Börja med e-postmarknadsföring: Första steget - Sustenta Communication
skicka epost kom igång med mailchimp

Börja med e-postmarknadsföring: Första steget

För att börja med din e-postmarknadsföring behöver du allra första skaffa dig en e-posttjänst (eller ESP, Email Service Provider). Här går vi igenom hur du steg-för-steg skapar ett konto och gör dom första inställningarna för att kunna genomföra professionella e-postutskick på ett enkelt sätt.

Det är inte tillräckligt med din vanliga e-postklient (alltså jobbmejlen) för att genomföra e-postmarknadsföring på ett seriöst sätt. Att klippa ut ett gäng mejladresser från ett excelark och klistra in i “kopia-rutan” är inte ett ovanligt arbetssätt, men däremot inte särskilt bra.

  • Du kommer att ha väldigt dålig kontroll över hur utskicket ser ut.
  • Du får inte statistik och data, helt avgörande för att utveckla marknadsföringen.
  • Risken för att fastna i spamfilter ökar.
  • Utskicken kan vara rent olagliga eftersom du inte ger mottagaren rätt möjligheter att avregistrera sig.
  • …och många andra skäl.

Kort sagt: Nu är det dags att skaffa sig rätt verktyg för e-postmarknadsföringen.

Världens största ESP duger även för dig

I den här kursen ger jag konkreta förslag på riktigt bra verktyg för den digitala marknadsföringen. Det innebär att instruktionerna kan bli tydliga steg-för-steg.

Det finns många olika e-posttjänster, med för- och nackdelar. I den här instruktionen kommer vi att använda oss av MailChimp som är världens största ESP. Gratisversionen har alla funktioner som behövs för att starta med nyhetsbrevet och skicka kampanjer. Instruktioner för att skaffa mailchimps eposttjänst gratis

Du kan alltid byta e-posttjänst i framtiden och dina prenumeranter är inte knutna till MailChimp på något sätt. Det är du själv som äger din e-postlista och kan flytta den om du vill byta verktyg. Det är en amerikansk tjänst, men används av väldigt många både stora och små svenska företag.

 

Börja med e-postmarknadsföring genom att skapa ett konto på en e-posttjänst
Det första som krävs är att du skapar ett konto på MailChimps webbplats [1.], det räcker med ditt namn och din e-postadress för att komma igång.

Tjänsten är på engelska, men allt kunderna ser översätts till svenska.

En av fördelarna med att använda MailChimp är att tjänsten, förutom att den är gratis upp till en viss volym av utskick, uppdateras den kontinuerligt (vilket kan göra att något kan se lite annorlunda ut mot den här instruktionen).

Det stora antalet kunder gör att MailChimp har resurser att utvecklas och det tillkommer nya och smidigare funktioner. En del som slutat använda MailChimp gjorde det av skäl som numera rättats till. Dessutom finns det en snabb och väldigt hjälpsam support som svarar på chatten.

Skapa ett gratiskonto på MailChimp, och bekräfta

Dom enda uppgifter som krävs för att komma igång.

När du har knackat in uppgifterna som krävs för kontot klickar du på get started och går sedan till din inkorg för att bekräfta din e-post via en länk i ett mejl som kommer på en gång. Nu är du igång.

Gå tillbaka till MailChimps startsida och logga in [2.].

Du kan även se hela instruktionen som video. Det går ganska snabbt, men bara pausa och gå tillbaka:

Skapa din första e-postlista

När du har loggat in kommer MailChimp att vilja ha lite fler uppgifter av dig, som adress, telefonnummer och om du vill koppla sociala konton till din e-posttjänst. Telefonnumret används för att kunna skicka bekräftelsekoder när dom behöver fastställa att ingen annan varit inne på kontot, vilken är en bra säkerhetsåtgärd. När det sker får du en kod till mobilen som ett sms som du skriver in i samband med att du vill logga in.

Skapa första e-postlistan för att lägga till e-postadresser

Sedan är det dags att skapa den första e-postlistan under fliken lists och sedan genom att klicka på create list.
Uppgifter för e-postlistan

  • Listan behöver först och främst ett namn [1.] och det är bra att tänka på att namnet kan ses av prenumeranterna, till exempel när dom vill ändra sina kontaktuppgifter och att beskrivningen därför är tydlig för andra än dig själv.
  • Default From email address [2.] är den e-postadress som kommer att stå som avsändare i dina utskick. Det kan visserligen vara en info@foretaget-adress, men ett personnamn är trevligare och mindre anonymt. Denna e-postadress går dock att ändra för varje utskick.
  • Default From name [3.] är det namn som kommer att stå som avsändare i mottagarnas inkorg om inget annat anges.
  • Skriv även ett meddelande [4.] som påminner prenumeranterna om varför dom en gång hamnade på listan.

Försök att ge avsändaren en personlig touch.

Tänk på att du vill att dom här fälten ska ge en personlig känsla i den mån det går. Över tid vill du skapa en anknytning till prenumeranterna som känner igen namnet och ser dig som en seriös avsändare som inte skickar spam.

Lägg till prenumeranter på listan

Det krävs även prenumeranter för att börja med e-postmarknadsföring. Så när listan är sparad är det dags att fylla den med prenumeranter.

Det är vanligt att listan kopplas till olika formulär där prenumeranterna själva kan registrera sig, men det kommer vi inte ta upp i den här artikeln.

Lägga till din första prenumerant på e-postlistan

Däremot går det att lägga till prenumeranter. Antingen genom att ladda upp en befintlig lista (import subscribers) eller genom att lägga till dom var och en för sig genom att klicka på add subscriber. 

Lär dig lagar och regler för att börja med e-postmarknadsföring

Dom fält som finns med som grundinställning när man skapar en ny lista är e-postadress, förnamn och efternamn, men det är bara e-postadressen (markerad med en *) som är ett obligatoriskt fält. Det går också att lägga till nya fält och välja vilka som ska vara tvingande eller frivilliga för nya prenumeranter. Man kan även lägga till datafält med olika uppgifter som är dolda för prenumeranterna, men som kan användas för att dela upp listan.

Skräm inte bort prenumeranter genom att fråga efter fler uppgifter än du behöver till att börja med. Samla hellre in det vid ett senare tillfälle.

Som avsändare är det en fördel att ha så många uppgifter som möjligt om prenumeranterna. Det ökar möjligheterna att göra utskicken personliga och relevanta.

Däremot är det dumt att fråga efter fler uppgifter från början än vad som går att motivera på ett bra sätt. Folk kan bli ovilliga att registrera sig och därför avstå helt. Då står man ju helt utan den viktigaste uppgiften av dom alla: Nämligen e-postadressen.

Regler och statistik för prenumeranter

Bockrutan This person gave me permission to email them är inte bara obligatorisk i MailChimp utan även väldigt viktig både etiskt och juridiskt. För att skicka kommersiella budskap till privatpersoner måste man ha deras tillstånd. Till företagsadresser är det inte riktigt lika hårt, men även där ger e-postutskicken bättre effekt om mottagaren givit sitt samtycke till att ta emot dom. Läs mer om lagar och regler här.

När en prenumerant själv har registrerat sig genom ett formulär är ju inte detta ett problem, men för att själv lägga till e-postadresser manuellt krävs detta.Se din nya e-postlistaNär den nya prenumeranten Gunnar är sparad kan du gå in och titta på listan under lists.

se alla prenumeranter, deras aktiviteter och statistik

Genom att klicka på en prenumerant går det att få all möjlig statistik och rapporter om hur Gunnar har tagit emot e-postutskicken. Under fliken activity går det, när han har fått ett riktigt utskick, att se både generell statistik för öppningsgrad och klickfrekvens.

Går du djupare in i statistiken går det även att se exakt vilka länkar han har klickat på, hur många gånger och när. Det går helt enkelt att få en väldigt bra bild av varje enskild prenumerant.

Lägg till fler datafält

Nu har du vad som krävs för att börja med e-postmarknadsföring.

Dom enda uppgifter vi har om Gunnar är förnamn, efternamn och e-postadress. För att kunna skicka ännu mer relevanta utskick kan det vara bra att samla in flera uppgifter som till exempel stad, kön, skostorlek eller intressen.

Det kommer att göra det möjligt att antingen segmentera listan, alltså att dela upp den i olika grupper, eller att göra den personligare genom att till exempel hänvisa till bostadsorten i ämnesraden. Läs det här inlägget för att lära dig lägga in fler datafält och så kallade merge tags.

Starta ett nyhetsbrev eller din första kampanj

Ett kampanjutskick och ett nyhetsbrev är funktionsmässigt samma sak i MailChimp. När du har en e-postlista med prenumeranter är inte vägen så lång till ditt första utskick.

Nu är det dags att gå igenom hur du skickar ditt första nyhetsbrev, gå vidare till instruktionerna här.

 

Huvudbild: Ulrica Törning, CC BY-Sa 2.0