Flyr kunderna utan att du märker det?

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Flyktgång

Flyr kunderna utan att du märker det?

Varje vecka stöter jag som konsument på företag som har chansen att följa upp mig, men som inte gör det. Inte så att jag som kund ser det som ett stort problem, men företagen missar definitivt chansen att påminna mig om varför jag ska handla av dom.

Risken finns att kunder flyr som du enkelt skulle kunna fånga upp. Alldeles för många sitter och hoppas på att kunderna ska komma tillbaka av sig själva.

Har du ett system för att följa upp dina befintliga och framtida kunder eller skjuter du från höften?

Enkelt att försöka

Det är egentligen inte alls komplicerat för den som ser möjligheten.  Framför allt små företag med begränsade resurser till marknadsföring, både ekonomiska och tidsmässiga, borde fundera ett extra varv kring hur det går att använda e-posten.

Ett litet automatiserat flöde med ett par utskick kan göra skillnad och är enkelt att underhålla. Alltså e-postutskick som förbereds och skickas ut individuellt efter ett bestämt schema.

Dessutom innebär det att man börjar bygga en e-postlista som man kan få stor användning av senare. Det kostar inte mycket att försöka, men förlusten att inte göra det kan bli så mycket större.

Jag tar ett två exempel från veckan som gått för att göra det tydligt.

Bilmekanikerns missade chans

Jag var och bytte däck på en liten bilverkstad, dessutom som helt ny kund. Nej, digital marknadsföring var definitvt inte hans grej. Men om han sett värdet i e-posten kunde han ha ha tagit min e-postadress och…

…skickat ett första mejl om en vecka för att påminna mig om att efterdra bultarna.
…skickat ett andra mejl i till våren för att byta till sommardäck och styra mot ett datum när köerna är korta.
…skickat ett tredje mejl för att påminna om att det är dags för service.

Det finns säkert andra bättre tillfällen att ta kontakt som jag inte känner till, men som är självklara för den som känner sina kunder. Och med en gnutta fantasi kan man göra det till mer än en enkel påminnelse. Många företag som faktiskt skickar e-post glömmer den där gnuttan fantasi för att locka till läsning.

Det enda som krävs är en e-posttjänst med möjligheter till automatisering. Med en app i mobilen kunde mekanikern startat e-postflödet medan jag skriver in min kod i kortläsaren. Förutom jobbet är investeringen inte större än att byta däck

Telesäljarens glömda livboj

Någon dag senare ringde en säljare från ett elbolag om ett fördelaktigt avtal för företaget. Det var något om en avgift som företagare slipper, men som jag inte var det minsta intresserad av att reda ut där och då på telefon.

Hade elbolaget förstått värdet av min e-postadress hade säljaren kunnat backa ett steg när det var uppenbart att hon inte skulle få till ett avslut. Innan vi lade på hade hon kunnat be mig om en e-postadress för att beskriva det hela och ge ett par tips om hur småföretagare har möjligheter att sänka sina utgifter för el.

Det finns säkert mycket spännande om el och avtal som elbolaget med den där lilla gnuttan fantasi hade kunnat skicka till mig längre fram. Förr eller senare byter jag leverantör och då hade jag garanterat även kollat med dom om jag läst fått ett par trevliga mejl längs vägen.

Eftersom det uppenbart ingick i säljuppdraget att rikta sig mot en speciell målgrupp, som jag ingick i, så hade utskicken kunnat anpassas för just oss.

I och med att e-postutskicken ska tas fram en gång för alla kunder, är det värt att lägga lite extra resurser på att göra det bra.

Mejl är proffsigare

Intrycket av ett mejl kan bli mer professionellt och relevant än ett kallt samtal från en orutinerad och, i ärlighetens namn, oftast högst medelmåttig säljare. Många som ringer den här typen av samtal är orutinerade eftersom personalrotationen är hög och ofta trivs dom inte jättebra med sitt arbete.

Just det här samtalet var lönlöst och jag minns faktiskt inte ens namnet på elbolaget som säljaren representerade.

Förstår man värdet av att få in en e-postadress går det också att motivera säljare som ändå sitter och ringer att samla in uppgiften. Genom att e-postprogrammet ger statistik så kan säljkåren som sätter sig och ringer nästa år börja med oss som redan har visat ett intresse.

Det kan faktiskt också bli säljarens livboj. En gråzon, där samtalet inte är misslyckat bara för att det inte blir ett avslut. Jag tror att många hade uppskattat det.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: