Fulast nyhetsbrev vinner! - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Fula nyhetsbrev visar sig vara effektiva

Fulast nyhetsbrev vinner!

Försöker du få till snygga och tilltalande nyhetsbrev med väl avvägda grafiska element? Glöm det. Fulast vinner!

Jag har förvånats och fascinerats av hur nyhetsbreven från ett par riktigt stora marknadsförare som dimper ned i min inkorg är extremt enkla i sin design.

Det här är något jag fascinerats över och när jag läste en välskriven artikel på triggerbee.se (läs artikeln här) om dom amerikanska presidentkandidaternas mejlkampanjer tänkte jag att det var dags att titta närmare på.

Donald Trumps kampanjansvariga hade lärt sig av Obamas kampanj att fulaste utskicket får bäst effekt.

Gigantiska fonter och gulmarkeringar spöade skiten ur snygga layoutade knappar.

E-post ljuger inte. Med så stora volymer som en kampanjutskicken innebär är statistiken signifikant (alltså att den inte beror på slumpen).

Vi återkommer till Donald Trumps e-post, men först ska vi kika på hur ett par marknadsförare gör.

Så fula är mejlen från dom bästa

Det här med fula nyhetsbrev och e-postutskick är nämligen inte något som bara Obama eller Trump har upptäckt. Förvånansvärt många riktigt bra marknadsförare har väldigt enkla mejlutskick.

En stor favorit är Shane Melaugh på Thrive Themes som bland annat gör temat till den här webbplatsen och fantastiska plugins för att konvertera besökare.

Hans blogginlägg är bra och dessutom producerar han mängder av välgjorda instruktionsfilmer. Kort sagt lägger han ned mycket tid och resurser på bra innehåll. Däremot är hans mejl väldigt enkla och designmässigt faktiskt ganska fula.

mejl från shane melaugh på thrive themes

Det är inte rimligt att ett företag som arbetar med just konverteringar och statistikrapporter som sin kärnverksamhet gör detta av en slump.

Nästa exempel är Brian Dean, vars webbplats Backlinko är ett fantastiskt ställe att gå till för den som vill ha tips och kunskap om sökmotorsoptimering. Han sparar knappast heller på krutet när det gäller att lägga tid på genomarbetat innehåll.

Hans e-postutskick skiljer ut sig genom att vara väldigt långa. Nästan som hela blogginlägg i själva mejlet. Däremot utan bilder. Istället arbetar Brian Dean med fetstil, korta stycken, * och # för att dela upp texten.

Mejl från Brian Dean

Länkarna är ganska få, men bryter av när den blå texten blir tydlig i långa svartvita mejl.

Sen har vi e-postmarknadsföraren Ian Brodie. Han tar nog priset för fulast mejl ändå.

Mejl från Ian Brodie

Hans utskick är utan tvivel inte särskilt estetiskt tilltalande. För min smak, faktiskt lite över gränsen för att det bara ska se så tråkigt ut att man tvekar att öppna dom.

Dom flesta av utskicken saknar helt utlänkar, men i hans fall beror det på att just e-posten är grejen.

Eftersom Ian Brodie inte publicerar material på webbplatsen regelbundet så finns det inget att länka ut till. Istället kommer det då och då mer säljande mejl (i samma stil) som länkar till hans webbkurser.

Hur var det med Trump då?

Så här såg Donald Trumps första utskick ut för att ragga sponsorer till sin presidentvalskampanj.

Mejl från Donals Trump

Källa: Adage.com

Obamas chef för dataanalys Amy Showalter uttryckte det så här.

Varje gång något riktigt fult vann blev jag chockad. Enorma typsnitt och ren text för länkarna jämfört med snygga “donationsknappar”. Till slut började vi fundera på hur vi skulle kunna göra sker ännu mindre attraktiva. Det var så vi kom på dom fula gula överstrykningarna i avsnitt vi ville dra folks uppmärksamhet till.

Ok. Har presidentens dataanalyschef sagt det så finns det en poäng. Fula mejl fyller sin funktion helt enkelt!

Lite ful statistik som kuriosa på moset

När vi ändå är inne på Trumps e-postkampanj ovan så kan vi passa på att titta lite på statistiken.

För det är ingen vacker läsning som artikeln på adage.com går igenom.

  • Nästan 60 procent av utskicken för e-postkampanjen trillade ned i spammappen istället för inkorgen hos mottagarna.
  • 12 procent av mejlen öppnades.
  • 6 procent togs bort utan att ha öppnats.

En orsak kan ha varit att Trump bytte domän för sina utskick (från DonaldTrump.com till DonaldJTrump.com) och att den nya domänen var okänd för spamfiltren.

Ett annat skäl till att Trump hade mycket större spamrapportering än både Hillary Clinton och Bernie Sanders kan vara att han arbetade med köpta listor med e-postadresser.

Det är bra lärdomar även för små företag som vill nå fram med sina utskick

Huvudbild: Jason Meredith, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: