Faran med beroendet av andras kanaler - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Bygg upp dina egna digitala kanaler först

Faran med beroendet av andras kanaler

Det är genom dom digitala kanalerna som du når dina kunder online. Antingen genom dina egna eller andras. Spelar det egentligen någon roll vem som äger kanalen så länge jag når ut och den fyller mitt syfte? 

Ja, det spelar en väldigt stor roll eftersom det bara är dom egna kanalerna du har kontroll över. Kanske är det sak samma den dag du väljer kanal. Men ju längre tiden går ju mer riskabelt blir det om valet om du inte har en tydlig plan.

Att färdas i andras kanaler

Titta på bilden av kanalslussen här ovan och tänk dig följande:

Föraren har hyrt båten och betalar en avgift för att passera slussen för att ta sig en nöjestur på semestern.

Då får han en idé:

Det här var så trevligt att jag kan tjäna pengar på det!

Så nästa sommar har han båten full av turister som betalat för att åka med honom. Och han tänker:

Det här var ju fantastiskt smidigt!

Inför nästa säsong är det inte lika roligt. Båtuthyraren har gått i pension och sonen som tagit över företaget tar dubbel hyra för att använda båten kommersiellt.

Slussen har tagits över av ett tyskt transportbolag och begränsat perioden då turistbåtar får passera till två veckor i juli.

Mannen muttrar ilsket:

Vad fan, så kan dom ju inte göra!

Men jo, det är precis vad dom kan eftersom han byggt in sin affärsidé beroende av andras kanaler.

Olika kanaler

Dom digitala kanaler vi pratar om här är olika vägar för att nu ut med sin marknadsföring. Det kan vara för att kommunicera med befintliga eller potentiella kunder.

Egna kanaler kan bestå av:

  • Webbplatsen
  • Ett nyhetsbrev från sin egen e-postlista
  • Ett tryckt magasin (om vi går utanför onlinevärlden)

Andras kanaler kan bestå av:

  • En facebooksida
  • Ett twitterkonto
  • Annonser i ett magasin

 Vem styr över sociala medier?

Vad har det här med sociala medier att göra då?

Det är precis så här dom agerar. Hela tiden. Till exempel Facebook har gjort det många gånger: Givit bra förutsättningar att enkelt nå en publik på sin plattform. För att sedan över natten ändra förutsättningarna och mer eller mindre stänga slussen för den som inte betalar.

Facebook ändrar, vanlig rubrik från Dagens analys

En vanlig nyhetsrubrik, den här från dagensanalys.se.

Och innan det här inlägget var färdigskrivet hände det igen…

Facebook fuckar upp feeden

Facebook ändrar i nyhetsflödet, på företagssidors bekostnad.

Facebook, Instagram, LinkedIn… Vi kan göra listan lång. Sociala medier kan köpas upp eller ändra färdriktning på ett sätt som drastiskt förändrar möjligheterna att nå dina kunder på samma sätt som du gör idag.

Du ska förhålla dig till sociala medier som om du vaknade på morgonen en dag och dom är borta.

Ord från grundaren av begreppet Content Marketing, Joe Pulizzi. Och det är inte tomma ord för ett företag som har satsat blod, svett och pengar på en närvaro i kanaler som lagt om riktningen. Resultatet av alla timmar, kanske år, av hårt arbete kan pulvriseras genom beslut som inte går att påverka. Det var ingen som trodde när dom valde kanal.

Vad händer med LinkedIn nu? Ingen vet.

Vad händer med LinkedIn efter att det köptes upp? Ingen vet, men något kommer hända.

Kort sagt:

Det farligt att göra sig beroende av andras kanaler för att det är enkelt!

Var beredd på förändring så går det bra

I vilket fall är det farligt om man inte har en klar strategi för att hantera beroendet.

Bygger man företagets kommunikation med kunderna på att Facebook med förutsättningen att det ska fortsätta fungera precis som det gör idag? Då ligger man risigt till när algoritmen ändras, priserna höjs eller Facebook vill göra något helt nytt.

Facebook är ett amerikanskt börsbolag och Twitter kan vara uppköpt när du läser detta. I sak är det ingen skillnad. Företagen styr villkoren och du får vara där på nåder, hur bekvämt det än kan vara så länge allt är frid och fröjd.

En webbplats, en e-postlista eller ett tryckt magasin. Det är dina egna kanaler. Du bestämmer och du har kontrollen. Därför börjar vi där. (Förutom med det tryckta magasinet då, eftersom vi fokuserar på det digitala.)

Berätta om vad du är bra på genom LinkedIn. Också.

Använd Facebook för att driva trafik till din hemsida och marknadsför ditt nyhetsbrev via annonser. Prata med dina kunder på Twitter. Det är inget fel i det, men bygg grunden för den digitala marknadsföring på ett ställe du kan kontrollera själv.

Vi kommer såklart till sociala medier också, så småningom, eftersom Sustenta vill hjälpa dig att både förstå hur det hänger ihop och få jobbet gjort i praktiken. Men vi börjar med egna kanaler.

Foto: @Stefansfoto, CC BY-SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar