Ranka i topp för ett nyckelord: Så skriver du - Sustenta Communication
ranka i topp för ett nyckelord

Ranka i topp för ett nyckelord: Så skriver du

Att ranka i topp för ett nyckelord i Google är avgörande för att bli hittad av potentiella kunder. I den här artikeln ska jag visa steg-för-steg hur jag fick snabbt fick upp en artikel till en topplacering genom att sökmotorsoptimera texten.

Följ exemplet så kommer du att ha mycket större chans att lyckas med samma sak för ett nyckelord är viktigt i din verksamhet.

Det är en bra idé att göra en lista med nyckelord för att varje gång du skriver en ny artikel fokusera på ett ord eller en fras. På så sätt kommer du att sakta, men säkert hittas av allt fler på Google och få trafik till webbplatsen helt gratis.

Innan vi börjar vill jag repetera skillnaden mellan dom organiska och betalda sökresultaten i Google. Är du lite osäker på vad sökmotorsoptimering är så läs den här artikeln först.

För alla nyckelord där företag ser ett värde i att hamna högt upp i Googles sökresultat går det att köpa sig till en plats via annonsplattformen AdWords. Upp till fyra placeringar högst upp i listan med resultaten är rena annonser. Vid lite mindre attraktiva sökfraser kan det vara färre betalda platser eller ingen alls.

Dyra eller gratis klick på en länk

Så här ser det ut för sökfrasen billig+bilförsäkring som försäkringsbolagen vet att köpsugna kunder använder:

Skilj mellan betalda och organiska sökresultat för att ranka i topp

Dom så kallade organiska sökresultaten kommer först efter dom betalda (paid search results). Organiska sökresultat är länkar till sidor som Google helt enkelt bedömer som mest relevanta för att svara på frågan eller googlingen. Kort sagt: insplanet.com betalar mest i exemplet ovan, och compricer.se har den bästa sidan.

Ju hårdare konkurrens om ett sökord, ju dyrare blir annonserna och priset bestäms enligt en auktionsmodell. Det organiska resultatet är alltid gratis.

Titta gärna på andraplatsen för dom betalda sökningarna. Där återfinns också compricer.se. Skillnaden är att om du klickar på deras annonslänk kommer Google att ta betalt. Klickar du på länken i det organiska resultatet är det gratis för Compricer.

Det är den organiska positionen (i den blå rutan), den som är gratis, som vi kommer att fokusera på här!

När man pratar om att lägga resurser på att ranka högt i det organiska sökresultatet, ibland genom att anlita konsulter, läggs tid och pengar på att få till innehållet rätt. Inga pengar betalas till Google eftersom det inte går att köpa sig till dessa platser.

Ett nyckelord som retade mig

Jag gick igenom hur besökare hittat till min webbplats Sustenta. En del hade hittat dit genom att googla på automatiserad+e-post och där min artikel rankade som nummer 1. Däremot störde det mig att det var en ganska gammal artikel och som jag inte tyckte svarade riktigt bra mot vad folk sannolikt ville veta när dom skrev det sökordet.
ranka i topp för ett nyckelord som "automatiserad e-post"

Om man vill veta vad automatiserad e-post är så ska man få ett bra svar av Sustenta! Därför bestämde jag mig att skriva en ny artikel.

Konkurrensen var överkomlig för nyckelordet, men ändå tillräcklig för att företaget Apsis skulle vara beredda att betala för att synas i det betalda sökresultatet. Apsis bedömer alltså att någon som googlar på automatiserad e-post kan vilja köpa deras produkter.

Ett program som guidar på vägen

För den som har sin webbplats i WordPress finns det ett alldeles utmärkt verktyg som underlättar optimeringen av texter för Google. Ett tillägg (eller plugin, ett extraprogram man lätt kan installera) som heter Yoast SEO.

Om du använder dig av något annat CMS (webbsidesprogram) förändrar det inte processen för att skriva artikeln och du kan fortsätta läsa.

Yoast SEO gör inte jobbet utan stämmer bara av att man gör rätt och inte glömmer något viktigt när man anpassar texten för Googles sökmotor.

 

Har du inte WordPress kan du ändå använda listan i Yoast för att checka av dom olika delarna i dina texter och göra jobbet på precis samma sätt. Sist i artikeln går vi igenom hur du laddar ned och installerar Yoast.

Strategiska placeringar av mitt nyckelord

Min nya artikel skulle alltså ranka högt för automatiserad+e-post. Det innebär att just den kombinationen av ord ska finnas med på ett antal strategiska ställen på sidan. På så sätt blir det enkelt för Google att förstå att den handlar om just det.

Samtidigt är det viktigt att fortfarande tänka på kvalitet och att det är en välskriven text. Google är en väldigt smart sökmotor och märker om någon vill ta enkla genvägar för att ranka i topp för ett nyckelord.

Ranka i topp för en sökfras genom att få med den på strategiska ställen.

För att öka chansen att ranka högt i sökresultatet ska nyckelordet finnas med i huvudrubriken, kallad H1 (heading av största storleken). Det är även en bonus om den finns med i underrubriker som H2 eller H3 också.

Se till att nyckelordet finns med i webbadressen, den så kallade URL:en.

Optimera bilder att ranka i topp för ett nyckelord

Lägg även nyckelordet så fort som möjligt i inledningen av texten, ju förr desto bättre, även om den inte måste vara allra först. Det är viktigt att inte bara trycka in nyckelordet, utan att det faktiskt är en text som någon kan tänkas vilja läsa. Kunder ska ju inte bara klicka på texten, utan gärna ta den till sig också.

Även bilder kan märkas upp.

Optimera bilder för toppranking

Eftersom sökmotorer har det lite svårare att läsa bilder får man hjälpa dom på traven. I den så kallade alt.-texten kan man skriva in vad bilden visar. Det kan sökmotorn läsa och även där kan man få in sina nyckelord. Nyckelordet kan även vara med i filnamnet, så tänk på det när du döper dina filer.

Över huvud taget är det bra med lite bilder eftersom det gör att texten blir roligare att läsa. Något också Google uppskattar.

12 punkter för en sökmotorsoptimerad text

Har du installerat tillägget Yoast SEO hjälper det till att bedöma hur sökmotorsoptimerad din text är enligt kriterier som får grönt, gult eller rött ljus. Då får du en tydlig lista med det som behöver korrigeras. Beta sedan av punkterna tills allt ser bra ut.

Yoast punkter för en sökmotorsoptimerad text på webbenAnvänder du inte WordPress kan du ändå använda dig av Yoasts 12 punkter för en sökmotorsoptimerad text:

  1. Titeln ska innehålla nyckelordet. (Jag får gult ljus eftersom det inte ligger i allra först.)
  2. Ha med länkar, både interna på webbplatsen och utlänkar.
  3. Skriv texter på över 300 ord. (Min text var på 942 ord.)
  4. Skriv en metabeskrivning (beskrivningen som syns under länken i Google) som är klickvänlig.
  5. Använd nyckelordet i underrubriker.
  6. Använd nyckelordet i bildbeskrivningar.
  7. Ha med nyckelordet flera gånger i brödtexten.
  8. Ha med nyckelordet i första stycket.
  9. Använd nyckelordet i metabeskrivningen.
  10. Se till att rubriken är 35-65 tecken lång.
  11. Se till att nyckelordet är med i webbadressen (URL:en).
  12. Använd inte en och samma sökfras i flera inlägg och artiklar på webbplatsen.

Se till att texten är lättläst

Även själva strukturen på texten bedöms under en egen flik.

Punkter för en lättläst text på webben

Där finns det 3 punkter (som Yoast håller reda på) att tänka på för en välskriven och lättläst text på webben som Google tycker om:

  1. Använd inte mer än 300 ord utan att bryta av med en underrubrik.
  2. Skriv inte för långa stycken.
  3. Skriv korta meningar. Låt inte fler än 25 procent av meningarna ha mer än 20 ord.

Det var allt.

Så gick det för min artikel

Hur gick det då för min artikel? Jo, på en knapp vecka hade den letat sig upp till andraplatsen.

Toppplaceringarna för Sustentas artiklar om automatiserad e-post

Fortfarande slagen av den gamla artikeln. Men att ranka i topp för ett nyckelord kräver lite tid, eftersom det är en faktor Google tittar på. Därför räknar jag att dom snart kommer att ha bytt plats.

Det finns väldigt många fler kriterier att arbeta med för att bli riktigt vass på sökmotorsoptimering. Till exempel att arbeta med länkar och att ha rätt struktur på webbplatsen.

Men börja med att skriva texter på rätt sätt och med tydligt fokus. Då kommer du snart ranka i topp för ett nyckelord som du bestämmer dig för att erövra.

OBS! Det här är ett bra exempel på hur du arbetar med innehållet för att få upp det i Google. Men generellt är det bättre att inte satsa på samma sökord i flera artiklar eftersom det kan förvirra Google vilken som är bäst. Välj hellre att uppdatera en gammal artikel eller skriva en kring ett kompletterande sökord. Däremot kan du inte styra om Google väljer att ändå ranka “fel” artikel högst.

Så installerar du Yoast SEO i WordPress

Använder du WordPress så gör så här:

Yoast SEO plugin i WordPress

Gå till tillägg [1.] och skriv in “Yoast SEO” i sökrutan. Klicka på programmet [2.]. Klicka på “ladda upp tillägg” [3.] och aktivera det. Nu kommer du att få samma guidning i dina inlägg och artiklar som jag nu ska visa dig. På så sätt blir det enkelt att fokusera på dina nyckelord.