Google ändrar i annonser- vad är grejen

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Google ändrar i annonser – vad är grejen?

Google ändrar om lite i annonserna för en sökning, så kallade paid search results. Framför allt är det högerkolumnen som försvinner och en extra annons högst upp innan det organiska sökresultatet. Ett naturligt steg mot mobilanpassning kan tyckas, att hålla sig till en enda kolumn.

Ändringar i google sök

Sannolikt kommer även söksidorna att försvinna i sinom tid för att ersättas av ett evigt scrollbart flöde á la Facebook.

Vad det här betyder kan man såklart diskutera fram och tillbaka. Men det är också intressant att diskutera varför förändringar av, ärligt talat, struntsaker faktiskt får stort genomslag när det gäller dom största som Facebook och Google.

Googles enorma dominans och näst intill monopol på informationssökning på internet gör att alla måste förhålla sig till vad dom gör. Eftersom så många företag får sina kunder eller leads från googlesökningar, kan till synes minimala förändringar få ett stort genomslag.

Konkurrensen är ofta hård och detaljer kan drastiskt förändra hur vi “sökare” faktiskt klickar. Vad syns direkt på skärmen och vad kräver en scrollning? Det kan göra hela skillnaden mellan ett klick eller inte. Om pengarna ska satsas på sökmotorsoptimering (SEO) eller AdWords (annonser).

Till synes små detaljer som kan rubba hela affärsmodeller, eller i alla fall röra till det i budgetar.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar