6 starka skäl att ge bort din kunskap.

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Paket, ge bort kunskap till kunden

6 starka skäl att ge bort din kunskap

Bjud på det du säljer och sprid din surt förvärvade kunskap gratis till den som vill ha. Goda råd kan vara dyra. Men det kostar väldigt lite att istället ge bort dom gratis.

Vi lever i tid när hindren för att gå ut med sitt budskap blir allt lägre, men när det blir allt svårare att ta sig genom snårskogen av informationsbrus..

När det tidigare handlade om att lyckas få ut sitt budskap till rätt kund, så blir det allt viktigare att också få kunden med på banan och vilja ta emot det.

Risken är överhängande att annonsen döljs bakom adblockers, att blicken vänds mot en annan skärm när reklamen rullar, att mejlet ramlar rakt ner i skräpposten eller att kunder avstår från att svara när Truecaller varnar för ett okänt nummer.

Inte ens om vi lockar in kunden i vår butik, fram till rätt hylla är vi säkra. Dom flesta av oss med en smartphone har någon gång googlat en produkt som vi håller i handen.

När en säljare kommer in på kontoret och berättar om fantastiska produkter svarar vi att det är jätteintressant för att sedan sätta oss och googla konkurrenterna. Sedan kan säljaren återkomma och tjata hur mycket han vill, med ett par klick kan du ändå kolla upp allt själv.

6 starka skäl att ge bort kunskap gratis

Det är ganska tydligt att vi behöver bjuda till för att inte bara synas, utan även för att bli sedda, hålla kvar kunderna och följa upp kommunikationen.

Därför finns det starka skäl till att bjuda på lite av dom förnybara resurser du sitter på i form av kunskap. Använd dom för att slå flera flugor i en smäll:

1. Det bygger förtroende

Säljer du tjänster så har kunden kommit till dig för att du kan någonting. Genom att ge bort kunskap bygger du upp din auktoritet på området och får kunden att lita på att du vet vad du pratar om.

2. Den som får blir mer benägen att återgälda

Den som har fått något gratis står emotionellt i skuld. Det kan underlätta processen att konvertera någon till att bli kund. Återgäldandet kan också handla om att sänka garden för att ta emot kommersiella budskap och dela med sig av exempelvis en e-postadress, vilket ökar möjligheterna att det faktiskt blir en kund längre fram.

3. Att ge lite mer än andra sticker ut

Ger du bort kunskap som konkurrenterna håller inne med så blir du intressantare att lyssna på.

Kan du förklara vad det är du gör och hur du gör det blir kunderna mer engagerade och får en större förståelse för att du faktiskt vet vad du  sysslar med.

4. Det är ett enkelt sätt att vara relevant

Råd och tips kring ett köp är relevant kommunikation för den som har handlat. Ökar det dessutom nyttan med köpet så är det ett mervärde.

Genom att begränsa kommunikationen till den relation ni har (kunden och företaget), kanske kring en specifik produkt, går det att automatisera delar av den och fortfarande vara relevant. Förmodligen vet ni att många kunder har ungefär samma frågor och utmaningar.

5. Din expertis kan få spridning

Bra råd och kunskap kan få spridning från dina kunder ut i deras nätverk. Det innebär att du även kan växa som en auktoritet inom ditt område hos människor som du inte riktar dig till direkt.

6. Du kommer alltid vara bäst själv

Om du säljer tjänster spelar det inte någon roll hur mycket kunskap du ger till kunden. Du kommer ändå att kunna göra det bättre själv.” Det var principen som drev Brian Clark att bygga upp sitt framgångsrika företag Copyblogger och svaret som han gav när folk undrade vad han sysslade med när han frikostigt gav bort goda råd.

Min bilmekaniker skulle kunna bjuda mig på hur mycket tips som helst, det skulle han knappast förlora någon omsättning på. Samma sak gäller för min bredbandsleverantör, mitt försäkringsbolag, min pizzeria och flyttfirma.

Skulle jag verkligen vilja göra deras jobb så hittar jag det kanske ändå en googling bort.

Så vet du inte vad du ska skriva om i ditt nyhetsbrev går det ju alltid att dela med sig av lite kunskap.

Gratis kan faktiskt vara riktigt gott även för den som delar med sig.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar