Så startar du nyhetsbrevet - Sustenta Communication
starta ett nyhetsbrev i mailchimp

Så startar du nyhetsbrevet

Att starta ett nyhetsbrev är ett utmärkt sätt att hålla kontakten med kunder och andra som är intresserade av det du gör. Vi går igenom steg för steg hur du tar fram och skickar ditt första nyhetsbrev.

I förra avsnittet av kursen gick vi igenom hur du skapar ett konto i MailChimp och sätter upp den första e-postlistan för dina prenumeranter. Nu är det dags att göra ett första utskick till listan i form av ett nyhetsbrev.

Vi kommer att gå igenom:

  1. Bra att veta om e-postdesign
  2. Skapa en mall för nyhetsbrevet
  3. Lägga in rätt innehåll i mallen
  4. Göra inställningar för utskicket
  5. Förhandsgranska så att allt ser bra ut
  6. Skicka nyhetsbrevet

Har du kommit hit utan att gå kursen Digital är inget val kan du klicka här för att starta kursen på en gång.

Bra att veta om e-postdesign

Innan du börjar är det bra att veta några grundläggande saker om e-postdesign. MailChimp har mallar du kan använda som är testar, men kanske kommer du senare att vilja hitta en mall utanför MailChimp som du laddar upp på ditt konto. Det går att hitta väldigt bra och snygga mallar, men det är bra att ha lite koll på begränsningarna i e-posten för att slippa frustration och gråa hår när det inte ser ut som du tänkt dig.

Det saknas nämligen en enhetlig standard för e-postdesign som för exempelvis webbplatser. En webbplats ser i stort sett likadan ut oavsett vilken webbläsare som öppnar den.

Ett e-postutskick kan se väldigt olika ut beroende på vilket e-postklient (e-postprogram) som mottagaren använder. Det innebär att du kan testa en mall på din dator och telefon, men när du skickar den till en kollega ser den helt annorlunda ut.

Det här är dom vanligaste e-postklienterna i världen:

vasnliga

 

Dessutom kan olika skärmstorlekar göra att innehållet möbleras om helt oväntat på olika sätt och i värsta fall bli nästan oläsligt.

Varje kombination av e-postklient och skärmmodell kan påverka innehållet på olika sätt, vilket gör att man behöver en bra mall och inte ta ut svängarna i designen för mycket utan att veta precis vad man gör. Även om man bara håller sig till dom vanligaste blir antalet kombinationer att testa väldigt omfattande.skärmstorlekar

Ta bara modellerna och e-postklienterna ovan. Totalt 54 kombinationer är möjliga!

Vill du vara på den säkra sidan är MailChimps mallar säkra och ser bra ut i stort sett överallt. Men så fort du vill gå utanför ramarna är det bra att veta att det kan bli problem.

Att tänka på kring typsnitt och bilder

Det finns ett mindre antal typsnitt som funkar i alla e-postklienter och även om det inte alltid är dom festligaste så kommer dom att funka. Väljer du andra typsnitt är risken att det ser ännu tråkigare ut eller bara konstigt för vissa mottagare, och det blir väldigt tidsödande att testa.

Det går ju att lägga in text som bilder istället och då kommer utseendet bli samma för alla. Problemet med bilder är att många e-postklienter blockerar bilder som standard. Dessutom ökar det risken att spamfilter ser utskicket som misstänkt eftersom dom inte kan läsa bilderna.

Funderar du på att hitta en egen mall så var uppmärksam och se till att den är väl testad först. Det finns mycket att säga om e-postdesign, men vi går inte in djupare på det här.

Skapa en mall för nyhetsbrevet i MailChimp

Det första du behöver är en mall. Det innebär att du gör en färdig design av hur nyhetsbrevet ska se ut. Sedan behöver du bara byta ut text, bilder och länkar för att uppdatera innehållet när det är dags för en ny utgåva.

Nu är det dags att skapa en enkel och säker mall i MailChimp.

Logga in på ditt konto och klicka på Create Template.

Skapa en mall i mailchimp

Då får du ett antal olika val för grundläggande design [1.]. Det går också att välja olika färdiga teman för designen [2.] som sedan går att redigera i MailChimps egen editor. Under Code your own [3.] går det att ladda upp mallar som html-kod eller zip-filer om du köpt dom någon annanstans. Då går dom däremot inte att redigera i MailChimps editor, bara direkt i koden.

Välj en enkel mall

Själv tycker jag att det är bra med bara en kolumn. Eftersom hälften av all e-post öppnas i en smartphone, vilket även gäller för mina egna utskick, så tycker jag att det blir bäst. Med responsiv design kommer flera kolumner att lägga sig under varandra på mobilen.

Det finns en fördel i att utseendet inte förändras för mycket mellan mobil och dator. Det är lätt att sitta och ta fram innehållet på datorn och glömma mobilen, vilket försämrar upplevelsen för mottagarna.

I det här exemplet väljer vi Select för den enklaste mallen. Det är inte så noga eftersom alla ändringar ändå går att göra i redigeraren.

Välja dom innehållsblock man vill ha med

Nu har du kommit till MailChimps drag-and-drop-editor. Där kan du välja dom olika innehållsblock du vill ha med till höger. Sedan drar du bara in dom i mallen till vänster och släpper där du vill ha det. Klicka sedan bara på det block du vill redigera.
Välj det som ska vara med i mallen

Den här mallen består av en så kallad preheader eller förrubrik [1.] med två kolumner. Sedan en bild [2.] som du kan ladda upp från datorn genom att klicka på Browse och välja en fil som i vilket program som helst.

Textrutan [3.] redigerar du som i ett vanligt ordbehandlingsprogram. Klicka texten till vänster, så kommer redigeraren att öppnas till höger.

Här finns även sociala ikoner [4.] som länkar vidare till dina sidor på nätet. Det går att lägga till fler och redigera länkarna genom att klicka på blocket.

Sidfoten [5.] är det som framför allt skiljer sig mot andra tjänster du är van vid. Vi kommer att titta närmare på den lite senare eftersom sidfoten är inte bara är till för kontaktuppgifter och annan information.

E-postutskick är direktmarknadsföring och är kringgärdat av olika lagar och regler. Du lagrar information om dina prenumeranter och dom måste ha rätt att avsäga sig framtida utskick, läs mer om det här.

Redigera blocken med innehåll

Genom att klicka på ett avsnitt eller innehållsblock till vänster så öppnar sig redigeraren till höger.

Välj bilder i e-postmallen

När du klickar på bilden får du möjlighet att ladda upp bilder genom den blå länken Browse. För bilder finns det en relativt avancerad redigerare i MailChimp för att skala, beskära och lägga på filter, bland annat.

Missa inte flikarna högst upp i redigeringsrutan, i det här fallet Content och Settings. Där finns det fler inställningar att göra. Bland annat kan du klicka i Edge-to-edge för att slippa en vit ram runt bilden.

På liknanande sätt kan du redigera alla innehållsblock i MailChimps redigerare och det inte särskilt komplicerat.

Viktigt att veta om sidfoten

Sidfoten är lite speciell och har innehåll som MailChimp kräver att du har med. Börja med att klicka på sidfoten för att få upp redigeringsläget.

Redigera sidfoten i e-postutskick

Högst upp [1.] finns det flera flikar för att göra inställningar för layouten.

Sedan kommer en text om skyldigheter du har enligt amerikansk lag [2.] eftersom MailChimp är ett amerikanskt företag. Det är absolut inget att oroa sig över så länge du har rent mjöl i påsen och är seriös.

Dom krav som ställs på dig går egentligen hand-i-hand med vad du ändå bör göra för att ge ett bra intryck och ha nöjda prenumeranter. Kontaktuppgifter till ditt företag ger ett seriöst intryck. Det visar dels att du inte har något att dölja, men gör det ju även enkelt för kunder att ta kontakt. Börjar du köpa listor ligger du på gränsen och när du börjar spamma privatpersoner så kan du få problem. Så gör inte det.

Textredigeraren [3.] fungerar som i många andra program, inget konstigt alls.

Själva texten [4.] är full av så kallade merge tags. Det är en kod som gör att MailChimp, när utskicket går iväg, plockar upp uppgifter från ditt konto och dina listor och lägger in dom istället för den aktuella merge taggen.

Ett exempel är  *│CURRENT_YEAR│*. Att lägga in en merge tag istället för att skriva 2016 innebär att när vi gått över till 2017 kommer det att stå rätt per automatik utan att behöva ändra i mallen.  Ett annat är *│LISTDESCRIPTION│*. Går du in och ändrar i beskrivningen av listan på ditt konto så slår det igenom i sidfoten per automatik. Klicka här för att läsa mer om att använda merge tags och hur dom funkar.

När du är klar med redigeringen så glöm inte att klicka på Save & Close för att kunna välja ett annat block.

Så funkar avregistreringslänken i sidfoten

Den allra viktigaste merge taggen är  *│UNSUB│* som ligger som en länk i texten unsubscribe from this list. En prenumerant som klickar på länken kommer att avregistreras från listan. Det är väldigt viktigt av många olika skäl. Genom att göra det enkelt att avregistrera sig minskar risken att rapporteras för spam betydligt, vilket är en fördel för dig som avsändare.

MailChimp kräver att länken finns med, men den kan översättas till svenska istället. En del väljer till och med att flytta upp den högst upp i utskicket just för att ge ett seriöst intryck. Personligen tycker jag att den då blir svårare att hitta eftersom man är van att leta längst ned.

När en prenumerant avregistrerar sig kommer du också att få veta det, via ett mejl om du så önskar. Då är det viktigt att respektera beslutet.

Avregistreringar är en naturlig del av din e-postmarknadsföring och i sak inget negativt. Du kan aldrig göra fantastiskt innehåll som passar alla. Var tydlig med vad prenumeranter kan förvänta sig från början. Om avregistreringarna ökar bör du fundera på om innehållet är det rätta och hur ofta du skickar dina nyhetsbrev.

Så kan mallen se ut

När du har lagt till dom block du vill ha med och redigerat den text som kommer att vara samma för varje utskick kan mallen se ut så här (ok, inte så snyggt. Men det är ett exempel för att visa hur du gör.)

exempel på en färdig mall att starta nyhetsbrevet med

Det här kan vara en enkel grundläggande struktur. När du sedan väljer den sparade mallen när ett nytt nyhetsbrev ska skickas öppnas det i redigeraren. Då kan du enkelt lägga till fler bilder eller andra block precis som du vill. Inget är skrivet i sten.

Du låser dig inte vid en mall, men du sparar i längden mycket tid på att ändra så lite som möjligt och köra med en grundläggande struktur.

  • Högst upp ligger en preheader som många missar att använda. Den syns i förhandsgranskningen (på dom flesta e-postklienter) och är väldigt viktig. Länken uppe till höger går till en webbsida som visar e-postutskicket i webbläsaren. Eftersom det är en merge tag kommer varje nytt utskick automatiskt att få rätt länk och något du kan överlåta helt och hållet till MailChimp.
  • För bilden högst upp har jag lagt in en logotyp med rubrik.
  • Sedan kommer textblocket som såklart måste ändras i varje nyhetsbrev.
  • Knappen under texten kan ligga på samma ställe varje gång, sedan är det bara att gå in och ändra texten på knappen och länken.
  • Man kan lägga till delningsknappar för att få hjälp att sprida innehållet eller sociala ikoner för att länka till dina egna sidor eller konton.
  • Sidfoten har redigerats och mycket information har plockats bort. Texten har också översatts till svenska.

En rekommendation om innehållet

En rekommendation är att inte ha allt innehåll i själva utskicket. Beskriv det kort och länka vidare till webbplatsen istället. Där har du bättre kontroll över designen. Dessutom får du betydligt bättre statistik om mottagarna behöver klicka. Annars blir det svårt att veta om dom uppskattar innehållet. Enbart öppningar säger inte så mycket.

Jag får en del nyhetsbrev som har för mycket innehåll. Dom är väldigt ambitiösa, men risken är att man inte ser skogen för alla trän. Satsa på det viktigaste och se till att det lyfts fram istället. Har du mycket innehåll att visa upp så gör det på webbplatsen eller genom att skicka nyhetsbrevet lite oftare.

Dags att skicka ditt första nyhetsbrev

Mallen är klar och det är dags att skicka det första nyhetsbrevet eller att skicka en Campaign som det kallas i MailChimp.

Ett kampanjutskick och ett nyhetsbrev är rent tekniskt samma sak: Ett utskick som går iväg till många mottagare på en lista samtidigt.

Skapa ditt första nyhetsbrev

Så klicka på Campaigns > Create Campaign. 

Välj typ av kampanj

Du får ett par olika alternativ att välja mellan. Vi kommer att välja Regular campaign, men jag ska ändå säga ett par ord om alternativen.

Plain-text campaign är helt utan design och bara ren text.

A/B testing campaign gör det möjligt att skicka samma utskick till listan, men där mottagarna rent slumpmässigt får lite olika varianter för att testa effektiviteten. Exempelvis kan man skriva två olika ämnesrader för att se vilken som ger flest öppningar och få statistik på vad som funkar bäst.

RSS campaign är utskick som går ut när det publiceras något nytt i ett RSS-flöde. Ett vanligt exempel är att prenumeranterna får veta när ett nytt blogginlägg har publicerats på webbplatsen.

Välj mottagare

Demolistan har fortfarande bara en ensam prenumerant i stackars Gunnar Gräslök. Det spelar däremot ingen roll i exemplet vi ska gå igenom hur många mottagare som finns på listan.

Välja hela listan

Har man en lång lista går det att dela upp den i segment. All information man har kan användas för att skapa segment. Det kan vara efter region, prenumerationsdatum, kön, eller vad mottagarna klickat på. Det gör att man kan variera innehållet beroende på vad man vet om mottagarna.

Ju specifikare innehåll, ju mer relevant blir det. Däremot tar det också mycket tid om man ska ta fram utskick med olika innehåll beroende på målgrupp. Det gäller att göra en avvägning mellan användarnytta och vad man faktiskt kan hantera tids- och resursmässigt.

Fundera på vem du är

Efter det är det dags att fylla i alla uppgifter och lägga in innehållet i nyhetsbrevet.

Uppgifter om ditt första nyhetsbrev

Första steget är uppgifterna som syns innan man öppnat nyhetsbrevet.

Fyra uppgifter krävs:

  1. Campaign name är ditt eget namn på utskicket. Det kan ju vara något om innehållet och ett nummer. Prenumeranterna kommer inte att se det.
  2. Email subject är motsvarigheten till en rubrik. Det är den enskilt viktigaste meningen i ditt nyhetsbrev och kan vara helt avgörande för om det öppnas eller kastas bort. Beskriv vad man kan förvänta sig och väck nyfikenhet, men vi kommer inte gå in på hur man skriver en bra ämnesrad här. Undvik däremot helt intetsägande ämnesrader som Nyhetsbrev #4, åtminstone tills du fått prenumeranterna att gå och vänta på just ditt nyhetsbrev.
  3. From name är avsändarnamnet som mottagarna kommer att se. Själv är jag mitt eget företag och vill framhäva det i avsändaren. Över tid kan avsändaren bli viktigare än ämnesraden, men bara när mottagarna vant sig vid att läsa ditt innehåll. Vill du vara ett anonymt företag eller en person som arbetar på ett företag?
  4. From email address är den e-postadress som står som avsändare och som det går att svara till. Tänk på att en info@-adress är ganska tråkig och inte skapar en relation. Fundera på hur du vill att nyhetsbrevet ska upplevas.

Har du samlat in förnamn till alla dina prenumeranter kan du använda dom för en personligare touch och bocka i rutan för Personalize the “to” field (i gröna rutan).

MailChimp erbjuder också en massa möjligheter att samla in statistik (blå rutan). Det går att tagga för Google Analytics för att kunna följa prenumeranterna när dom klickar sig vidare till webbplatsen. Det finns en hel del inställningar att göra, men det tar vi inte nu.

Välj din egen mall

Välj sedan mallen som du gjort under Saved templates. 

Välj mallen du gjort

Har du inte redan gjort en mall kan du göra designen för ditt nyhetsbrev på precis samma härifrån. När det är klart kan du även spara det som mall.

Det finns externa tjänster för att ta fram sin egen e-postmall. Själv tycker jag att EDM-designer har ett väldigt bra verktyg. I det fallet gör jag nyhetsbrevet inne på mitt konto i EDM-designer, för att sedan kopiera och klistra in koden under Code your own i MailChimp.

Klistra in det nya innehållet för nyhetsbrevet

Det enda du behöver göra är att ta bort texten i mallen och skriva eller klistra in den nya för det aktuella numret av nyhetsbrevet.

uppdatera mallen

Klicka på det block som ska ändras och redigera som vanligt.

Vill du lägga in fler textblock eller bilder så gör du på samma sätt som när du skapade mallen.

Förhandsgranska nyhetsbrevet

När du är klar är det väldigt viktigt att kolla att allt ser bra ut och funkar som det ska.

Förhandsgranska ditt nyhetsbrev

Under fliken Preview and Test är det framför allt två saker som du behöver göra.

Klicka på Enter preview mode för att se hur nyhetsbrevet generellt ser ut på mobilen respektive en datorskärm. Kom ihåg det grundläggande om e-postdesign. Utskicket kommer att se lite olika ut på olika skärmar och i olika e-postklienter, förhandsgranskningen är bara på ett ungefär.

Skicka därför även testmejl genom att klicka på Send a test email. Skicka gärna till flera olika e-postklienter och öppna helst på både mobil, dator och surfplatta. Åtminstone första gången. Genom att använda en mall behöver du inte testa lika noga varje gång.

Klicka dig igenom länkarna. Det är väldigt lätt att missa när man uppdaterar i mallen och intrycket för mottagarna blir dåligt med felaktiga länkar. Du kan även testa detta i Open Link Checker. 

Glöm inte att korrekturläsa ordentligt! Det är så lätt att missa småfel och det stör intrycket väldigt mycket, jag gör det själv ibland och skäms varje gång. Låt gärna någon annan gå igenom nyhetsbrevet för att dubbelkolla.

Har du en e-postmall du köpt utanför MailChimp kan det vara värt att betala för ett extra noggrannt test kallat Inbox previews. Där körs utskicket på olika kombinationer av skärmar och klienter. Den finns i högerfliken i förhandsgranskningen.inbox preview

Äntligen dags att skicka

När det ser bra ut i förhandsgranskningen är det äntligen dags att trycka på skickaknappen.

dags att skicka nyhetsbrevet

MailChimp visar en lång lista med olika element som förhoppningsvis är gröna och ibockade.

För gratiskonton måste man ha med MailChimps logga eller Monkey Reward som dom själva kallar det. För betalkonton kan den plockas bort, men annars läggs den till automatiskt och är inget som stör särskilt mycket.

Vill du ta bort loggan räcker det att köpa krediter för 10 dollar, utan att förbinda dig för ett abonnemang.

Social Cards kan du hoppa över om du vill. Det förenklar för att snyggt kunna dela ditt innehåll i sociala medier. Men klicka på resolve och testa om du vill.

För att skicka finns även alternativet Scheduled. Där kan du ställa in en dag och klockslag för utskicket, till exempel tisdag kl. 14. Sitter du på kvällen en söndag är det kanske inte bästa tiden att skicka till företagskunder. Eller så kanske du kan göra flera utskick på en gång och schemalägga dom inför semestern. Väljer du att schemalägga är det sista steget.

Annars…

Klicka på Send!

Då kommer den här rutan upp. Jag måste säga att jag tycker att den är lika rolig fortfarande!

Bekräfta att du vill skicka

MailChimp används av flera miljoner kunder som skickar flera miljarder(!) mejl genom deras servrar varje år. Kort sagt, ett e-postutskick är ingen big deal för MailChimp.

Ändå vet dom att just ditt nyhetsbrev är en stor grej för just dig: “This is your moment of glory”. Underbart!

Klicka på Send Now.

Klart!