan man täcka upp längre sökningar med flera ord. Alltså fraser som inkluderar dom ord man först och främst fokuserar på.

Gör en lista med nyckelorden du hittar

Nyckelorden som vi hittar skriver vi ned på en lista. När det sedan är dags att fylla webbplatsen med innehåll kan vi plocka ämnen från listan med dom nyckelord som vi har hittat.

Har du en blogg på webbplatsen är det perfekt. Använd bloggen för att skriva artiklar som sökmotorsoptimeras mot just dom nyckelord som du har identifierat.

Hur du skriver en sökmotorsoptimerad text kan du läsa här.

Gör du en bra lista så räcker den länge. Det kan så klart vara bra att hålla lite koll på vad som händer i branschen. Men genom att göra nyckelordssökningen ordentligt en gång för alla så kan du sedan jobba efter den.

Se över konkurrensen i organiska sökresultatet

En annan sökfras från Bergkvaras webbplats är den här:

tips vad kostar det att hyra 595

Innan vi sätter oss och skriver en artikel för att försöka hamna högt i Googles sökresultat kollar vi konkurrensen. Det visar sig att bland topp fyra för sökfrasen “vad kostar det att hyra en buss” är två förslag inte ens bussbolag.

konk vad kostar det att hyra 595

Däremot är Bergkvara tvåa och den konkurrent som vi vill slå i sökresultaten. Därför går vi till Bergkvaras hemsida via länken i Googles sök.

Där visar det sig att artikeln inte alls är särskilt optimerad för just den sökfrasen. Genom skriva in kortkommandot ctrl+f (på PC) kan man söka efter frasen på webbsidan.

ctrl f på bergkvaras sida 595

Det visar sig att frasen inte ens finns utskriven på sidan Google länkar till. Googles algoritm går visserligen efter mycket annat också. Men en text som är dåligt optimerad för ett nyckelord ska man kunna slå i sökresultaten.

Därför är det ett alldeles utmärkt sökord för oss att skriva en artikel kring då vi har stor chans att nå en bra placering i Googles sök. Den skriver vi upp på listan!

Fler sätt att hitta nyckelord

I exemplet med att “sno” Bergkvaras nyckelord var fokus trots allt på ett bussbolag. Ett annat sätt att hitta nyckelord är att tänka lite utanför branschen.

Vem kan tänka sig att hyra en buss och hur letar man efter svar? Titta på sökresultatet två bilder upp. Där finns ett uppslag.

Etta för sökordet vad kostar det att hyra en buss är Bröllopstorget (i den gröna rutan). Alltså en sajt för giftassugna. I samband med bröllop kan det ofta behövas en buss till och från kyrkan eller festlokalen.
transport kyrkan lokalen 595

Genom att söka på Bröllopstorget kan man få många uppslag till fler sökord. Titta på rubriker, men läs även trådarna för att få en bild av vad folk frågar efter.

hyra buss från kyrkan 595

Nyckelord som buss från kyrkan eller transport från kyrkan kan vi lägga till listan och även ta med långsvansade sökfraser som hyra buss från kyrkan till festlokalen.

Få idéer till nya artiklar på samma ställe

När vi ändå är inne och läser där uppenbarligen potentiella kunder hänger och diskuterar kan vi passa på att lära oss lite mer.

Vilka problem ställs kunderna inför? Varför bokar inte alla en buss? Och framför allt: Hur kan vi hjälpa till?

Kundproblem från diskussionstrådar

När vi har hittat nyckelord så gäller det ju att skriva texter som både attraherar Google och ger ett bra svar till läsarna.

I den här tråden diskuteras problemet med att lösa kostnaden för transporten genom att gästerna får betala självkostnadspris. Man pratar också om hur ett kort avstånd mellan kyrka och fest kan skapa kaos.

Identifiera problemen och lös dom med en text som fokuserar på nyckelorden.

Kort sagt perfekta uppslag för en artikel om hur viktigt det är med en buss och hur små medel kan lösa stora problem. Kanske kan till och med vi som bussbolag presentera en lösning genom att samla in betalningen?

Tripp, trapp, trull

Man kan dela in sökfraser eller nyckelord i tre olika kategorier beroende på längden. På engelska kallade för head, body och long tail.

Head består generellt av ett enda nyckelord. Det kan vara buss eller bussbolag. Här blir konkurrensen stor och det är svårt att hamna högst upp.

Body är sökfraser med två eller tre ord. Dom är lite mer fokuserade, men ändå ganska generella. Ett exempel kan vara boka buss eller bussbolag göteborg. Antalet sökningar är lite färre, men å andra sidan är dom mer riktade mot det ni faktiskt erbjuder.

Long tail eller långsvansade är långa sökfraser från fyra ord och fler. Det kan vara bästa pris bussbolag göteborg eller boka buss med chaufför pris. En väldigt stor del av alla sökningar är “långsvansade”, men varianterna är också väldigt många.

Att identifiera alla potentiella nyckelord är omöjligt. Google säger att så många som 15 procent av alla sökningar är helt nya. Det innebär att det är viktigt att skriva bra texter som även får med varianter och synonymer på olika sökfraser.

Riktigt bra texter som rankar högt i sökresultaten för bodyfraser får sannolikt också bra placeringar för många långsvansade fraser.

Fortsätt att ta nya vägar

Förutom Googles sökordshanterare finns det många olika verktyg som hjälper dig att hitta nya sökord. Använd din egen kreativitet och kunskap om branschen för att hitta nya nischer.

Surfa runt på sidor och diskussionsforum som dina kunder finns på.

Använd Facebook och andra sociala media. Sök på Wikipedia eller olika forum för att få idéer om relaterade ämnen som du kanske har tänkt på.

Ett väl använt verktyg för att få mängder av förslag när du väl har identifierat ett sökord är Übersuggest. Det tänker inte utanför boxen, men hjälper dig att hitta varianter på dina nyckelord. Det är gratis och kräver inget konto.

Glöm in heller att titta på Googles autocomplete, alltså texten som fylls på automatiskt när du skriver in ett sökord. Där kan du få nya idéer väldigt enkelt.

förslag på sökfraser i Googles autocomplete

En bra lista med fler verktyg för att hitta nyckelord hittar du på topdog.nu.

Jag vill också ge credit till backlinko.com som har hjälpt till med många av tipsen i den här artikeln. En riktigt bra intervju i ämnet med grundaren Brian Dean kan du höra på här.

Huvudbild: Sarah Joy, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: