Skapa landningssidor som tar kunderna in i mål - Sustenta Communication
skapa landningssidor som tar kunderna in i mål

Skapa landningssidor som tar kunderna in i mål

Skapa landningssidor som får besökare som klickat på dina annonser att göra precis det du vill. Du kommer att få större effekt av annonseringen och besökarna kommer att känna att dom kommit rätt.

I förra avsnittet gick vi igenom vad en landningssida är och varför landningssidor är så viktiga för annonseringen. Nu ska vi gå igenom hur du i praktiken gör för att ta fram effektiva och konverterande landningssidor.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom:

Det mest grundläggande är att göra en webbsida som matchar innehållet i en annons. Det som lockar besökaren att klicka på annonsen är också det som ska synas först på sidan annonsen länkar vidare till.

Att ha en landningssida eller inte

För att göra det tydligt tänkte jag börja med ett dåligt exempel som visar hur en annonspeng kan vara helt bortkastad utan en bra landningssida.

Egentligen är en landningssida den sida besökaren landar på, oavsett hur den ser ut. Men i marknadsföring innebär det en sida som är anpassad till annonsen eller budskapet.

En googling på billiga+bussresor+örebro ger det här sökresultatet.

annons för bussresor örebro

Annonsen för Rolfs Buss visas överst i sökresultatet. Min sökning är ganska specifik så jag är knappast ute och fiskar efter vilken resa som helst. Men när jag klickar på annonsen möts jag av den här sidan.att inte skapa landningssidor som rolfs buss Totalt förvirrande! Knappast någon som googlar på en bussresa till Örebro är i första hand intresserad av en sjudagarstripp till New York. Visserligen finns det en länk till bussresor på sidan. Men spontant känns det fel, fel, fel, och som besökare lämnar jag sidan snabbt. Den är helt enkelt inte relevant för mitt mål med googlingen.

Visserligen signalerar redan annonsen att det kan bli fel. Rubriken är Resor till hela värden. Intressant för mig? Nej, jag vill ju till Örebro. Rolfs Flyg och Buss borde se över sin strategi för annonseringen på Google och lägga pengarna på rätt saker och spara resor till New York till dom som är intresserade.

Förmodligen har företaget valt att visa annonserna för sökningar som innehåller ordet bussresor. Det är alldeles för allmänt för att vara effektivt och gör det omöjligt att följa upp klicket med en bra landningssida. Därmed kastas annonspengar i sjön.

Trean i det betalda sökresultatet är mer lovande och webbadressen går till en sida med en URL som faktiskt innehåller det jag sökt på, “bussresor örebro”.

landningssida swebus

Själva sidan innehåller ju inget direkt riktat mot Örebro, men jag kan skriva in vad jag vill så det känns ändå rätt.

En annons som vet vad den vill

Jag går till mitt facebookflöde istället och ser vilka annonser jag dyker på om jag scrollar i det.

Skapa en landningssida med tydlig cta

Verisures annons är utan tvekan väldigt fokuserad på en enda sak. Dom vill locka mig att räkna ut ett pris på mitt hemlarm.

Alla delar av annonsen fokuserar på just det. Om jag klickar på annonsen räknar jag kort sagt med att kunna räkna ut mitt pris.

skapa landningssidor som är fokuserade på en sak

Jag blir inte besviken. Landningssidan möter mig med en stor vit ruta och första uppgiften som krävs för att räkna ut priset på mitt hemlarm. Knappen nästa med en blå kontrasterande färg gör det extremt tydligt hur jag sedan går vidare.

Det är en fokuserad landningssida, men det finns ändå en möjlighet att komma till startsidan på webbplatsen uppe i vänstra hörnet. Så det är inte ett attention ratio på 1:1. Alltså bara en sak som företaget vill att jag ska göra och en sak som jag kan göra, utan 2:1. Men det stör inte eftersom fokus på rätt sak är så tydligt.

Just till startsidan blir man länkad från många av Verisures annonser på Google. Att skapa en specifik landningssida för varje sökord kan bli en övermäktig uppgift om man annonserar för väldigt många varierade sökfraser när det gäller hemlarm. Men även startsidan har en tydlig call-to-action att räkna ut sitt pris.

verisure startsida med call to action

Däremot finns det mycket annat som kan stjäla uppmärksamheten från en besökare. Därför är startsidan inte lika bra som landningssidan för besökare som kommer från från facebookannonsen.

En fokuserad landningssida är kort sagt bäst. Ett alternativ är en startsida med ett tydligt fokus som gör det tydligt för besökaren. Ett mellanalternativ kan vara att ha en landningssida som funkar för en viss grupp av annonser, kanske fokuserad på en specifik produkt eller produktgrupp.

Gör det enkelt att gå vidare

Nästa annons i facebookflödet är en webbplats som hjälper till att hitta rätt revisor till rätt pris.

revisionsannons

Ett klick på annonsen leder till en landningssida med ett stort fokus på att skicka in en offertförfrågan.

tre revisions offerter landning

I mitten ligger formuläret och det är omöjligt att undvika. Eftersom det var budskapet i annonsen känns det inte alls konstigt eller särskilt påträngande. Hade det inte varit intressant borde man inte ha klickat från första början.

För den som vill finns även ett supportnummer och en länk till en chatt.

Eftersom jag, och säkert många med mig, inte var bekant med företaget sedan tidigare har dom gjort vad dom kan för att inge förtroende. “Referenser” från fyra ledande tidningar ger ett bra intryck.

Läser man närmare är det förmodligen text som hämtats från företagets egna annonser i tidningarna. Lite tveksamt kan jag tycka, men förmodligen ett effektivt sätt att snabbt vinna förtroende. Dessutom ligger det en widget med bra betyg hos TrustPilot av samma anledning nere till höger.

Skapa dina egna landningssidor

Nu har vi sett ett par exempel på hur man kan göra (och inte göra) för att använda landningssidor effektivt. Det är dags att titta på hur du kan göra själv.

Den allra enklaste varianten för att skapa en landningssida är att gå till ditt vanliga CMS (webbsidesprogram) och göra en sida med innehåll som matchar annonsen.skapa en landningssida i WordPress

Du kan matcha rubriken och ändra i permalänken så att den stämmer överens med innehållet. Men om du tittar på hur landningssidorna i annonsen ser ut jämfört med en vanlig sida i WordPress så ser resultatet inte så kul ut.

Det blir ganska stelt och designen är begränsad. Något som kan vara positivt för en webbplats där innehållet ska ha en tydlig struktur. Men just nu är det inte så bra.

Därför finns det företag som gör program och tjänster för att göra just landningssidor som är betydligt mer fria i sin struktur än webbplatser.

Vi ska alldeles strax titta på ett exempel på ett sådant program. Men först ska vi titta på ett exempel på hur dom själva gör sina egna landningssidor.

Hur tänker företaget som gör landningssidor?

När jag googlade på landing page fick jag upp företaget Unbounce i topp. En väldigt populär lösning som är helt fokuserad på att göra effektiva landningssidor och som vi strax  ska titta närmare på.

Tvåan i listan vet sin plats i hierarkin och presenterar sig redan i annonsen som ett “unbouncealternativ“. Fokus i rubriken ligger på den extremt höga konverteringsgraden hos deras kunder, alltså hur många som besöker en landningssida som faktiskt gör det annonsören vill, till exempel att genomföra ett köp eller lämna ifrån sig kontaktuppgifter.instapage har skapat en tydlig landingssida

En genomsnittlig kund hos Instapages får alltså 1 av 4 besökare att fylla i till exempel ett registreringsformulär, om man ska lita på påståendet. instapage landingpage Deras landningssida är visserligen ganska lång, men det som möter besökaren är extremt fokuserat.

En mörk bakgrund och en klart lysande knapp. Den som vill leta sig vidare på en webbplats söker sig gärna upp i högra hörnet där menyn brukar ligga.

Den enda “menyknappen” är egentligen en förklädd call-to-action som leder till samma ställe som den blå knappen.

Budskapet från annonsen med den höga konverteringsgraden på 25 procent följer med. Tittar man på Instapages vanliga startsida är den förväxlingsbar, men lite mindre fokuserad och med fler alternativ än landningssidan från annonsen.

insta startpage

En tjänst för att skapa landningssidor

Det finns många olika tjänster som erbjuder möjligheter att skapa landningssidor på ett smidigare sätt än du kanske kan göra från administrationspanelen för din vanliga webbplats.

Så vi ska kika lite närmare på Unbounce, som har en gratisversion att testa. Det är en riktigt bra tjänst som ger mer eller mindre total frihet att skapa precis den landningssida man vill ha på ett ganska enkelt sätt.

Ett stort bibliotek med mallar gör att man inte måste bygga sidan från grunden. Mallarna är taggade efter olika användningsområden som webinar, lanseringssidor eller leadsgenerering.

unbounce bibliotek med mallar

En dra-och-släpp-redigerare gör att man inte måste kunna så mycket för att komma igång. Den har responsiv design med den stora fördelen att man kan gå in och pilla i mobilversionen separat så att det ser helt perfekt ut för olika skärmstorlekar.

Man kan börja att välja en färdig mall som man sedan redigerar i som man vill.unbounceträningssida

Det finns faktiskt en träningsmall med tydliga instruktioner för att göra det enkelt att komma igång. Det kan vid en första anblick se lite rörigt ut eftersom alternativen är så många. Men det är ganska logiskt och rätt lätt även för nybörjare om man har en viss vana av liknande tjänster. Kör man fast finns det gott om instruktioner och support.

Kanske det viktigaste av allt

Det går alltså att få till en riktigt bra landningssida. Men något av det allra viktigaste i den digitala marknadsföringen är att kunna testa. För att testa måste man få statistik och kunna mäta. Där är Unbounce riktigt bra.

unbounce statistik

Ingen kan veta på förhand vad som funkar optimalt och vad som inte gör det. Därför måste man göra flera versioner om man verkligen vill ha bästa resultat.

I Unbounce går det att kopiera en landningssida med ett knapptryck. Sedan är det bara att gå in och ändra en av varianterna. Byta ut rubriken eller bilden och fördela trafiken. Alltså bestämma hur stor andel av besökarna som ska få se variant A och hur många som ska få se variant B. Vill man ha en variant C och en också är det inga problem.

Sedan visar Unbounce slumpmässigt dom olika versionerna för olika besökare och mäter resultatet. Kör man en annons länge kan man bestämma att en variant som visar sig klart bäst per automatik ska utses till vinnare och visas varje gång.

Det var ett par fördelar med att använda en tjänst som verkligen fokuserar på landningssidor.

Jag tycker däremot inte att gratisversionen för Unbounce är ett riktigt bra alternativ eftersom man inte kan välja sin egen domän för att publicera landningssidan. Du kan visserligen göra en snygg sida, men du kan inte publicera den på din egen domän och webbadressen blir unbouncepages.com/ditt-val.

Betalversionerna kostar från 79 dollar i månaden, vilket är helt ok om man verkligen har nytta av tjänsten.

En annan tjänst jag själv använder

Unbounce är en fristående för att tillverka landningssidor och är inte beroende av vilken tjänst du använder för din webbplats. Den har ett plugin som gör det väldigt enkelt att koppla ihop den med WordPress.

Själv använder jag ThriveThemes som har en modul för att göra landningssidor, men ingår  i ett större paket med bland annat en samling kompletta teman för WordPress. Här är en bra video hur man kan kopiera designen från en landningssida från ett stort företag.

I ThriveThemes ingår även ett plugin (ThriveLeads) för att kunna skapa och testa olika former av formulär för e-postprenumeranter och leadsgenerering.

Den här artikeln är en del av kursen Digital är inget val! Har du kommit hit på annat sätt så kan du läsa mer om kursen här eller registrera dig gratis på en gång.