Starta en autoresponder i 4 enkla steg med MailChimp - Sustenta Communication
starta en autoresponder i MailChimp

Starta en autoresponder i 4 enkla steg med MailChimp

En stor fördel med e-posten är att den kan automatiseras. Genom att starta en autoresponder i MailChimp i 4 steg går dina e-postutskick iväg till rätt person, med ett budskap som passar perfekt vid en viss tidpunkt. 

Det kanske allra mest naturliga och enkla automatiserade e-postutskicket är ett välkomstmejl till nya prenumeranter på ditt nyhetsbrev.

Vi kommer att gå igenom exakt hur du gör, steg-för-steg, och på samma sätt kan du sedan ta fram många olika varianter av automatiserade e-postutskick.

Ett automatiserat e-postutskick från autorespondern kan gå ut till den som öppnat en specifik kampanj, besökt en produktsida på webbplatsen, handlar i webbshoppen eller till en prenumerant som snart fyller år.

Bara fantasin sätter gränserna och det är inte svårt att komma igång. Tidigare i kursen gick vi igenom du kommer igång med MailChimp. Har du missat det så börja med:

  1. Skapa ett konto och en e-postlista i MailChimp.
  2. Skicka ditt första nyhetsbrev.

Autorespondern är en tjänst som MailChimp har förbättrat och förenklat en hel del på sistone. Den har dessutom blivit gratis, tidigare krävdes ett betalkonto. Så möjligheten att prova finns ett par knappklick bort.

Följer du den här instruktionen så är du igång.

Välkomstmejlet är en möjlighet många missar

Just välkomstmejlet går iväg när en ny prenumerant läggs till på din lista per automatik. Någon som precis har registrerat sin e-postadress är redo att ta emot ett utskick från dig, ja till och med väntar på det.

Läs om ett riktigt bra exempel på hur man kan skicka rätt budskap vid rätt tidpunkt.

Därför har nästan alltid välkomstmejlet en mycket högre öppningsgrad än vad själva nyhetsbrevet kommer att ha. Faktiskt, enligt statistiken, oftast bättre än samtliga nyhetsbrev du någonsin kommer att skicka!

Därför gäller det att ta till vara på möjligheten. Men det är väldigt många som bara låter e-posttjänsten skicka sin urtråkiga och standardiserade bekräftelse till nya prenumeranter och missar chansen med ett trevligt välkomstmejl.

Hur välkomstmejlet kan användas på olika sätt finns att läsa om på Sustentas blogg.

Nu ska vi gå igenom hur du startar en autoresponder i MailChimp i 4 enkla steg:

1. Skapa din första automatisering

Gå till flicken Automation och klicka på knappen Add Automation.

Lägg till automation MailChimp

Här kommer du att få massor av alternativ för vad du tänker använda dina automatiserade e-postutskick till. välj rätt för automatiseringen

Är du osäker så välj Custom eftersom du kan välja i efterhand hur utskicken ska gå igång. Men även om det går att ändra i efterhand kan listan ge idéer och inspiration till hur du kan automatisera din marknadsföring.

Välkomstmejlet är en List Activity eftersom det triggas igång av att en ny prenumerant läggs till på listan. lägg till en aktivitet

Så klicka på List Activity > Add Automation, ge det automatiserade flödet ett namn och välj vilken lista det ska kopplas till. Klicka sedan på Next.

Ändra din trigger för att starta autoresponder

Då kommer du att se ditt första automatiserade e-postutskick i listan. Pennan uppe till vänster (i den blå rutan) visar att det inte är aktivt ännu.

2. Ändra din trigger för utskicken

Genom att klicka på Edit trigger väljer du vad som ska göra att utskicket går iväg. Läs mer om triggers här.valmojligheter for trigger i mailchimpFör att ta ett exempel kan man under fliken Campaign activity välja om det ska skickas till någon som fått ett visst kampanjutskick (eller nyhetsbrev, vilket är samma sak i MailChimp), någon som har öppnat ett visst utskick eller någon som inte öppnat ett utskick.

Välja tid för en trigger

Men vi vill ha kvar det ursprungliga valet Signup: A subscriber joins your list för välkomstmejlet. Däremot vill vi inte att det ska skickas nästa dag. Istället sätter vi Delay till immediately så att det skickas så fort prenumeranten läggs till på listan.

Till höger kan man klicka i om välkomstmejlet även ska skickas till prenumeranter som importeras till den valda listan.

Där gäller det att tänka till. Du kanske ska lägga till e-postadresser från någon gammal databas och då kan det bli väldigt konstigt för mottagarna om det plötsligt kommer ett välkomstmejl för nyhetsbrevet.

Väljer du att inte bocka i rutan skickas välkomstmejlet bara till dom som läggs till, exempelvis via ett formulär på webbplatsen.

3. Lägg till flera utskick som en serie

Spara och klicka sedan på Design Email. Det funkar på exakt samma sätt som för ett nyhetsbrev (läs mer om det här) så den delen tar vi inte i den här artikeln. Du kan använda samma mall som för nyhetsbrevet om du vill.

När du sparat kommer du se ditt enda mejl i det automatiserade e-postflödet, alltså välkomstmejlet. Du kan nu klicka på Add Email längst ned.

lägg till fler mejl

Många företag arbetar med hela introduktionsserier av e-post, alltså inte bara ett välkomstmejl. Nästa utskick kan skickas en timme, två dagar eller tre månader efter det första. Det bestämmer du själv.

Bara klicka på Edit trigger [1.] och ändra när det ska gå iväg. Designa utskicket [2.] på samma sätt och lägg till ytterligare ett utskick i serien [3.]

Dina triggers kan vara olika för olika utskick. Det andra kanske bara går ut till dom som öppnat det första eller klickat på en specifik länk.

4. Bekräfta och testa din automatisering

När du lagt till dom utskick du vill starta med klickar du på Next längst ned till höger.

Bekräfta och gå vidare

Du kan alltid lägga till fler utskick senare, så det räcker att ditt första välkomstmejl är klart för att starta autorespondern.

Testa hur dina mejl ser ut

Uppe till höger kan du skicka ett test för att kontrollera att det ser bra ut. Du kan välja ett specifikt utskick eller alla som finns i flödet.

Väljer du alla mejl i flödet så kommer testutskicken att skickas på en gång oavsett vilken trigger du har valt. Dom kan komma i fel ordning, men det betyder inte att någonting är fel.

För att verkligen prova att alla triggers funkar som dom ska behöver du lägga till en e-postadress och starta flödet i skarpt läge, exempelvis från ett formulär på webbplatsen precis som en prenumerant. Annars får du lita på att inställningarna funkar.

Starta flödet

När du känner dig nöjd är det bara att starta igång din första autoresponder genom att klicka på Start Workflow.

Klart!

Med ditt första automatiserade e-postutskick har du fått upp ögonen för möjligheterna. Ta kontakt med Sustenta om du vill få hjälp med att utveckla din e-postmarknadsföring ytterligare.