Installera Google Analytics och sluta gissa - Sustenta Communication
Installera Google Analytics för att samla in och sammanställa data

Installera Google Analytics och sluta gissa

Grunden för att utveckla och effektivisera den digitala marknadsföringen handlar om att kunna analysera vad som fungerar och vad som inte gör det. Då behöver du installera Google Analytics för din webbplats om du inte redan gjort det. Bara följ instruktionerna här så kommer du igång på egen hand utan att kunna ett dyft om webbutveckling eller kod

Google Analytics är gratis och kan ge dig full koll över vad som händer på din sajten genom att samla in data och sammanställa den.

Du ser var besökarna kommer från, vad dom gör, vilka sidor dom besöker, om dom kommer tillbaka. Och mycket mer.

Även om du inte har några, eller väldigt få, besökare så bör du verkligen installera Google Analytics ändå. Det går inte att börja samla in gamla data i efterhand och historiken är viktig. Data blir ofta meningsfull först när den kan jämföras med någonting och därför är det viktigt att mäta över tid.

Skapa ett konto hos Google Analytics

I inlägget om att hitta rätt nyckelord behövde du ett konto hos Google. Det kan du använda till Google Analytics också. Har du inget konto (det är samma som till Gmail och Google Drive också) så skaffar du det här.

Google knyter alla sina tjänster till ett och samma konto, vilket är en stor fördel för företagare. Det innebär det blir väldigt enkelt att koppla in nya funktioner i takt med att du utvecklar din marknadsföring.

När du har ditt konto loggar du in på Google Analytics. Där ser du den här vyn.

Skapa ett nytt Analyticskonto

Välj fliken Administratör och sedan Skapa nytt konto i rullgardinsmenyn.

Sedan fyller du i uppgifterna om din webbplats för kontot. På bilden har jag använt testdomänen installerawebbplats.nu.

Fyll i uppgifterna för kontot på Google Analytics

Längst ned finns ett antal olika bockrutor för hur du vill dela dina data med Google. Det påverkar inte direkt installationen av Google Analytics, utan du får läsa informationen och bestämma hur du vill göra.

Hämta ditt id-nummer hos Google

Hämta spårnings-id

När du har gjort valet klickar du på Hämta spårnings-id.

Sedan kommer det upp ett långt dokument med Googles användarvillkor. Det är inte mycket att säga om. Google är fortfarande kung på webben och det är bara att godkänna för den som vill använda deras produkter.

Ditt spårnings-id är det nummer som du ska lägga in på webbplatsen så att Google kan samla in dina data och skicka den till rätt konto i Analytics. Du ser även den kod som gör att webbplatsen kan samla in uppgifter från besökarna.
Google Analytics hitta id 595

Skulle du gå ut från Google Analytics och vill hitta tillbaka till koden och id-numret så klickar du på Spårningsinformation > Spårningskod (i den blå rutan).

Två varianter för att installera Google Analytics på webbplatsen

Vi kommer nu att gå igenom två alternativ för att lägga till koden eller id-numret och installera Google Analytics webbplatsen. Båda två fungerar lika bra och du väljer bara ett av alternativen.

Det första är om du vill göra det så enkelt som möjligt och känner dig obekväm att pilla i koden (även om du inte måste kunna något om kod, bara klippa och klistra).

Instruktionerna för dig som har en webbplats i WordPress kan följa med steg-för-steg. Har du ett annat CMS, webbsidesprogram, så finns det säkert en liknande variant med ett program som hjälper till med installationen.

Alt 1. Installation med plugin i WordPress

Börja med att logga in på administrationspanelen i WordPress för att installera ett tillägg eller plugin (läs mer här om hur du gör det). I vänstermenyn går du sedan till Tillägg > Lägg till nytt.Hitta ett plugin för att installera Google Analytics

Skriv in google analytics i sökrutan för att få upp förslag. Du får upp flera som i stort sett gör samma sak. Jag kollade i informationen (blå rutan) och tyckte att det här verkade bra. Bara full pott i omdömena och om det funkat för 100 000 användare innan mig så ska det nog gå bra denna gången också. Dessutom är det nyligen uppdaterat.

För att installera klickar du på Installera nu. Klicka på länken Aktivera tillägg när installationen är klar.

Kopiera spårnings-id för Analytics

Gå tillbaka till Google Analytics och kopiera ditt spårnings-id. Det är börjar alltid med UA. 

Hitta tillägget för att installeraGå sedan till baka till WordPress igen och öppna det nya tillägget.

Just det här tillägget lägger sig under Inställningar > Google Analytics.

Installerade tillägg (plugins) kan hamna på lite olika ställen i menyn till vänster. Om du väljer ett annat tillägg än det vi använder i instruktionerna här kanske du får leta lite i menyn.

Klistra in koden i tillägget och spara.

Klistra in spårningskoden i WordPress

Klart!

Rent tekniskt är det ingen skillnad mellan den här lösningen, alltså att använda ett tillägg i WordPress, och att klistra in koden själv som i nästa exempel. Skillnaden är att tillägget, i det här exemplet, hjälper oss att placera koden på rätt ställe.

Problemet är att man om möjligt ska hålla nere antalet installerade tillägg eftersom dom kan orsaka problem eller göra webbplatsen långsam. Och det här är ganska enkelt att göra utan tillägg även för en som inte kan webbutveckling.

Alt 2. Installera genom att klistra in html-kod

Det andra exemplet för att installera Google Analytics på sajten är inte specifikt för WordPress. Visserligen använder vi en webbplats i WordPress som exempel, men det fungerar på samma sätt oavsett vilket program du har.

Google Analytics kod läggs till högst upp på webbplatsens sidor. Det innebär att när en besökares går till din sajt kommer webbläsares att läsa in koden för sidan (det gör alla webbläsare på alla webbplatser). Den lilla biten kod vi klistrar in kommer att se till att information från besöket skickas in till Google Analytics som sedan kan bearbeta och sammanställa den.

Börja därför att gå till kontot i Google Analytics och kopiera html-koden.

Kopiera analyticskoden

Den ska sedan läggas in i sidhuvudet (header) så att den läses in så fort någon går in på en sida. Koden ska läggas på alla sidor man vill spåra (vilket normalt sett är alla sidor på webbplatsen).

Använder du dig av en mall, i WordPress kallat för tema (theme på engelska), så ska koden klistras in i den och då hamnar den på alla sidor. Gå därför till administrationspanelen på webbplatsen.

 

Gå in till redigerarenI WordPress hittar du temats filer under Utseende > Redigerare. 

Listan med mallfiler

Under Mallar letar du sedan upp Sidhuvud för tema, och filen som heter header.php vilket står inom parentes.

När du klickar på den kommer koden för filen att visas.

Google Analytics klistra in koden 595

Kolla högst upp (i den blå rutan) att du är inne på rätt tema och rätt fil (header.php).

Leta sedan upp taggen </head> som avslutar sidhuvudet. (För att vara extra tydlig så finns det även en tagg som heter <head> utan snedstreck som inleder sidhuvudet, blanda inte ihop dom.)

Klistra in koden från Google Analytics precis ovanför </head>. Klicka på den blå knappen Uppdatera fil.

Klart!

Gå in och testa att det funkar

Nu har du installerat Google Analytics på webbplatsen och du har börjat samla in data från dina besökare.

Gå tillbaka till Google Analytics och testa att det funkar. Gå till fliken Startsida och klicka på ditt konto.

Surfa in på webbplatsen från datorn eller mobilen.

Google Analytics översikt realtid

Klicka på Realtid > Översikt. Då bör du se alla besökare som är inne på webbplatsen just nu.

Nästa steg

I nästa avsnitt kommer vi att titta närmare på hur du kan skapa rapporter och få värdefull kunskap från informationen i Google Analytics.

Har du hittat kommit direkt till den här sidan så är det en del av kursen Digital är inget val, en grundkurs i digital marknadsföring. Läs mer om kursen och registrera dig här.