Annonsera på Google: Så börjar du – Sustenta Communication
piccadilly circus Moyan Brenn CC BY 2.0

Annonsera på Google: Så börjar du

Att annonsera på Google för att hamna högst upp i sökresultaten när någon googlar på produkter och tjänster är avgörande för många företag. Det finns många vägar ut till kunderna, men att även annonsera i AdWords är nyttigt för dom allra flesta verksamheter. Så här kommer du igång.

Annonsering på Google handlar först och främst om att få första parkett för sitt budskap när någon visar intresse för det du säljer. Eftersom Google har en så dominerande ställning när det gäller informationssökning i både Sverige och övriga världen är deras sökmotor platsen att synas på.

Men du kan även visa upp dina annonser på andra ställen än i Googles sökresultat när du annonserar via kontot på Googles annonsplattform AdWords.

Ett nätverk av webbplatser världen över, kallat Displaynätverket, har upplåtit annonsytor för Google. Därför kan du även via AdWords välja att placera annonser där dina potentiella kunder surfar.

Enligt Google består Displaynätverket av två miljoner webbplatser som når ut till 90 procent av världens internetanvändare!

Annonsera på YouTube och i appar

I den här artikeln kommer vi att fokusera på annonsering i sökresultaten. Men AdWords erbjuder fler möjligheter.

Använder du video i din annonsering så kan du även placera annonser på YouTube som ägs av Google.

Det går även att annonsera i bland annat appar. Operativsystemet Android är utvecklat av Google med dess appaffär Google Play.

Kort sagt finns det stora möjligheter att nå ut med sina produkter och tjänster genom att annonsera hos Google även inte sökresultaten inte är mest intressant. Oavsett vilket så sköter du det från AdWords.

Så kommer du igång med AdWords

Innan du börjar är det bra att känna till grunderna för Googles sökresultat och dom största skillnaderna mellan det organiska- och det betalda sökresultatet, som du kan läsa om här. I den här artikeln kommer vi bara att fokusera på det betalda sökresultatet eftersom det organiska inte är annonsering.

AdWords är Googles annonsplattform och om du inte har ett konto så skaffar du det här. Har du redan tjänster från Google (som Analytics, Drive, Google+ eller Gmail) så kan du koppla AdWords till samma konto och behöver inget nytt.

Gränssnittet för AdWords har nyligen ändrats, även om förändringarna inte nått alla användare i skrivande stund. En del får dom först och andra senare. Den här instruktionen har det gamla gränssnittet, vilket gör att det kan se lite annorlunda ut än vad det gör för dig.

Strukturen för Googles annonser

Jämfört med annonser på Facebook (här läser du om att annonsera på Facebook) så har Google en liknande hierarkisk struktur, som ett träd, för att administrera annonserna. Men det skiljer ändå en del.

Den officiella strukturen på Google Adwords är lite annorlunda (läs mer om hur du kan använda dig av den här), men jag tror att det är enklast att tänka sig strukturen så här när man är helt ny på Adwords eftersom det är i den ordningen du sätter upp dina annonser.

Strukturen för att Annonsera på Google AdWords1. Kampanjen styr det övergripande

Det första steget är att skapa en ny kampanj genom att klicka på + Kampanj.
Välj en kampanj och var den ska visas

Du får du upp en lista med val över var dina annonser ska visas. Förutom söknätverket, Googles sökresultat, finns det flera olika alternativ. Vi kommer först och främst att gå igenom hur du skapar en annons för söknätverket här.

Välj plats för googleannonser

Du kan även välja var dina annonser ska visas, eller var dom inte ska visas. Det är väldigt effektivt om du är ett lokalt företag. Kartan ovan är för Göteborg och kringliggande kommuner.

Dom blå områdena är valda för att visa annonser där, medan det röda området utesluts. Alltså att inga annonser ska visas för personer som befinner sig där.

På så vis går det att spendera pengarna på personer som befinner sig inom rätt område i närheten av din verksamhet.

Så funkar budgivningen i Googles annonser

Det kan kännas lite mer komplicerat att välja en budstrategi. 

välja bud strat 595

Här går vi bara igenom det grundläggande, men du kan du läsa mer om att välja budstrategi här.

Priset för att visas i sökresultaten bestäms av hur mycket sökordet anses vara värt. Sedan får annonsörer buda enligt en automatiserad auktionsmodell för att just deras annons ska synas.

Kostnaden för ett sökord bestäms av hur mycket företag är beredda att betala för att synas med sina annonser. Företag å sin sida måste bedöma vilken försäljning det kommer att generera om någon klickar på en annons.

Säg att 1 av 10 klick ger ett köp i webbshoppen som ger en vinst på 100 kronor. Då är ett klick värt 100 kr delat på 10 klick = 10 kr. Så länge man betalar mindre än 10 per klick så är det en vinstaffär för annonsören. Ett exempel där kalkylen är väldigt enkel.

Bra annonser ger fördelar

I grund och botten är det den annons som betalar mest som också kommer att visas högst upp för ett visst sökord. Men en bra annons kan ändå slå en dålig annons och trots ett lägre bud.

Eftersom Google bara får betalt om någon klickar är det viktigt att annonserna också lockar till klick. Dessutom lever Google på att faktiskt leverera bra och korrekt information till sina kunder. Kan även annonserna hålla hög kvalitet så gynnar det på lång sikt även Google.

Därför kommer du även att få en kvalitetspoäng för sökorden, mellan 1-10. Kvalitetspoängen baserar sig på sökordet i förhållande till annonsen och landningssidan (som man hamnar på efter att ha klickat). Ditt bud multipliceras med kvalitetspoängen, som alltså är viktig att jobba med.

Att anstränga sig för att göra bra annonser ger alltså dubbel utdelning: Både billigare klick och fler klick.

Välj fokus för dina annonser

Du kan välja att fokusera på klick eller konverteringar. 

Ett klick innebär att någon klickar sig vidare från din annons, helt enkelt. Det är det enklaste.

En konvertering innebär ofta ett köp, men kan även vara en handling som att ringa ett samtal, ladda ned en pdf eller lämna ifrån sig kontaktuppgifter. Det är ett steg längre än ett klick eftersom mottagaren även måste göra någonting på webbplatsen. Det kallas för CPA eller kostnad per förvärv.

Konverteringen kan också vara lite mer komplicerad att mäta eftersom det kräver att man kan skicka information till Google AdWords om vad som händer på webbplatsen efter att någon agerat på annonsen. Ju mer digital affären är och ju mer okomplicerad köpprocessen är, ju säkrare går det att mäta vad annonseringen faktiskt ger tillbaka.

Avslutas alltid affären med en personlig kontakt, eller om man vet att en kund tar tid för ett beslut och kanske kräver flera kontakter blir det svårare att mäta vad som ger vad. Något som kallas för attribution med fackspråk.

Det går att släppa budgivningen helt och hållet till Google att bestämma automatiskt. Då bestämmer man bara en budget för hur mycket man är beredd att betala.

Men det går också att ställa in kostnaden för buden på specifika sökord och styra manuellt, men det ställer större krav på att du verkligen vet vad du vill uppnå och kan bedöma värdet på ett visst klick.

2. Sökorden styr du i annonsgruppen

Under kampanjen ligger en eller flera annonsgrupper. Det är där du bestämmer vilka sökord eller nyckelord du vill att annonsen ska synas för.

Det är helt enkelt ord och fraser som potentiella kunder googlar på. Här kan du läsa om hur du hittar rätt nyckelord.

Välja rätt sökord för annonser i Google

Du kan lägga upp många relaterade nyckelord och dela upp dom i grupper. Google ger även förslag på sökord som är relaterade, men gå inte per automatik på rekommendationer från Google utan granska och utvärdera om det är rätt för dig.

Säg att du vill skapa annonser för en kurs i digital marknadsföring. Sökorden för den som söker specifikt efter en kurs och den som är ute efter information mer allmänt om digital marknadsföring kan kanske delas upp i två annonsgrupper.

Annonserna för olika grupper behöver utformas lite olika för att bli effektiva eftersom mottagarna har lite olika intentioner när dom googlar.

Det är också viktigt att fundera över matchningstyper. Alltså hur exakt en sökfråga måste vara för att din annons ska visas. Det är en avvägning du måste göra eftersom du vill ha så relevanta sökord som möjligt. Däremot kanske dina kunder söker på många olika fraser som inte går att gissa på förhand.

Det finns tre olika matchningstyper som du kan läsa mer om här.

  1. Exakt matchning är när du bara vill visa annonsen för ett visst ord, eller fras.
  2. Frasmatchning tillåter viss variation i sökfrasen.
  3. Bred matchning innebär att Google mer fritt kan bedöma om det är en relaterad sökning.

En matchningstyp kan också kombineras med negativa sökord. Det innebär att man plockar bort sökningar som innehåller vissa sökord.

Du kanske driver ett badhus och vill annonsera ganska brett, men har inget äventyrsbad. Den som söker på det kommer ändå inte att vilja besöka er och då kan äventyrsbad som negativt sökord bespara er irrelevanta klick.

3. I annonsen kommer uppmaningen

En annonsgrupp innehåller i sin tur en eller flera annonser. Det är där du levererar budskapet.

Hur duktig du än är på att skriva säljande texter så finns det alltid olika sätt att säga det på. Därför är det viktigt att testa flera olika annonser för att se vad som ger bäst resultat.

Budskapet i en annonsgrupp

Det grundläggande i en annons är Rubriken och Beskrivningen. I Beskrivningen är det viktigt att vara så skarp och tydlig som möjligt.

Du har bara 80 tecken på dig så det gäller att vara pang på rödbetan och berätta varför man ska klicka på annonsen. Alltså att ha en tydlig Call-to-action (CTA).

Länken i annonsen går till en webbsida som kallas målsida i AdWords. Ofta används ordet landningssida för en webbsida som är anpassad för att matcha en specifik annons. Det är viktigt att den verkligen matchar annonsen och hur man gör en bra landningssida går vi igenom i nästa avsnitt i kursen.

Vänta med målsidan

Det går att förbereda annonsen först och sedan göra klart en landningssida så att det blir enkelt för mottagarna att göra som man vill.

Extra länkar i googleannonsen

Det gäller att göra det så enkelt som möjligt i sina annonser. När vi googlar gör vi sällan några långa överlägganden om var vi ska klicka, utan väljer det som spontant svarar bäst på våra frågor.

Därför går det att lägga till fler länkar som webbplatslänkstillägg så att vi kan guida kunderna rätt redan från annonsen.

webbplatslänkstillägg i Adwords

När du söker på företag får du ofta upp flera länkar under annonsen.

platslänkar från Byggmax

I den här annonsen har Byggmax gjort det enkelt för mig att direkt komma till rätt sida på deras webbplats. Jag behöver inte leta efter dörrar eller badrum på sajten utan kan välja redan i sökresultatet.

med länkbeskrivning

Andra tillägg

Det finns ytterligare ett par tillägg du kan välja för dina annonser. Samtalstillägg visar ett telefonnummer och en lur som gör att man kan ringa direkt från mobilen med ett klick. Beskrivningstillägg ger kort texter om ytterligare erbjudanden och platstillägg visar en adress. Du kan även visa bland annat recensioner du fått i Google.

 

Tilläggen är bara en önskan om att få mer plats, Google avgör när annonsen ska visas om tilläggen kommer med eller inte. Men det kan vara ett bra mervärde och hur tilläggen visas kan du se i statistikrapporterna.

En skillnad, mot till exempel annonser på Facebook är att tillägg går att lägga till på olika nivåer. Det går att ha det för alla annonser i en kampanj. Men det går också att bara välja tillägget för en enskild annons i en annonsgrupp.

Placera annonser på andra webbplatser

Som vi var inne på i början av artikeln har Google ett nätverk med andra webbplatser som har upplåtit ytor för annonser. Där kan du också välja att placera dina egna annonser via AdWords.välj inriktning i Adwords

Välj Kampanjer i menyn och fliken Display nätverket. Klicka sedan på +Inriktning. 

välj webbplatser i displaynätverket

När du skriver in ett ämnesord i sökrutan kommer det upp förslag på webbplatser och sedan är det bara att lägga till dom som är intressanta från listan.

Så här kan en annonsplacering i displaynätverket se ut på webbplatsen:

adsense startaeget

Learning by doing

Det finns mängder av inställningar att göra och detaljer att lära sig i AdWords. Men det finns ingen anledning att låta det bromsa dig från att göra din första annons.

Att komma igång och annonsera på Google är enkelt och du riskerar egentligen inte någonting. Det är bara att sätta en väldigt låg budget för att testa på det.

Har du ingen framgång och om dina annonser inte går så bra så kommer det inte heller att generera i några klick och därmed inga kostnader alls.

Oavsett hur det går så gäller det att testa olika varianter och analysera resultatet. Då kommer du att hela tiden få en bättre effekt av dina annonser och få det lättare att nå ut till kunderna.

Den här artikeln är en del av kursen Digital är inget val! En grundkurs i digital marknadsföring. Har du kommit till sidan på något annat sätt kan du läsa mer om kursen här eller registrera dig gratis på en gång!

Huvudbild (cropped): Moyan Brenn, CC BY 2.0