5 grymma gratis verktyg du bara ska ha! - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

grymma verktyg

5 grymma gratis verktyg du bara ska ha!

Det finns många fantastiska verktyg för den digitala marknadsföringen som du bara måste testa. Dom kommer att göra livet lättare och din digitala marknadsföring roligare att ta fram. Här går jag igenom 5 ett par av mina favoriter.

Missa inte heller att ladda ned listan med ännu fler riktigt grymma tjänster för din digitala marknadsföring. Spara ned den för att kunna gå tillbaka till.

använd buffer för att publicera i sociala medier

Publicera med Buffer

Använder du flera olika sociala medier i din marknadsföring och kämpar för att hålla dom aktuella är Buffer räddningen. 

Sätt upp ett schema för varje social kanal över veckan och sedan lägga in dina uppdateringar i Buffer.schemalägg med buffer

Genom publiceringskön kommer sedan inläggen att läggas upp på rätt tidpunkt och du kan göra flera dagars publicering på en gång. Du kan ha olika scheman för Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram eller Google+.

Med ett smidigt tillägg till Chrome kan du klicka på en ikon i webbläsaren för att direkt lägga upp en intressant länk i dina sociala kanaler. Som då självklart hamnar i publiceringskön.

Med planeringen i Buffer kommer det hela tiden att hända något i dina sociala kanaler, men glöm inte att det ändå är viktigt att uppdatera och kommentera det som händer just här och nu.

canva för dig som inte behöver photoshop

Designa med Canva

Ett grymt alternativ för dig som behöver göra grafisk design, men inte är designer. Du som behöver göra snygga saker, men varken har tid eller råd med Photoshop. 

I Canva finns det mallar för mängder av olika grafiska element. Det är snyggt, enkelt och otroligt funktionellt.inblick canva

Du kan välja olika format om du nu ska ha en bakgrundsbild på Facebook, ta fram en folder eller annonsera på Twitter. 

För att kunna få fantastiska funktioner, men även göra det så enkelt att i stort sett vem som helst ska kunna använda Canva utan förkunskaper har alternativen skalats ned. 

Du kan göra det du behöver, det är inte ett verktyg för professionella grafiska designers, men helt enastående för småföretagare som behöver kunna ta fram material själva.

Gratiskontot räcker långt, men betalversionen ger möjligheten att bland annat spara sin grafiska profil med typsnitt, mallar och färger. Det går även att sortera sina alster i mappar. 

Canva var kärlek vid första ögonkastet och är fortfarande ovärdeligt.

Extramaterial: Listan med 10 grymma gratis favotjänster. Ladda ned den här.

Koppla med zapier

Koppla ihop med Zapier

Ju fler olika tjänster du använder, ju mer information blir det som måste synkas mellan olika konton. Zapier gör jobbet och automatiserar uppgifter på ett smidigt sätt.

Zapier gör alla dom där uppgifterna som när det ska göras manuellt skapar kaos med snuttar av information utspridda över hela nätet. Listor som ska kopieras, men som kan bli liggande alldeles för länge och ofta för evigt. 
koppla ihop med zapierKoppla med zapier koppla ihop med zapier

För att väva det digitala marknadsföringsnätet krävs det många olika tjänster som ofta är riktigt bra på en uppgift. Men för att det ska bli effektivt krävs det att dom arbetar tillsammans även om det ofta saknas färdiga kopplingar.

Information som ska flyttas manuellt eller kopieras löper en väldigt stor risk att bara bli liggande och samla damm. 

Då blir Zapier kittet som länkar samman. Det kan vara att en e-postadress som samlas in i ett formulär för att sedan läggas till på en e-postlista i ett annat. Det kan också vara en uppgift som behöver kopieras i samma tjänst, till exempel ett event i Google kalendern som även ska läggas till i en annan kalender.

Istället för att klippa och klistra in i Excel kan Zapier lägga till information i ett Google kalkylark (kan laddas ned som excelfil).

Gör inställningarna i Zapier och överföringen sker helt av sig självt. Magiskt!

Skapa enkäter med Typeform

Fråga med Typeform

Behöver du ett formulär, vill göra en enkät eller tänker skoja till det med ett quiz. Då ska du definitivt titta närmare på Typeform som är en snygg enkel och användbar tjänst.

Typeform är en ny kärlek. Men det var kärlek vid första ögonkastet och en SaaS som jag direkt såg att ja kommer ha mycket glädje av.

fråga med Typeform

Hur jag hittade fram till just Typeform säger en del om hur jag ser på riktigt bra verktyg. Dom måste kunna spela tillsammans.

Det började med ett behov av att göra ett test som automatiskt räknar fram en totalpoäng. Jag ville dessutom kunna få en e-postadress från svarspersonerna. 

Därför gick jag till Zapier och sökte på “forms” bland deras appar och där fanns Typeform, som visade sig vara perfekt för uppgiften. E-postadresser från Typeform kan skickas rakt till en e-postlista i MailChimp, men även många andra e-posttjänster som AWeber. 

En nackdel är att så kallat logic jump, alltså att beroende på ett svar kan man hoppa till olika ställen i enkäten, är en betalfunktion. Klart värt det om man har stor användning för Typeform men 30 euro i månaden är lite mycket för att “bara ha”. Funktionen går däremot att testa och använda gratis. 

Inte bara användbart, utan även kul!

Organisera arbetet med trello

Planera med Trello

"Ordning och reda, pengar på freda!" Med Trello sätter du upp elektroniska anslagstavlor. På dom gör du kort med uppgifter som du enkelt flyttar mellan olika listor som "att göra", "på gång" och "klart".

Håll koll på hela flödet med nya idéer, vad som är på gång eller planeringen över veckan. Ett verktyg som verkligen underlättar planeringen på ett väldigt enkelt sätt.

planera med trello

Ofta dyker inte riktigt bra idéer upp när du sitter och försöker komma på dom. Med en app i telefonen kan jag snabbt lägga till ett nytt kort när det dyker upp under en löprunda. Sedan kan jag ta upp tråden framför datorn.

Tidigare hade jag en HTC-mobil med en riktigt bra widget för Trello som gjorde det otroligt smidigt att lägga upp nya kort. IPhone jobbar inte med widgets på det viset.

Det går att arbeta i team i Trello vilket ökar värdet mycket på tjänsten. Flera personer kan dela på en anslagstavla och det är perfekt för olika typer av projekt. 

Med till exempel Google docs går det att koppla dokumenten till ett kort i Trello så att man komma åt det direkt. Integration av olika tjänster gör att dom blir mer värda var och en för sig.

Gör checklistor som du sedan bockar av i Trello. Kopiera listan för dina rutiner. Det finns massor av möjligheter med lite kreativitet och Trello ger dig exempel på hur andra gör.

Kika gärna på vilka olika zappar alltså automatiserade uppgifter du kan göra med Trello och Zapier.

Har du inte registrerat dig för Digital är inget val! - gratis grundkurs i digital marknadsföring? 

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: