Google straffar opt-in-formulär: 5 faktorer du bör känna till - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Google straffar opt-in-formulär

Google straffar opt-in-formulär: 5 faktorer du bör känna till

Snart kommer Google att straffa webbplatser med opt-in-formulär i sina sökresultat. Störande element som ligger mellan innehållet och läsaren kommer att sänka rankingen i deras sökmotor.

Det pågår en kamp på nätet för att hitta en nivå där reklam och annonser stör användarupplevelsen så lite som möjligt. Problemet är att just e-postformulär (så kallade opt-in-formulär) är en viktig del av marknadsföringen för många företag.

Samtidigt är rankingen i sökresultaten väldigt viktig för att driva trafik. Är du lite osäker på hur sökmotorsoptimering fungerar kan du läsa om det här.

Uppdatering i algoritmen

Kontinuerligt uppdaterar Google sin algoritm som bedömer vilka sidor som ska visas högst upp i sökresultaten för en viss sökfråga. Företaget har gått ut och sagt att det man kallar intrusive interstitials kommer att vägas in som en negativ faktor i rankingen.

I deras eget översättningsverktyg Google Translate översätts det till påträngande sidesannonser. Frågan är vad det innebär i klarspråk och vad som är viktigt att konkret ta hänsyn till på webbplatsen.

En av mina favoriter Shane Melaugh på ThriveThemes går igenom det i ett blogginlägg. ThriveThemes är en tjänst som arbetar just med olika typer av formulär och andra sätt att konvertera besökare på webbplatsen. Därför är det viktigt för deras kunder att förstå vad Google tänker gör.

Här kommer en sammanfattning av vad han har kommit fram till  om hur Google straffar opt-in-formulär på svenska:

1. Det gäller bara mobilen

En sökning på Google kan ge olika resultat beroende på om den görs via en mobiltelefon eller från en dator.

Eftersom Google vill att upplevelsen för den som söker ska vara optimal så straffas sidor som inte optimerats för mobiltelefoner om sökningen kommer från en liten skärm.

Den här uppdateringen gäller bara för mobila sökresultat och kommer alltså inte påverka rankingen om sökningen kommer från en dator.

Gå in och kolla i ditt analysprogram för webbplatsen för att se hur viktigt det är för din verksamhet, alltså om besökarna på hemsidan är mobila eller stationära.

2. Det handlar inte om “popups”

Opt-in-formulär hoppar upp automatiskt, men är i teknisk mening inte popups utan lighboxar eller overlays. Det som Google kallar interstitials.

Google har lagt ut en beskrivning om att  intrusive interstitials är “A layout where the above-the-fold portion of the page appears similar to a standalone interstitial, but the original content has been inlined underneath the fold.” Men sitt inte och grubbla över vad det betyder.

Shane Melaugh har tolkat det som att:

Google bedömer om besökaren får se innehållet på webbsidan på det sett som utlovas i sökresultaten, eller om ett annat budskap kommer och lägger sig emellan. Vilken teknik som används för att gå in och störa upplevelsen bryr sig inte Google om.

3. Skärmyta spelar roll

Det kommer inte att bli ett stopp i att använda formulär, inte ens för mobila användare. Däremot får det vara någon måtta på hur stor del av skärmen som man täcker.

Google ändrar i algoritmen för störande popups

Google har själva gått ut med exempel på vad som är ok, alltså vad som räknas om intrusive och vad som inte gör det.

En stor ruta som täcker hela skärmen kommer alltså att sänka sökmotorsrankingen. En banner eller list högst upp på skärmen kommer inte att göra det eftersom läsaren fortfarande kan se innehållet.

Är det lilla krysset för att stänga ned fönstret tydligt så kommer det att vara positivt.

4. Förändringen slår inte igenom direkt

Än så länge har inget förändrats. Men fram tills dess att förändringen i algoritmen rullas ut den 10 januari 2017 kan det vara bra att tänka över sina opt-in-formulär.

Det är inte heller så att Google kommer att sänka sajter som har kvar sina  interstitials.

Algoritmen tar hänsyn till hundratals faktorer och det här är en av dom. Men är sökmotorsoptimering viktigt för dig så ska du naturligtvis ta det här på allvar.

5. “Mobilvänlighetsetiketten” kommer ändå att försvinna

Det var en ganska stor grej när Google rätt nyligen började straffa webbplatser som inte var mobilvänliga.

I sökresultatet på smartphones lade man till en liten etikett för att visa om en sajt var mobilanpassad.

Nu är dom flesta webbplatser det och därför kommer Google att plocka bort etiketten. Däremot kommer algoritmen alltjämt att fortsätta bedöma mobilvänligheten för att göra upplevelsen för mobilanvändare så bra som möjligt.

Ska man ändra alla formulär nu?

Så som det ser ut i dagsläget handlar det bara om mobiler och Google pratar inte om någonting annat.

Om det kommer en senare uppdatering för att få bort blaffiga fönster som täcker hela datorskärmen kan man bara spekulera i.

Shane Melaugh konstaterar däremot att stora fönster ger bättre resultat och fler konverteringar. Rekommendationen är därför att fortsätta med dom så länge som möjligt tills Google kommer med nya bud.

Glöm inte heller att fundera på vad som är viktigast: Mer trafik via Google till sajten eller så hög konverteringsgrad som möjligt för dom som hittar dit?

ThriveThemes löser problemet

Jag har inga relationer till ThriveThemes mer än att jag använder deras produkter och tycker att dom är riktigt bra.

På sustenta.se använder jag både deras plugin för opt-in-formulär och ett av deras teman för WordPress. Därför skriver jag gärna om att företaget har löst problemet på ett riktigt snyggt sätt där man kan visa olika varianter på datorn och mobilen.

Visa olika optin för mobil och dator

ThriveThemes plugin Thrive leads (läs mer om det här) kostar i skrivande stund 67 dollar om året för en webbplats. Det ger mängder av olika möjligheter för att konvertera besökare på sajten till leads. Använder du WordPress är det verkligen prisvärt och för ungefär dubbla pengen får du tillgång till alla deras produkter.

Sustenta kan hjälpa dig att komma igång om du inte hinner med själv.

Läs gärna hela Shane Melaughs originalinlägg här.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: