Så följer du upp lika bra som WooCommerce - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Följa exempel Pixabay CC0

Så följer du upp lika bra som WooCommerce

Ibland får man kommersiella meddelanden som man blir riktigt glad över. Den här gången tänkte jag titta lite närmare på vad som gjorde att mejlet från WooCommerce omedelbart gjorde mig nyfiken, gå igenom hur du kan göra samma sak och ta det ännu ett steg längre för att öka möjligheterna till försäljning. Att någon prickar in mina behov efter ett köp så rätt gör inte bara mejlet relevant och lockar det läsning. Det stärker varumärket och trovärdigheten i mina ögon, mer än bara för stunden. Dom ökar sina möjligheter på längre sikt att nå igenom med sina budskap eftersom jag har känslan att det dom har att säga faktiskt är användbart för mig.

Ett uppföljande utskick från webbshopen

Idag plingade det till i min inkorg med ett mejl från WooCommerce. “Online store security: what you need to know.

E-post från WooThemes

Ett ämne som i högsta grad var intressant för mig just idag eftersom jag hjälper en kund att sätta upp en webbshop och även bollar idéer tillsammans med kunden och utvecklaren. Eftersom tajmingen var helt rätt blev jag intresserad av vad som gjort att jag fått mejlet. Det kunde jag hitta i foten:

Följ upp från kör footer i MailChimp

Igår köpte jag nämligen ett plugin i WooCommerce webbshop, alltså ett program som löser specifika funktioner i den största e-handelslösningen för WordPress. Förmodligen hade jag klickat ok för vilja ta emot tips och råd i samband med köpet.

Relevant och välskriven information

E-postutskicket hade först och främst en lovande rubrik eftersom jag inser vikten av att ha en bra säkerhet och gärna vill ha förslag på hur det kan uppnås på bästa sätt.

Intressant och relevant e-post från WooThemes

En lista är ett klassiskt sätt att locka till läsning och sju saker som jag borde börja med låter som en överkomlig uppgift att gå igenom. Att detta kan få mig att undvika en smärre katastrof i framtiden hade jag kanske kunnat räkna ut själv, det är ju det som ligger bakom intresset för utskicket. Men genom att understryka det är jag fast, detta behöver jag läsa nu!

CTA i e-post från WooThemes

Sedan följer ett par relevanta artiklar som samtliga behandlar ämnet från olika vinklar. En del mer utbildande och andra som riktar sig mot specifika produkter WooCommerce kan tillhandahålla. Rent generellt är det väldigt många CTA (knappar att klicka på), vilket kan avleda uppmärksamheten och ta fokus från det budskap man helst vill förmedla.

Men i det här fallet var det inga problem för min del eftersom jag läste allihop. Bra, välskrivna och genomarbetade artiklar, vilket är en förutsättning för att det här ska vara ett bra exempel. Med tanke på kvaliteten är det sannolikt att jag kommer att läsa nästa mejl från WooCommerce med intressanta rubriker. Vi översköljs av  budskap så det är viktigt att ta chansen, men genom att ta den blir det så mycket enklare att nå igenom nästa gång.

Som en redaktör för ett magasin beskrev det:

Varje nummer vi gör ska sälja in nästa.

Så här gör du samma sak i MailChimp

Jag kunde ganska snabbt komma fram till att det var MailChimp man använt som ESP (e-posttjänst) för att sända utskicket. Därför ska jag visa vad som krävs för att göra samma sak.

I MailChimp finns möjligheten att skapa e-postflöden utefter köpet av en specifik produkt i webbshopen (gå först till Automation > Create Automation Workflow). Det vill säga att när en kund köper en viss produkt eller en produkt ur en specifik kategori av produkter får dom ett förbestämt utskick, i det här fallet nästa dag.

Följ upp med intromejl i MailChimp

Sannolikt känner WooCommerce sina kunder så bra att dom vet att säkerhet är ett viktigt ämne för dom som utvecklar sina e-handelsplattformar och därför är väldigt mottagliga för information.

Ännu har jag inte fått fler utskick, men det ska bli spännande att se om WooCommerce tar chansen att ytterligare stärka vår relation. Oavsett är det något som du kan göra.

Mät och följ upp intresse med Goal

I MailChimp finns en integration som heter Goals (som du hittar via Account och fliken Integrations). Den gör att du kan se vem som har besökt vilken sida på din webbplats från ett e-postutskick. Jag kommer inte att gå in på hur du gör här, men du kan läsa mer på MailChimps hemsida eller ta hjälp av ett plugin om du använder WordPress.

Integrera med goals i MailChimp

Sedan skapar du ett nytt e-postflöde som styrs av aktiviteten, alltså dom webbplatsbesök som kommer från dina prenumeranter och som spåras av Goal.

Följ upp med goals i MailChimp

Har WooCommerce den spårningen så innebär det att all data om mina klick på länkarna i mejlet har fångats upp och kan användas av MailChimp. Det innebär i sin tur att det går att använda informationen för att skicka mig ytterligare information om det jag visat intresse för genom att läsa en specifik artikel.

Bland annat läste jag en artikel om SSL-certifikat, alltså om att kryptera information på webbplatsen för att bland annat skydda personuppgifter och kontokortsuppgifter. Sannolikt är kunder med ett sådant intresse mottagliga för att köpa ett certifikat. Att skicka ytterligare information till mig skulle sannolikt kunna uppfattas som god service även om budskapet nästa gång är betydligt säljigare nu när det är bekräftat som ett relevant ämne för mig.

Bygg relationen i ett extra steg

Att lägga upp utskicken i flera steg är väldigt smart eftersom jag troligtvis inte hade ödslat tid på att öppna ett rent säljbudskap. Men i och med att WooCommerce med sina välskrivna och informativa artiklar stärk sin ställning som avsändare är det betydligt troligare att jag kommer att öppna ett säljbudskap nästa gång. Det kräver mer arbete att komma igång, men effekten blir så mycket starkare än att bara försöka kränga.

Ett irrelevant säljbudskap kan irritera, men ett relevant upplevs ofta som god service. Åtminstone om det kommer från en källa som faktiskt har lyckats att bygga upp ett förtroende.

Om det automatiserade e-postflödet har satts upp en gång för alla kommer det inte att kräva någon ytterligare insats, utan det sköter sig självt. Förutom att jag är mer mottaglig i allmänhet kan WooCommerce använda kunskapen om ett konkret intresse för en viss typ av lösningar. Kanske är det fortfarande för tidigt för att kunna konvertera mig till kund, men det går ju alltid att underhålla relationen med nya artiklar som är så bra att dom faktiskt får mig att förstå nyttan med ett SSL-certifikat och själv leta upp en produkt som kan hjälpa mig med säkerhetsproblemen.

Jag har inte fått något mejl ännu, med ytterligare information eller produkter kopplat till säkerheten på e-handelsplatser. Men jag skulle bli förvånad, och lite besviken, om inte WooCommerce tar chansen.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: